Badrum
hsd: Tyvärr är inte pex fryståligt, den sväller av isen och efter några omgångar av frysning spricker den Dra rör i rör så slipper Du vattenskadad vägg
Hassel1949: Kolla även om bostadsrättsföreningen kräver golvbrunn vid tvättmaskin = krav vid nybyggnad och ROT.
Rörman: IFÖ Next är en duschkabin i plast delvis frostad i ”glaspartierna”. Funkar rätt okej.
Fertigo: Hej! Köpt följande som ett paket, Vägghängd Toalettstol Ifö iCon Rimfree 3575 med Grohe Rapid SL 113 cm. Nu när allt är klart med kakling och jag ska sätta upp toan så är avloppsröret från toan för kort. Avloppet i mitt fall är på golvet och 90 graders röret sitter i det yttersta av två lägen. Det rör som ska sättas på toan sticker ut 50mm och når då med en våtrumsskiva
majkball: [citat] Ifall rördragningar mot långsidan (och kortsidan) av karet hindrar från att ställa karet direkt an mot väggarna. Att såga till en liten spalt i plasten är jag beredd på, men vill försäkra mig om att det inte finns någon inre konstruktion som ställer till det för mig ändå.
hempularen: [citat] Men skriv ett lagom artigt brev till Ifö. Min erfarenhet är att de är bra när det gäller hantering av fel. Nu gällde det inte en möbel i mitt fall.
mallan96: [citat] Då förstår jag. Tack ännu en gång bästa du, tur att du finns som kan hjälpa oss nybörjare. :)
templar: Det är homogen betongvägg, det gäller att få tätt mellan innervägg och montageplattan isåfall ju. Grejen är att yttergallret är ingjutet i putsen på utsidan och vill helst inte Mecka med det, ska tillägga också att det är inget våtutrymme som ska ventileras utan vanligt boutrymme så det blir inga jättehöga fuktkvoter att tala om.
Daniel 109: Har man speciella krav på hur det ska monteras är det ju lämpligt att kommunicera det med hantverkaren innan jobbet påbörjas. Helst redan när det beställs. Man kan inte förutsätta att alla har samma preferenser.
Paul-Staffanstorp: [citat] Det krävs tyvärr en hel rivning och att göra om både väggar och golv då du inte annars kan ansluta väggarnas och golvets tätskikt med vartannat. Dessutom som nämnts redan flytspackel minimum 12mm vid brunnen samt fall enligt branschreglerna. Oftast kan som även det nämnts redan väggarna behöva förstärkas beroende av cc-avstånd på reglarna etc.
GoC: [citat] Jag har ett litet trångt badrum Och har en rundad duschhörna, 90x90, en sådan med två halvmåneformade glasdörrar som hänger på väggen Fungerar ypperligt man fäller ena dörren inåt och går in och stänger om sig
Daniel 109: Legionella finns normalt i vatten. Tillväxten är låg om vattnet är kallt. Över 20grader börjar det bli märkbar tillväxt. Mellan 30 och 40 trivs de bra. Över 50grader dör de av. Snabbare ju högre temperatur man har. Vid 50 grader går det långsamt. Håller man hela systemet över 50grader är det säkert. Men finns det avstängningsventiler så att vattnet står still i ett lagom varmt
BirgitS: Kanske bäst att kontakta styrelsen, dels brukar slitsen med stammar räknas till det som föreningen är ansvarig för och dels är föreningen ansvarig för att se till att det är tätt mellan grannlägenheter p.g.a. brandskyddskrav, alltså inte bra om det kan gå brandrök mellan lägenheterna och det får ju inte vara något som kan brinna (som plyfa) som avgränsar lägenheterna.
BirgitS: Det är ju inte utan anledning som det finns hårda krav på stabilitet i golv och väggar i branschreglerna, hade det varit så enkelt att det bara gällde fogens elasticitet vore det ju inte så.
sv97017: Hej, Tänkte be om lite råd och synpunkter inför kommande badrumsrenovering på övervåning i 2-plansvilla från 1999. Badrummet är ca 15kvm, träbjälklag och har idag två separata kall- och varmvatten matningar på 15mm pex rör-i-rör, se bifogad ritning. Ytskikten kommer bli kakel & klinker. Bastu och det stora hörnbadkaret är borta, badkaret ska ersättas med en mer traditionell
ådal: Har själv provat ett par "silkonbortagningsmedel" bland annat från kiilto, som inte har hjälpt ett dugg. Försiktigt med ett rakblad så du inte repar kaklet skulle jag själv prova och sen lägga på nytt silikon.
crazytok: Vet inte hur mycket yta du har i övrigt att tillgå i badrummet. Men om utrymme finns, kan det inte vara ett alternativ att bygga ut en bit vägg och sätta hyllor på andra sidan. Så får du en djupare dusch. Alternativt bygga det i glasblock. Typ såhär: [bild] Sedan sätter du glasdörrar, eller vad du vill ha därimellan.
Dowser4711: [citat] Som sagt, du kan bara ”täta” ytan, under klinkersen kan det ändå komma vatten. Vatten som får svårare att torka om du tätar med silikon. Om det blir bättre eller sämre beror på... Hur länge sedan är det badrummet renoverades? Nästa gång det görs får det inte vara några rördragningar ur golvet, de måste komma genom vägg (eller tak?) alternativt byggas upp med en
ullberg: I tråden länkas det till både den nyare och äldre varianten av fläkten, den äldre som inte har ”s-knappen” (Som min) är det rätt att bygla L & SL, på den senare vet jag inte hur kopplingsplinten ser ut men eftersom man kan programmera funktionen gissar jag att man inte kan/bör göra den fysiska byglingen.... /U
mahgnuz: [citat] Nu lägger jag ju inte i våtutrymme...så jag har inte BKR-krav för att hålla för ett tätskikt. Jag flytade bara för att få till bästa förutsättningarna för klinkersen.. Det fanns en liten höjdskillnad jag ville få bort..tänkte spackla upp den med fix men valet föll på avjämning då det kändes som om det blir enklare att få helt jämnt och i våg... Bommar man lite
Paul-Staffanstorp: [citat] 450mm är ganska vanligt men som du skriver så har det ganska mycket att göra med vilken kommod så det bästa är alltid att ha den så man kan göra rätt från början. Det handlar ju lite om var upphängningsribba etc. sitter samt hur där är urtag i lådor för avloppet.
Paul-Staffanstorp: Har för mig att servisen får lov att komma upp ur golvet i ett badrum så länge det inte kommer upp i våtzon 1 men brukar alltid friska upp minnet genom att kolla genom reglerna inför sådana specialprojekt så kolla in dem på BKR och SäkerVatten...
Paul-Staffanstorp: Kan bara instämma... Är det 18000kr före rotavdrag inkl. materialet låter det löjligt billigt. Vi brukar låta tätskiktsfolien gå ut 10cm utanför den ytan som ska kakelsättas. Sen när plattsättningen är klar överlappar målaren med sitt våtrumssystem. Tror egentligen bara de behöver överlappa 3cm om jag minns rätt men bättre med lite extra tycker vi så kan han först spackla ut