5 752 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Vattenavvisande väggfärg istället för att kakla
Låt oss säga så här, att duscha i ett lågt duschkar som är direktanslutet till avloppet (utan golvbrunn) fungerar utmärkt i många länder. T ex var det så i vartenda badrum när jag bodde i Tyskland. Fördelen är att man slipper vatten på golvet (den stora orsaken till fuktskador) och golvbrunnen (den andra stora orsaken till fuktskador). Nackdelen är att om ett rör springer läck så finns ingen golvbrunn som räddar situationen. Men det gör det vanligen inte i mängder av andra rum där det går synliga skarvade vattenledningar i alla fall.Okarlsson skrev:
Man undrar ju vad denna rädsla för just vatten kommer dig. En brandvarnare räcker, men badrummet ska vara tätt som en ubåt...Claes Sörmland skrev:
Låt oss säga så här, att duscha i ett lågt duschkar som är direktanslutet till avloppet (utan golvbrunn) fungerar utmärkt i många länder. T ex var det så i vartenda badrum när jag bodde i Tyskland. Fördelen är att man slipper vatten på golvet (den stora orsaken till fuktskador) och golvbrunnen (den andra stora orsaken till fuktskador). Nackdelen är att om ett rör springer läck så finns ingen golvbrunn som räddar situationen. Men det gör det vanligen inte i mängder av andra rum där det går synliga skarvade vattenledningar i alla fall.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Byggbranschen lobbar nog hårt för att sprida rädsla om fukt och mögelskador också. Dom större byggföretagen verkar hållas vid liv endast genom mögelsaneringar av offentliga byggnader idag. Byggnader som knappt hunnit bli tjugo år ens.
Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.
Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.
Vi bygger hus i papper, gips och träspånsprodukter. En tysk skulle inte hålla med dig om att det är kvalitet. I alla fall inte de tyskar som jag känner.F Finndjävel skrev:Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.
Klicka här för att svara