Badrum
Knowitall: Tackar för inläggen, gissade väl ungefär detta! Snart blir det byte av alla rör, följt av ömmande knän och klåda av isolering. Men sen är det nytt överallt och man kan vara lugn! Återigen, tack för inläggen
major_tom: har inga bra svar på det tyvärr! men det finns ju också byggskivor för våtrum som jag vet man kan bygga både det ena och andra av (alltså typ lux/jackon/wedi) men om det är bättre eller sämre än att bygga med leca får nog någon annan svara på.
Anna_H: Nån sorts alger som växer. http://www.fuktkollen.se/blogg/2015/04/rodmogel-angriper-bade-badrum-och-vaxter/
tank77: Tvätta bort skiten uppe på vattenlåset så borde det stå Freja. https://www.purus.se/produkter/produkt/freja/
Tosse: Ang lukt: är vattenlåset rengjort? Många ”glömmer” det innan flytt. Och i stäfirmornas standard prispressade flyttstäd brukar det ej ingå.
Hjulbent: Då blir det svårt att säga något , du säger KV/VV är det för att fylla eller dusch , inget framgått om användningen exakt. är blandaren integrerad med badet och KV ochVV bara anslutet till den
Elvin861: Tack för fina svar Så behöver jag till L= brun N= blå T= Strömbrytare/ Orange ?
Shorash: [citat] [citat] Tack för svaret. Just nu jag har Elpanna som är monterat i källaren på första våning, undrar om det finns något värme aggregat med ventilation?
tobbbias: Jag hade betongbjälklag och ville ha infällda spottar. Så jag limskruvade upp "våtrums-plywood 22 mm" i taket som glespanel, drog elen och sen upp med vanlig takgips (120x60 cm). Byggde så lågt jag kunde för att spara takhöjd då det är i källaren och bara 210 cm högt. Sen spacklade jag alla kanter mot väggarna och sist körde jag två lager med våtrumsfärg och mjukfog mellan
Ozzman: [citat] Hejsan Tosse, Det droppar en stund (1-3 timmar kanske) efter att man har duschat och sen slutar det. Ex har vi duschat på kvällen så finns det inga spår av något droppande nästa morgon. Då är det torrt och fint där. Har dock märkt att takduschen ibland har vatten på ”taket” så nånting är fel där. Tidigare har jag aldrig märkt av att det har droppat sådär men det var
largab: [citat] Det kommer fungera utan problem.
Dan_Johansson: Man kan göra precis hur man vill. Vill man ha ett bra underlag som är godkänt av försäkringsbolagen överlag, så ser jag inte varför man ska frångå "säker vatten-väggen"... Allt beror ju på förutsättningarna egentligen, har man betongplatta och ska sätta plastmatta i hela badrummet, och dessutom ha en duschkabin, så ställer det ju lägre krav på underlaget... Har man
BirgitS: Håller med Rickard och börja planera för en renovering av badrummet om mattan är kring 15 år gammal. Köp en begagnad duschkabin så länge.
time for heroes: Yes! Skruvade någon millimeter i skåran som är mot väggen och det pös till lite sedan var det bra tryck:) https://media.lantbruksvvs.se/lantbruksvvs/images/84e7b484c295b947ead2d4f65cfc1096_1/261/261/0/vatette-tappventil-vaggfaste-g15-bv.jpg
useless: Det går att måla. Det finns några trådar på forumet om det om du söker på 'måla våtrumsmatta'.
Rumpnissen: [citat] Tack ska du ha. Jag ska kolla och återkomma :)
kinshasa: Hej ! I samband med renovering fick vi ett nytt badrum i huset, så vårt gamla badrum har nu blivit gästmugg. I denna gästmugg (fr 60-talet) slängde jag ut det singelhandfat som fanns därinne tidigare och satte in en snygg beggad badsrumskommod med dubbelhandfat samt spegel och lysarmatur från märket Vedum. Spegeln är helt enkelt ett slätt spegelglas på cirka 180 cm längd som tidigare
Paul-Staffanstorp: Ser ut som klämringen inte gått ner tillräckligt på vänster sidan "bara". Borde gå att ta bort den och montera dit en ny om inte den fastnat i fixet. :(
huggan: Vidhäftningen på dagens lim är det inget fel på, då det aldrig torkar och är ständigt klibbigt.
FDT: Trodde jag skulle komma undan med att kapa mot en vägg. Men får bita i det hårda klinkret och kapa runt om :)
raffebojh: finnes: källarbadrum på betongplattan. klinkergolv ovan vattenvärmerör och helkaklad vägg. haft badkar, har duschkabin. vill ta ut kabin och montera glaskuber som rumsdelare från golv till tak. och låta duschvattnet strila mellan kakel och glaskuber ner på klinkergolv vid golvbrunnen. vad kan hända? hur stor risk tar jag? mvh /r :thinking:
platon1980: Brunnen är inte planerad att bytas, den är plastad och tätskikt vore konstigt om det fanns. Undrade bara om någon visste om någon produkt jag inte kände till. Tänkte eventuellt fuska dit lite billig snygg klinker på den gamla, har en duschkabin, så vatten går rakt ner i brunnen, men vore ändå trevligt att lägga dit något snyggare än den gamla rostiga emaljerade ramen Får se hur
Schwen92: Precis, verkar som ardex har rätt produkt för det, jag har ingen egen erfarenhet av just den produkten men ardex är ju kända för att skapa bra produkter. Fråga gärna i butik (eller ring ardex) för att säkra med både "hängslen och livrem" så att säga. Helt tätt mot innervägg är okej men inte mot yttervägg så att säga. Den mineraliska massan är i sig ett tätskikt och då
radioshack: Den började fungera normalt när jag monterade tillbaka den. Mig veterligen ficade jag inte något. Mycket märkligt
Fruktsallad: Vilket fint handfat! Jag har ingen aning om hur emalj är som handfat men jag tänker direkt på om det klingar som plåt när man ställer grejer på det? Vad är det för märke som har plåt i sina handfat?!
corky: [citat] Hej, jag skulle också vilja höra hur det gick med trägolv och duschkabin....
tank77: Tre man i ett sådant litet utrymme? Misstänker att dessa personer är ifrån en ej skidåkande nation:rofl: Med det sagt så tätskiktar jag ett sådant utrymme som ditt på 4-5timmar...........om jag tar det lugnt:p Tätade två badrum som mäter 3x3m och 2.5m takhöjd förra fredagen på vardera 4 timmar, alltså en arbetsdag. Men det gick undan och jag skippade frukost och lunch så jag