Hej alla kunniga!

Har nyss haft hantverkare här för flytspackling av badrumsgolvet. När grabbarna var klara för dagen meddelade dom att dom återkommer imorgon och ordnar till fallet ordentligt med Megafix R från Mapei. Jag känner mig inte riktigt väl till mods med att dom skulle skapa fall med fix, oavsett vilken typ, och påpekade detta för dom men dom vidhöll att det är så man gör ibland och att det inte var någon fara.

Frågan är då, funkar detta specifika fix till att skapa fall med eller ska jag kräva att fallet görs med flytspacklet? Vilket är enligt branschstandard. Just nu är det inte fall någonstans i badrummet och så vitt jag vet släpper fix igenom vatten till viss grad.
Jag får f*n magsår...

Tack på förhand!
//D

Vet inget om just det fixet. Men det är troligen OK.

Vattengenomsläpplighet har inget med detta att göra. Det skall ligga tätskikt ovanpå, Så inget vatten skall nå till flytspacklet. Flytspackel (de flesta typer) tål inte att utsättas för vatten under lång tid. Fix däremot ligger ju normalt utanför tätskiktet, och måste tåla vatten.

• Gilla
daer01
  • Laddar…
finns det verkligen krav på just flytspackel i några branschregler? Ovanpå fixet ska det väl läggas någon form av tätskikt, så det spelar väl ingen roll om det släpper igenom vatten?

• Gilla
daer01
  • Laddar…
Jag håller med ovan. Flytspackel släpper igenom vatten också, så som tidigare sagt så har det ingenting med det att göra.
I övrigt så vågar jag inte säga någonting om fixet.

• Gilla
daer01
  • Laddar…
fast poängen i ett badrum med flytspackel är ju just för att kunna bygga lämpligt fall, ja naturligtvis också för stora ojämnheter men främst för fall. Fix används till att sätta klinker / kakel. Flytspackel har man under tätskikt och fix över tätskikt normalt vad jag känner till... Detta gäller även det dom anger sig ska använda Megafix R... enligt mapi's hemsida i alla fall

• Gilla
daer01
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Och givetvis skall det på tätskikt efter nämnda fix. Sen mer fix plus klinker. Lite språkförbistringar mellan mig och killen jag pratade med. Trodde han menade att han skulle lägga tätskiktet på det plana ”flytet” sen göra fallet med fix och lägga klinker ovanpå det.
Men, frågan kvickt utredd och nu är jag lite lugnare.
Tycker ändå att det är konstigt att en yrkesman inte bygger fallet direkt med flytspackel...

//Daniel

Fall går att bygga med betong också, så rent tekniskt tror jag inte det spelar någon roll. Bäst resultat blir det nog om man låter hantverkaren göra på det sättet dom är van. Utan att bryta mot reglerna såklart...

• Gilla
daer01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.