Hej,
Ska renovera ett badrum från -74. Ljusrosa plastmatta osv.
Såklart skulle jag vilja flytspackla och lägga klinkers men golvbjälkarna ligger cc60. Golvbjälkarna är troligtvis 50x200mm.
Badrummet är ca 5 m2.
Väggarna i huset är resta på golvspånskivorna (22 mm)
Jag skulle eventuellt kunna sätta reglar ”kortlingar” mellan golvbjälkarna men det förhindrar ju inte nedböjningen över spännvidden (2700mm-3000mm)
Vad gör jag?
Ska renovera ett badrum från -74. Ljusrosa plastmatta osv.
Såklart skulle jag vilja flytspackla och lägga klinkers men golvbjälkarna ligger cc60. Golvbjälkarna är troligtvis 50x200mm.
Badrummet är ca 5 m2.
Väggarna i huset är resta på golvspånskivorna (22 mm)
Jag skulle eventuellt kunna sätta reglar ”kortlingar” mellan golvbjälkarna men det förhindrar ju inte nedböjningen över spännvidden (2700mm-3000mm)
Vad gör jag?
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Har du källare?
Om det behövs skulle jag ju kunna gjuta två plintar nere i krypgrunden, lägga en ”bärlina” diagonalt under de befintliga golvbjälkarna. Jag använder en balksko som kan justeras och trycker upp den nya bärlina mot befintliga bjälkar. Därigenom kan jag avlasta spännvidden till hälften, dvs till ungefär 1250 mm och 1500 mm.
Blå = befintliga golvbjälkar
Röd = ny bärlina under golvbjälkarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå = befintliga golvbjälkar
Röd = ny bärlina under golvbjälkarna
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske verkar negativt och off topic, men jag måste ändå fråga:
Varför inte bara en ny plastmatta på golvet?
Finns inget som är mer praktiskt, skönt för fötterna, lätt att hålla rent, och tätt!
Och dessutom billigt
Varför inte bara en ny plastmatta på golvet?
Finns inget som är mer praktiskt, skönt för fötterna, lätt att hålla rent, och tätt!
Och dessutom billigt
Tycker det är en fullt rimlig fråga och jag hamnar kanske där ock, med en platsmatta alltså.
Det som talar för/emot plastmattan är:
Jag vill ha klinkers i hallen utanför, då kan jag göra badrummet också. Flytspacklar allt samtidigt.
Helkaklat badrum är mycket mer värdehöjande än plastmatta. Jag behöver en hög värdering på huset.
Jag har ett hum om jag ska flytspackla, eventuellt har jag även kunnig hjälp men plastmatta har jag inte en susning om hur jag lägger.
I huset är det direktverkande el och då kan jag lägga värmeslingor under kaklet. Jag vet inte om det går med plastmatta.
Det som talar för/emot plastmattan är:
Jag vill ha klinkers i hallen utanför, då kan jag göra badrummet också. Flytspacklar allt samtidigt.
Helkaklat badrum är mycket mer värdehöjande än plastmatta. Jag behöver en hög värdering på huset.
Jag har ett hum om jag ska flytspackla, eventuellt har jag även kunnig hjälp men plastmatta har jag inte en susning om hur jag lägger.
I huset är det direktverkande el och då kan jag lägga värmeslingor under kaklet. Jag vet inte om det går med plastmatta.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra svar!
Själv tänker jag inte på husets värde, då jag skall försöka att bo kvar här resten av livet
Var inne hos en granne igår, som har ett hus nytt för i år. Som vanligt tog man av sig skorna i hallen,
och oj vad det brändes under fötterna med golvvärmen (det var golvskiffer).
Så nog märks det skillnad alltid!
Själv tänker jag inte på husets värde, då jag skall försöka att bo kvar här resten av livet
Var inne hos en granne igår, som har ett hus nytt för i år. Som vanligt tog man av sig skorna i hallen,
och oj vad det brändes under fötterna med golvvärmen (det var golvskiffer).
Så nog märks det skillnad alltid!
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden. Men jag tror inte dte behöver vara något problem med stabiliteten i det golvet.
Om du flytspacklar ca 15mm (varierar lite mellan fabrikat av flytspackel) på 22mm spånskiva som är limmad OCH skruvad i reglarna. Då skall det kunna räcka med cc60 mellan bjälkarna.
Om du flytspacklar ca 15mm (varierar lite mellan fabrikat av flytspackel) på 22mm spånskiva som är limmad OCH skruvad i reglarna. Då skall det kunna räcka med cc60 mellan bjälkarna.
Jag tänker också att det eventuellt skulle kunna funka men jag vill varav helt säker. Börjar det knaka och spricka i fogarna så pajar ju tätskiktet. Stora problem!
Nu har jag en krypgrund under hall och badrum med 80-100 cm i höjd upp till bjälklaget. Alltså en helt ok höjd.
Jag gjuter tre plintar, dubbar i berget innan gjutning och en 45x220mm regel på högkant och en liggandes mot golvbjälkarna. Balkskorna är justerbara så jag kan spänna upp lite mot bjälkarna.
Kostnad: 1 dags arbete och 1000 kr
Nu har jag en krypgrund under hall och badrum med 80-100 cm i höjd upp till bjälklaget. Alltså en helt ok höjd.
Jag gjuter tre plintar, dubbar i berget innan gjutning och en 45x220mm regel på högkant och en liggandes mot golvbjälkarna. Balkskorna är justerbara så jag kan spänna upp lite mot bjälkarna.
Kostnad: 1 dags arbete och 1000 kr
12 mm spackel vid golvbrunnen.
4 mm golvvärmeslinga
+ fall till golvbrunn i duschen
+ fall i hela badrummet till duschen
Badrummet är 1,70m x 2m
Hur mycket spackel blir det vid badrummet högsta punkt?
4 mm golvvärmeslinga
+ fall till golvbrunn i duschen
+ fall i hela badrummet till duschen
Badrummet är 1,70m x 2m
Hur mycket spackel blir det vid badrummet högsta punkt?
Redigerat: