21 929 läst ·
27 svar
22k läst
27 svar
Varför sprutar toaletten vatten över sitsen och ut på golvet?
Vänder mig nu till alla kunniga här för hjälp med en liten problemlösning. I vårt nya hus, badrum från 2010 och 2014, har vi en toalettstol från Gustavsberg (vet ej vad modellen heter) och en Ifö Sign. Den från Gustavsberg är något äldre och sitter i badrummet på nedervåningen och Ifö sitter på övervåningen. Problemet är att båda två vid spolning sprutar väldigt mycket vatten, upp över sitsen och ibland över golvet. Jag vet att det antagligen går att justera spolmängd, men frågan är om det gör någon skillnad då problemet finns både om man väljer halv eller hel spolning. Känner också att mängden vatten är ok, snarare problem med trycket. Problemet är ännu större på Ifö på övervåningen. Kan detta bero på något i stammarna på huset snarare än problem med toalettstolarna? Ber om era råd och er kunskap här innan felsökning fortsätter här hemma. (Ber på förhand om ursäkt för en skittråd!)
Nä, kan inte bero på varken vattentryck eller avloppsstam. Vattnet fylls ju upp i spolcisternen. Vid spolning så är bara tyngdkraften inblandad. Och så länge avloppsvattnet rinner undan så fungerar ju avloppsrören. Mystiskt att det är på båda modellerna ...
Kan problemet vara att det blir en luftkudde i avloppsröret, så att det inte rinner tillräckligt fort ? Hur är det med avloppsventilationen eller kan det vara början till ett stopp ?
Betydligt mer på den där uppe dock... kan det vara tecken på att det är något med avloppen..? Har bara badkar där uppe men upplever att vattnet rinner undan bra där.L largab skrev:
Upplever ändå att vattnet rinner undan bra i både toalett och golvbrunn. Bara lite otrevligt att få spolvatten på fötterna... Borde man ta hem en rörmokare som kan titta på det? (Eftersom vi själva inte har någon koll alls på sådant här.)HasseTeknik skrev:
Vår Ifö Sign stänker också upp på sitsen och på golvet vid spolning. Förefaller som om konstruktion o design av WC:n är orsaken.K KWesterberg skrev:Vänder mig nu till alla kunniga här för hjälp med en liten problemlösning. I vårt nya hus, badrum från 2010 och 2014, har vi en toalettstol från Gustavsberg (vet ej vad modellen heter) och en Ifö Sign. Den från Gustavsberg är något äldre och sitter i badrummet på nedervåningen och Ifö sitter på övervåningen. Problemet är att båda två vid spolning sprutar väldigt mycket vatten, upp över sitsen och ibland över golvet. Jag vet att det antagligen går att justera spolmängd, men frågan är om det gör någon skillnad då problemet finns både om man väljer halv eller hel spolning. Känner också att mängden vatten är ok, snarare problem med trycket. Problemet är ännu större på Ifö på övervåningen. Kan detta bero på något i stammarna på huset snarare än problem med toalettstolarna? Ber om era råd och er kunskap här innan felsökning fortsätter här hemma. (Ber på förhand om ursäkt för en skittråd!)
Ok, lite skönt att vi inte är ensamma om problemet. Däremot är det ju en så vanlig modell och jag har inte upplevt samma fenomen när jag har jämfört (varit lite besatt senaste månaderna och kan ju inte låta bli att testa). Testade samma stol på hotellrum igår och inget sådant sprut. Har du testat att sänka spolmängden, om detta ens är möjligt?H haber25 skrev:
Redigerat:
Stäng locket först? 
Nädå. Har även jag två Ifö Sign som skvätter en aning. Har för mig att det inte var så 2011 när allt var nytt, men kan lika gärna minnas fel.
Kommunalt vatten med "riktig" avluftning ut genom tak.
Nädå. Har även jag två Ifö Sign som skvätter en aning. Har för mig att det inte var så 2011 när allt var nytt, men kan lika gärna minnas fel.
Kommunalt vatten med "riktig" avluftning ut genom tak.
Mystiskt
Vi har 2 st IFö sign och en Gustavsberg och ingen skvätter vatten, en sign befinner sig i stugan med sluten tank och avluftning ovan tak och de andra två befinner sig i stan med kommunalt avlopp och luftare ovan tak. Jag tror attt det finns olika versioner av sign och våra är troligtvis de billigaste ”köpta på bauhaus för under tvåtusen”
Och alla fungerar som de ska trots ett begynnande stopp hemma i stan ”med mycket bubblande”
Ja jag vet det är latmasken som vaknat och slagit till men detta är ju en skittråd. Så gör som ngn skrev ovan mejla ifö och se om de vet något
/B
Vi har 2 st IFö sign och en Gustavsberg och ingen skvätter vatten, en sign befinner sig i stugan med sluten tank och avluftning ovan tak och de andra två befinner sig i stan med kommunalt avlopp och luftare ovan tak. Jag tror attt det finns olika versioner av sign och våra är troligtvis de billigaste ”köpta på bauhaus för under tvåtusen”
Och alla fungerar som de ska trots ett begynnande stopp hemma i stan ”med mycket bubblande”
Ja jag vet det är latmasken som vaknat och slagit till men detta är ju en skittråd. Så gör som ngn skrev ovan mejla ifö och se om de vet något
/B
Jag minns att när vi köpte vår ifö sign art så installerades en extra detalj vid spolknappen just på grund av att det vid spolningen blev för högt tryck och att det då skvätte ut vatten utanför toaletten. Men vi har en vägghängd och den har nog en annan typ av spolningsmekanism.K KWesterberg skrev:
Intressant att fler delar samma erfarenhet!K KWesterberg skrev:Ok, lite skönt att vi inte är ensamma om problemet. Däremot är det ju en så vanlig modell och jag har inte upplevt samma fenomen när jag har jämfört (varit lite besatt senaste månaderna och kan ju inte låta bli att testa). Testade samma stol på hotellrum igår och inget sådant sprut. Har du testat att sänka spolmängden, om detta ens är möjligt?
Ska skicka en filmsnutt till ifö o höra om flödet går att justera i vår vägghängda Sign. Bra idé!