1 083 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Kostnad för att få rätt på rördragning mm?
Överlåtelsebesiktning av nybyggt hus jag tänker köpa har visat:
1.) att rörfördelaren i badrummet har placerats dolt (i ytterväggen eller i golvet). Enligt BM ska den vara åtkomlig. Är den placerad i golvet finns ett värmegolv att ta hänsyn till.
Vad kan det handla om i kostnadsväg att åtgärda detta?
2.) att i golvbrunnen är en förhöjningsring fastsatt med skruv i golvbrunnens plast, det finns också felaktigt borrade hål i golvbrunnen. Tätskiktets anslutning bakom klämringen går ej att se.
1.) att rörfördelaren i badrummet har placerats dolt (i ytterväggen eller i golvet). Enligt BM ska den vara åtkomlig. Är den placerad i golvet finns ett värmegolv att ta hänsyn till.
2.) att i golvbrunnen är en förhöjningsring fastsatt med skruv i golvbrunnens plast, det finns också felaktigt borrade hål i golvbrunnen. Tätskiktets anslutning bakom klämringen går ej att se.
Svårt att råda utan att se bilder, men en inbyggd fördelare utan åtkomst gör att varningsklockorna ringer ang övriga installationer.
Vad det gäller golvbrunnen så finns det golvbrunnar med klämring som fästes med skruv. Man ska dock inte borra några extra hål.
Byte av golvbrunn innebär med all sannolikhet att tätskiktet behöver göras om. Infällnad av fördelarskåp i vägg likaså.
Det kan innebära att badrummet behöver göras om.
Vad det gäller golvbrunnen så finns det golvbrunnar med klämring som fästes med skruv. Man ska dock inte borra några extra hål.
Byte av golvbrunn innebär med all sannolikhet att tätskiktet behöver göras om. Infällnad av fördelarskåp i vägg likaså.
Det kan innebära att badrummet behöver göras om.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det är svårt att bedöma utan att veta förutsättningarna på plats. Men i princip bör du räkna med att hela badrummet måste göras om för att åtgärda de fel du nämner. Så räkna med typ 150 000 eller mer. Som en ren bonus, är det möjligt att en duktig hantverkare kan se en alternativ lösning på plats.
De fel du nämner är dessutom så grundläggande, att den firma som utfört det troligen inte har gjort något annat rätt heller. När det rivs kommer fler fel att upptäckas. Så fel skulle inte ens den sämste hempulare har utfört det. Detta är i klass med att försöka skruva in en spik med skruvmejsel.
Om jag minns rätt från din andra tråd, så är detta fel som säljaren vill åtgärda med firman som utfört det? Det kommer att bli katastrof.
De fel du nämner är dessutom så grundläggande, att den firma som utfört det troligen inte har gjort något annat rätt heller. När det rivs kommer fler fel att upptäckas. Så fel skulle inte ens den sämste hempulare har utfört det. Detta är i klass med att försöka skruva in en spik med skruvmejsel.
Om jag minns rätt från din andra tråd, så är detta fel som säljaren vill åtgärda med firman som utfört det? Det kommer att bli katastrof.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Att fördelningen är dold är en varningsklocka stor som en kyrkklocka.
Mitt hus från 78 redan då var det att fördelarna skulle vara åtkomliga.
Har aktuella byggfirman inte uppdaterats på 40 år, hur ser det ut med el och ventilation?
Se till att du har råd att ”göra färdigt”
Protte
Mitt hus från 78 redan då var det att fördelarna skulle vara åtkomliga.
Har aktuella byggfirman inte uppdaterats på 40 år, hur ser det ut med el och ventilation?
Se till att du har råd att ”göra färdigt”
Protte
Klicka här för att svara