R
rikje: Bumpelibump. Vad valde du @kloka_elin? Blev det bra. Sitter precis och funderar på samma sak. Brons eller grå (rökfärgat glas).. Grå klinker och ev. gröngrå ton på väggen. Vit panel på bastun. Hm.
1 svar · 4,2k läst
·
G
genes: Tack, ska prova strax. Har försökt dra ut den där ploppen, men sitter som berget. Nu när jag vet att det är så, så kan man nog fixa det.
2 svar · 9,1k läst
·
GoForIt
GoForIt: En tanke kan väl ha varit att det skulle installerats våtrumsmatta. För i tiden använde man då särskilda urfrästa golvspånskivor i duschdelen med färdigt fall.
5 svar · 5,1k läst
·
A
Anders Glader: Insåg inte först att det var ett förslag att skära upp ett hål men nu när jag gör det tycker jag det verkar som den bästa långsiktiga lösningen. 1000 tack för hjälpen :-)
5 svar · 5,3k läst
·
S
Skogsvilde: Eventuellt skulle man kunna bygga en låda med spots längs väggen då det är ett rätt litet badrum, annars finns det endel fina LED lister nu förtiden som säkert skulle kunna fungera, beror ju på planlösning etc.
1 svar · 2,6k läst
K
klas32: [citat] Tack så mycket, det låter logiskt
2 svar · 2,0k läst
·
GoC
GoC: [citat] Exakt. Bara att mäta noga och vara noggrann.
5 svar · 5,8k läst
·
B
Bobbobula: [citat] Snyggt! Tackar för att du delar med dig av erfarenheten och bilder, det uppskattas! :)
8 svar · 5,8k läst
·
R
ripern: Stefan1972 Hehe, inte direkt kanske, men hade någon naiv förhoppning om det. När man tänker efter så är det ju väldigt osannolikt. Martin Berggren Anledningen att jag inte vågade ta i mer var för att adaptern var så tajt mot kranen att den skulle rispa upp kranens metall. hempularen, Martin Berggren Ni hade båda rätt, packning (gummiring) saknades där det läckte. Jag hade av någon
9 svar · 6,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Skär bort och på med nytt. Man kan undra varför siliconen är applicerad där från första början. Måhända är det en så dålig tätning av blandarens infästning att silicontubsaplikatören/trisen fann det lämpligt att förse blandaren med ett "paraply"?
2 svar · 1,7k läst
·
En apelsin
En apelsin: [citat] Jag är ingen fan av akrylgrejer. Håller sämre än emalj och keramik. Grejen är att det är billigare och det verkar lätt att göra intresssant design osv.. Men håller mig till mer traditionella material som håller i längden
11 svar · 11,7k läst
kaked08
kaked08: Tackar för lite fler svar! Jag missade nog det där med vålda runt. Men i övrigt verkar det som ett rörisjobb. Jobbigt med ett "kanske går" i en brf med ett enda badrum =).
5 svar · 10,0k läst
·
T
topmount: Skulle satt lite silikon för att inte fuktig luft kan gå den vägen (inte troligt men möjligt) och så att de blir lättare att att städa.
3 svar · 1,3k läst
·
J
Johan93: Sålänge du har 160c/c (centrum till centrum av gängorna) mellan gängorna så räcker det att skruva dit 1/2" (G15) inv till m26x1,5 övergångsadapter. Se länk. https://www.hornbach.se/shop/Overgangsnippel-970532-8186975/5139798/artikel-detaljer.html
17 svar · 11,0k läst
·
M
mlkjhr: Ovanstående kommentarer förutsätter att du har ett intakt tätskikt under kaklet vilket är det mest troliga. Har du möjlighet att komma åt underifrån att se att allt där ser torrt ut så kan du sova ännu bättre..
11 svar · 4,1k läst
·
T
tank77: Det är en helt normal klinkerplatta du har!
1 svar · 827 läst
·
tensiden
tensiden: Ättiksprit, cola, citronsyra, kalkosan osv är alla sura (PH runt 2-2,5) så de fungerar likartat för att ta bort kalkavlagringar. Enda som jag spontant kommer på är "värre" är väl batterisyra som har lägre PH, men det kanske man inte skall stå och slabba med vid toaletten direkt... Jag brukar ta det sura medel som jag har närmast tillhands och låter det verka över natt. Gärna efter
13 svar · 12,3k läst
·
Fairlane
Fairlane: Det finns fungerade utmärkt! Stort tack
3 svar · 8,1k läst
·
B
b8q: Prova att hålla en kakelplatta vid gångjärnen och se om det går att öppna. Om inte, ta bort gipset i smygen och byt ut mot 6 mm renoveringsgips (för jag antar att hela smygen har en stum träregel eller motsvarande runtom?) Men det är klart, en blank rostfri/ kromad list i smygen kan också vara snyggt.
4 svar · 3,5k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Mitten på 60-talet?
1 svar · 876 läst
S
Soltorp40: Har Du funderingar på fler ändringar av värmesystemet? (Följdfråga: Hur värmer Du huset?) Har Du vent-system i huset? (dvs luft från ventiler i bad- och duschrum, "frånluft"). Det finns varmvattenberedare från Bla Nibe som i praktiken är en halv värmepumpsinstallation - kan alltså kompletteras med en utedel så har man fått luft-vattenvärmepump. Knappast lönsamt med bara
3 svar · 4,2k läst
M
micduf: [citat] Det blev ett byte. Ingen av de "stora" kunde identifiera den så jag ledsnade och köpte en ny från Mora
2 svar · 1,4k läst
·
J
Johan93: Hej. Jag kan säga med säkerhet att detta inte är en Mora blandare. Designen är fel, dock påminner den om Izzy, Rexx och Inxx, men det är ingen av dessa. Min gissning är följande märke. Grohe, Damixa, Hafa, Hansgrohe. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med alla dessa 4 alternativ (via mail) och vidarbefodra bilderna på blandaren för att se ifall de känner igen blandaren.
2 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Fast om du ska använda temperaturbegränsaren som termostat måste du ju skruva på den hela tiden, när det är annan väderlek behöver du högre framledningstemperatur. Behåll din inställning och montera en termostat (du har redan betalat för den - Medföljde i M5!!) så är problemet löst.
5 svar · 6,2k läst
·
V
Vardensbastakarlssons: Fått in på ryska och går ej nollställa .. får heller ej bort knapplåset . Så nu snart vinter igen och vill ha varmt golv den står på 21 . Provat skruva bort hela kontakten låtit ligga utan ström men när jag koppla tbx efter tre dagar va den på ryska och jag får ej bort knapplåset Hjälp mej
0 svar · 2,0k läst
G
Glogs: Om det är 180 cc så finns det adaptrar typ https://www.rskdatabasen.se/kategori/sanitetsarmatur-utrustning/anslutningskopplingar-for-blandare/for-vagg/8187767-179
11 svar · 4,0k läst
·
O
Oeldling: [citat] De du [citat] De du kan göra är att försöka hitta eller blanda till någon slags fog som du kan "spaçkla " igen repan lite snitsigt. Blir billigaste enklaste lösningen även om den inte blir den super snyggaste varianten
10 svar · 8,5k läst
·
S
slurppe99: [citat] Det du har skrivit som undertext. "Råd ges efter bästa förmåga utifrån given information. Några garantier för dess riktighet ges ej. Används under eget ansvar."
9 svar · 3,7k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Nej ny golvbrunn ingjuten av tidigare ägare som påbörjade arbete med två badrum.. jag mejlade Purus och bad om råd för vilka delar som jag behövde.. han bad om bild på brunnen så han kunde se om det var en av deras (vilket jag förvarnat om att det kanske inte var).. han fick iaf ett par bilder och de sa att det var en.. hmm.. ”Brage 75” tror jag den hette.
9 svar · 10,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Så kolla vad som händer om ni duschar ut vatten på golvet kring duschplatsen. Fungerar det och rinner mot brunnen så är det ju inget stort praktiskt problem. Då gäller det bara att sälja in det vid visningen. Hur ser kvalitetsdokumentet ut för detta badrum? Särskilt om det står att ni avtalat om annan golvlutning enligt BKRs regler( BBV): [bild]
16 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.