Hej!

Jag har nyligen borrat hål i en våtrumsvägg (badrum) för att fästa in ett stödhandtag i själva duschutrymmet.

Jag har använt skruv och universalplugg och djupet är ca 4cm och jag har således gått igenom tätskiktet. Mitt silikon jag nyttjade var något trögt (borde kanske värmt upp det med hårtork eller dylikt) men jag använde rikliga mängder i varje hål. Därefter förde jag in universalpluggen. Det var då så mycket silikon att pluggen bokstavligen svämmade över och det gick inte att fylla på med mer efter pluggen förts in.

Jag skruvade därefter upp handtaget. Då hålen är ganska djupa blev jag orolig för att det tröga silikonet ej nått hela vägen bak på djupet. I hålets djupaste del kanske det då blivit en "luftficka". Jag bifogar en bild nedan.

Även om det blir en luftficka där jag gjort en röd ring på bilden, så borde det vara gott om silikon både på och bakom själva tätskiktsnivån? Kan vatten potentiellt diffundera in i hålutrymmet på något sätt eller är jag onödigt nojjig nu?

Kort och gott, bör jag göra om allt och köpa ett mer lättarbetat silikon och verkligen säkerställa att det kommit hela vägen bak?

Tack!

• Illustration av infästning med skruv och plugg i en våtrumsvägg, röd ring markerar möjlig luftficka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är det för Vägg? Betong? innervägg med gips/plyfa? Tror inte det är farligt alls för du kommer väl inte duscha på toapappershållaren?

Hojte Hojte skrev:
Vad är det för Vägg? Betong? innervägg med gips/plyfa? Tror inte det är farligt alls för du kommer väl inte duscha på toapappershållaren?
Satte även upp ett handtag i själva duschutrymmet på liknande sätt (är en äldre person som nyttjar duschen).

Det är kakel och därefter gipsvägg.

Ska man plugga i våtrum så är ordningen borra, silikon, plugg, silikon, skruv.

Har du haft såpass med silikon att det svämmat över när du tryckte i pluggen och hade en silikonklick på utsidan, alltså mellan vägg och beslag när du skruvade fast hållaren så hade jag inte oroat mig.

Edit: Du skriver att det är gips, är du helt säker på att du inte borrat igenom skivorna? Om det är är dubbelgips så är ju det 26mm plus tätskikt fix o kakel...

S Saipala skrev:
Ska man plugga i våtrum så är ordningen borra, silikon, plugg, silikon, skruv.

Har du haft såpass med silikon att det svämmat över när du tryckte i pluggen och hade en silikonklick på utsidan, alltså mellan vägg och beslag när du skruvade fast hållaren så hade jag inte oroat mig.

Edit: Du skriver att det är gips, är du helt säker på att du inte borrat igenom skivorna? Om det är är dubbelgips så är ju det 26mm plus tätskikt fix o kakel...
Om jag borrat igenom skivorna, vad exakt innebär det?

All infästning ska göras i massivt material, alltså en regel eller motsvarande och inte bara i gipsskiva.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
All infästning ska göras i massivt material, alltså en regel eller motsvarande och inte bara i gipsskiva.
Taget. Det innebär dock en risk för att det potentiellt inte bär - men inte en ökad risk för fuktskador i sig?

Man avråder från genomgående hål i skivmaterial i våtrum eftersom ett sådant hål blir ”bottenlöst”. Eftersom silikonet då kan ramla ut inuti väggen, är det svårt att garantera att en sådan tätning blir tät. Om du ser en tät silikonhinna kring skruven torde dock den reella risken för något allvarligt läckage vara tämligen liten. Skulle därför främst oroa mig hållfastheten om handtaget kommer att belastas med drag motsvarande en vuxens kroppsvikt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
utan att vara expert , men pluggen borde sitta helt innanför tätskiktet

sitter det bara i gipset så är det ju fel iallafall. Ett stödhandtag som dessutom kommer att användas flitigt kommer knappast att sitta kvar. Sånt ska skruvas i osb eller regelvirke. Plastplugg enbart i gips är möjligen för tavlor eller nåt som bara hänger statiskt.

• Gilla
stenna
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Har aldrig varit med om trögt silikon och är det bara gipsvägg så lär ju det mesta av silikonet runnit in i väggen när du tryckt in pluggen och då gör det inte mycket nytta...

Varför inte fråga och be om hjälp innan man gör saker om man inte vet vad man pysslar med. ;)

En universalplugg håller för ca 15 kg i enkelgips och även om det är två skruv i var ände av handtaget så sitter de så nära varandra att du inte kan tillgodogöra dig mer.

Stefan N Stefan N skrev:
Där har du fel

• Gilla
t230victor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.