Skulle bli tacksam för hjälp.
Från vattenlåset under ett handfat i ett badrum så går det ett rör till ett annat rör som kommer från baksidan av väggen.
Respektive rör kopplas ihop med en gumminippel och med unigum som avslutning. Röret som kommer från andra sidan väggen är avslutat precis vid kaklet, sticker således inte ut alls. Jag undrar om det är normalt eller om det ska sticka ut ca 5 cm?
I vår gästtoalett så sticker röret ut ca 5 cm. Lägenheten är 5 år gammal. Kan det vara så att när dom gjorde installationen så kapades röret för kort? Eller kan det vara för långt intryckt bakom väggen?
Från vattenlåset under ett handfat i ett badrum så går det ett rör till ett annat rör som kommer från baksidan av väggen.
Respektive rör kopplas ihop med en gumminippel och med unigum som avslutning. Röret som kommer från andra sidan väggen är avslutat precis vid kaklet, sticker således inte ut alls. Jag undrar om det är normalt eller om det ska sticka ut ca 5 cm?
I vår gästtoalett så sticker röret ut ca 5 cm. Lägenheten är 5 år gammal. Kan det vara så att när dom gjorde installationen så kapades röret för kort? Eller kan det vara för långt intryckt bakom väggen?
Redigerat:
Här är 4 bilder.kulle skrev:
Bild 1: Så såg det ut innan väggen kom på plats. Där ser man det svarta röret som kommer ut på andra sidan väggen.
Bid 2: Så ser det ut på gästtoaletten. Det svarta röret sticker ut ca 5 cm från väggen. Man ser röret från handfatet och kragen på gumminippeln.
Bild 3: Så ser det ut när jag har tagit bort massan, tror det heter unigum som är på bild 4. Man ser att det svarta röret inte sticker ut från väggen. Man kan se den främre kanten på röret till vänster på bilden. Gunninippeln är inte med på bilden.
Bild 4: Så såg det ut innan jag tog bort massan.
Det jag funderar över är om röret från väggen alltid ska sticka ut en bit? Det blir lite lättare att få fast gumminippeln.
Det jag är rädd för är när jag ska montera fast gumminippeln igen. Den är inte med på bild 3. Att röret åker ännu längre in bakom väggen. Jag förmodar att det är minst 2 lager gipsvägg. Kanske jag kan pröva att dra fram röret mer? Eller riskerar man att röret kommer ur läge på baksidan i det undre rörhålet?
Kanske dom kapade röret för mycket vid byggnationen? Eller så råkade dom skjuta in det för mycket när vattenlåset monterades? Anledningen att jag tog bort massan är att det droppade lite vatten från ett litet hål i massan. Ville då förvissa mig om att gumminippeln satt korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara