För något år sedan så satte jag in följande vattenledning. Kollade nu och ser att det ärgat grönt i kopplingen är detta något som jag borde oroa mig för?
Vattenledningar med synliga gröna ärgspår på kopplingarna mot vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, så länge du har kommunalt vatten, jag har samma sak på en del ställen. Ibland kan det ärga av kondensen som bildas av skillnaden i yttemp på röret och i luften.

• Gilla
AndersSe
  • Laddar…
K Kanna1978 skrev:
Nej, så länge du har kommunalt vatten, jag har samma sak på en del ställen. Ibland kan det ärga av kondensen som bildas av skillnaden i yttemp på röret och i luften.
Ok, men jag har det inte på några andra kopplingar, bara de jag själv satte in för något år sedan.

Har du använt stödhylsor i rören, det brukar vara största boven för microläcka som det är

J jonaserik skrev:
Har du använt stödhylsor i rören, det brukar vara största boven för microläcka som det är
Ja det har jag. Dock när jag kapade röret med bågfil så fick jag inte ett helt perfekt snitt så hylsan satt inte 100% perfekt.
Jag har inte noterat något läckage mer än den gröna ärgen.
Bör jag vara orolig för att detta kommer läcka ytterligare framöver?

Torka av och gör rent, dra sen muttern 1/8 dels varv till och avvakta kanske några månader

Det vanligaste felet är att, folk inte läser montageanvisningen som säger att kopplingen skall dras till anliggning och sedan 1-1,5 varv beroende på fabrikat!
Dom flesta stoppar efter mindre än 1/2 varv och då får man läckage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.