34 352 läst ·
29 svar
34k läst
29 svar
Har snickaren rätt om Westerbergs bubbelbadkar?
Sida 1 av 2
Vår snickare avrådde oss att köpa Westerbergs bubbelbadkar, på lite otydliga grunder. Vi tänkte skaffa att rektangulärt Motion 160 sq. Det säger broschyren skall vara tystare (Westerberg silent system). Nån som har erfarenhet av kvalitet och ljudnivå på detta badkar eller liknande från Westerbergs?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Kan bara upplysa om lite elementär konsumentkunskap. Alla märken är inte lika bra. På badrumssidan kan nämnas att i lågprissegmentet hittar man ex Hafa och Westerberg. De håller lägre priser över lag och hur kan de göra det? Har deras anställda lägre lön? Eller vill de inte tjäna lika mycket pengar? Svaret är dels på utvecklingssidan, att kopiera är billigare än att "forska fram" design och teknik själv. Men också på kvalité. Alltså, "hur mycket kan vi spara in på den här komponenten utan att den går sönder före garantitiden?" Dessa märken riktar sig till de kunder som tycker priset är helt avgörande för vad man köper. Kunden som sätter kvalité främst tittar på andra märken, och kunder som sätter design främst har även de ytterligare märken att välja bland. Detta gäller allt, bilar, vitvaror etc. Lite klurigt med vitvaror dock, då ex elektrolux har bestämt sig för att sälja till alla kundgrupper. Således finns det Elektroluxkylskåp som är billighetsmodell (Sämre kvalité) och det finns elektroluxkylskåp som är mera kvalité (och därmed lite dyrare). Just Hafa kan jag nämna vet jag flera rörläggare som vägrar att koppla in...
IFÖ och Svedbergs? Och det är inte märket som kostar utan kvaliteten?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Jag har Neptun Bad, Diamant komfort, och är jättenöjd. Det är ett kar i övre mellanprisklass.
Svårt att säga vad som är bra då det beror på var du sätter dina preferenser. Som urvalsmetod låga priser= klar chansning. Mellanpris = volvo = är oftast bra i kvalité, dyrt pris = ofta ny eller vågad design, kvalitén kan vara väldigt olika.
Och märket som kostar, jo, när ett märke har blivit etablerat och erkänt som ett "bra märke", går priset upp lite just för märket. Så visst kan ett visst märke kosta, men bara om det finns (funnits) bakomliggande framgång (kvalité) tidigare.
Sen är olika märken bra på sina "produkter", men många tvingas av konkurrensskäl saluföra hela registret. (Så även på verktygssidan tex.) Svedbergs är traditionellt sett ett badrumsmöbelföretag och gör bra sådana, och Ifö är starka på VVS-porslin. Neptun gör bara bubbelbad och utomhusspa, vilket borgar för att de vet det mesta om dessa produkter.
Svårt att säga vad som är bra då det beror på var du sätter dina preferenser. Som urvalsmetod låga priser= klar chansning. Mellanpris = volvo = är oftast bra i kvalité, dyrt pris = ofta ny eller vågad design, kvalitén kan vara väldigt olika.
Och märket som kostar, jo, när ett märke har blivit etablerat och erkänt som ett "bra märke", går priset upp lite just för märket. Så visst kan ett visst märke kosta, men bara om det finns (funnits) bakomliggande framgång (kvalité) tidigare.
Sen är olika märken bra på sina "produkter", men många tvingas av konkurrensskäl saluföra hela registret. (Så även på verktygssidan tex.) Svedbergs är traditionellt sett ett badrumsmöbelföretag och gör bra sådana, och Ifö är starka på VVS-porslin. Neptun gör bara bubbelbad och utomhusspa, vilket borgar för att de vet det mesta om dessa produkter.
Själv köpte jag ett Casper hörnbubbelkar. Gick på ca 10000 för 5 år sen. Det var ganska billigt då. Efter ett år sprack vredet som man öppnar och stänger avloppet med. Försökte ringa Casper men fick bara höra öppettider vilken tid jag än ringde. Åkte till K-rauta där jag köpt det. "Jaså ett Casper kar, vi har en hel pärm med reklamationer men dom har gått i konkurs" Så jag fick tydligen vad jag betalade för. Hade tur ändå som bara hade ett trasigt vred. Många kunder hade trampat igenom botten på sina och många hade fått kar som pumpen inte gick i. Ingen fick ersättning för sina reklamationer...
Hjälpte en kompis att bära in hans betydligt dyrare badkar och det vägde väl nästan dubbelt så mycket som mitt tack vare att plasten var nästan dubbelt så tjock och fler ben och stag under.
Min erfarenhet av billiga badkar...
Hjälpte en kompis att bära in hans betydligt dyrare badkar och det vägde väl nästan dubbelt så mycket som mitt tack vare att plasten var nästan dubbelt så tjock och fler ben och stag under.
Min erfarenhet av billiga badkar...
Dyra saker är alltid bättre. Jag säljer fina galvade tvåtumsspik för 27 spänn styck. Det är styckförpackade i silkespapper. Mycket bättre kvalitet än såna där som levereras i en en stor låda huller om buller.
Hej,
Vi satte in ett hörnkar från Svenska badkar (vad vi såg då så var det bland de billigare karen) för 3.5 år sedan och än så länge är vi nöjda pga att det är lättstädat och tål grabbens tämligen vilda lek med actionfigurer utan att repas
Mvh
Husdrömmaren
Vi satte in ett hörnkar från Svenska badkar (vad vi såg då så var det bland de billigare karen) för 3.5 år sedan och än så länge är vi nöjda pga att det är lättstädat och tål grabbens tämligen vilda lek med actionfigurer utan att repas
Mvh
Husdrömmaren
Det är väl så att man får vad man betalar för,,,jag har 5 kompisar som jobbat på westerbergs, och själv varit där en del och kollat, Jag kan ju säga som så att ingen av dom jobbar kvar, och ingen av dom kommer någonsin köpa Westerbergs, känns som att kvaliten inte är så jättebra
Apropå så kallade kvalitetsmärken så köpte vi Svedbergs till vårt badrum och det var större eller mindre fel på 80% av alla produkter vi beställt! 4 av 5 varor fick bytas ut eller skickas tillbaka. När vi reklamerade skruvarna till ett par lister så fick de skicka skruvar 3(!) gånger innan vi fick rätt sort. Innan dess hade jag hunnit gå till K-Rauta och köpa på egen hand. Fattar inte hur det kan vara så svårt att skicka med rätt sort. Dessutom var manualer och dokumentation under all kritik! Sämre än sämsta IKEA-manual och i nåt fall enbart på polska eller liknande. Kvalitetskänslan fick sig definitivt en knäck!
Jag har köpt ett Westerbergs Motion för 35 000:- och det verkar vara riktig skitkvalitet med munstycken som skruvar ur sig, pneumatiska slangar som lossnar, 3-4-5 personer i kundtjänsten som beskriver fel modeller när man ställer frågor... Bruksanvisningen som medföljde gällde en massa modeller men inte min... Felsökningen när en slang hade lossnat under karet tog över en vecka för att ingen visste hur karet fungerade... Och nu är det något elektriskt fel.
Har också samma erfarenhet av Svedbergs som ovan. Jag har köpt lite saker av dem för vi har renoverat två badrum senaste året och VARJE beställning har blivit fel! När grejerna väl är på plats är de snygga, dock...
Har också samma erfarenhet av Svedbergs som ovan. Jag har köpt lite saker av dem för vi har renoverat två badrum senaste året och VARJE beställning har blivit fel! När grejerna väl är på plats är de snygga, dock...