8 796 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Hur många downlights bör man ha i ett 4kvm.badrum
Och jag upplever att det var lite för mycket. När man dimmrar ner så mycket som möjligt blir det inte speciellt mörkt. Om man vaknar mitt i natten och behöver gå på toa så kan det vara skönt att bara ha ett svagt ljus för att inte vakna till.
Det där med reflektion löste de som byggde hos mig med vit färg på taksilens/duschens ovansida. Reklamerade taksilen och märkte målarfärgen efter ett år 
Vi har 8 Hide-a-lite LED på 6 kvm. Skönt att kunna få extremt ljust om man vill men oftast ganska nerdimmat.
Vi har 8 Hide-a-lite LED på 6 kvm. Skönt att kunna få extremt ljust om man vill men oftast ganska nerdimmat.
C cpalm skrev:Jag tänkte ljusflöde (lumen), spridningsvinkel och ev. skuggbildning när jag funderade på samma sak i mitt badrum.
Ett bra riktvärde är väl ca. 200 lumen per kvadratmeter. Jag ville ha en jämn belysning och ingen "effektbelysning" så jag valde armaturer med bred ljusbild och bestämde mig för en ljuskälla per kvm. Så här i efterhand konstaterar jag 1) att det var mycket mer än tillräckligt 2) jag gjorde en liten miss där en armatur sitter ganska rakt ovanför takduschen så det blir lite reflektioner i taket. En bagatell, men det visar hur viktigt det är att ha koll på var all inredning hamnar när man placerar ut ljuskällorna. Även öppna skåpluckor och liknande. Man bör väl också undvika att placera en ljuskälla för nära en vägg om man inte är ute efter någon speciell effekt.
Ja vi är naturligtvis alla olika, absolut inget fel med det. Själv har jag gått mer åt högre K-tal de senaste årenB Baskavoda skrev:
Jag hade varit mer en 2.7kK människa förr i tiden, men med stigande ålder och sämre syn vid dålig belysning* och lite mer intensivt arbetande med ljus inom yrket de senaste åren (och lite kurser också) så har jag valt att kasta iväg mina gamla fördomar och sanningar och invanda syn på detta.
Jag har t.ex funnit hur mycket det är kulturellt betingat, jag har varit in på butiker osv som drivs av invandrare och de har velat ha typ 6500K lysrör, för att ljuset ska "kännas fräscht och bra" och jag har lyckats övertyga dem om att 4000K är en bra kompromiss för att även infödda svennisar inte ska tycka det känns okomfortabelt.
Och tvärtom har jag lyckats få en del Svenska affärsägare att överge deras 2700K lysrör - ty det är nya tider nu.
Upplevelsen av ljus är otroligt personlig. I sitt privata hem ska man naturligtvis välja det som känns bäst för en - innerst inne. Samma bör i stor omfattning även styra för ens arbetsplats, om man t.ex. har eget kontor, jag är inte främmande för att sätta individuellt valda K-värden i en rad kontor efter varandra, det är den som är där hela tiden som ska trivas, och vara produktiv, tillfälliga besökare får helt enkelt stå ut!
Men en generell trend jag lägger märke till är att det accepteras (och önskas) ett allt högre K-tal. Och det verkar i viss mån följa att färgen S-0502Y minskar i popularitet och alltfler väljer att måla med färg utan gult i sig, S-0500N.
Vi här verkar bli alltmer europeiska.
*Vid stigande ålder krävs mer belysning, Lux.
En tumregel är att det krävs dubbelt så många Lux för var 20år som man blir äldre.
Exempel, om man klarar av att utföra en finmekanisk uppgift vid 100Lux som 20-åring, behöver man 200Lux som 40-åring, 400Lux som 60-åring och 800Lux som 80-åring, för att klara samma arbetsuppgift.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Har 4 spottar i mitt på 2×2.2 meter hade nog räckt med 3 men för symetrins skull så självklart med dimmer.
Klicka här för att svara