1 159 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Gå runt i flytspacklet med elslingor och armering
Jag ska inom kort lägga golvvärme och flyta badrumsgolvet. Kommer flyta själv (har gjort det förut) och har kikat runt på diverse instruktionsvids för att få tips.
Jag kommer ha armering på spånet och sedan elgolvvärme. Denna kombo har jag konstigt nog inte sett på alla youtubeklipp jag kikat på..... För att få till fall osv osv måste man ju traska runt lite i smeten men det känns ju inte bra att gå runt på kablarna som döljs av flytet när man väl är igång??
Ett alternativ skulle ju va att bara flyta på ett första lager som täcker armering och slingor men det känns ju inte så proffigt.
Jag kommer ha armering på spånet och sedan elgolvvärme. Denna kombo har jag konstigt nog inte sett på alla youtubeklipp jag kikat på..... För att få till fall osv osv måste man ju traska runt lite i smeten men det känns ju inte bra att gå runt på kablarna som döljs av flytet när man väl är igång??
Ett alternativ skulle ju va att bara flyta på ett första lager som täcker armering och slingor men det känns ju inte så proffigt.
Du traskar ju runt på kablarna när du ska börja hälla ut flytet också ju?
När det är träbjälklag så brukar jag alltid flyta på 12 mm, alltså upp till nivå med brunnens kant och därmed täcker man slingan också i första flytningen. Vet inte varför detta skulle vara oproffsigt
Personligen så klampar jag aldrig runt i flytspacklet när jag flyter utan jag blandar spacklet lite hårdare till duschfallet och sedan fortsätter jag bakåt och gör spacklet lösare utanför fallet. Sätt ut nivåpinnar så har du något att följa.
När det är träbjälklag så brukar jag alltid flyta på 12 mm, alltså upp till nivå med brunnens kant och därmed täcker man slingan också i första flytningen. Vet inte varför detta skulle vara oproffsigt
Personligen så klampar jag aldrig runt i flytspacklet när jag flyter utan jag blandar spacklet lite hårdare till duschfallet och sedan fortsätter jag bakåt och gör spacklet lösare utanför fallet. Sätt ut nivåpinnar så har du något att följa.
Ingen fara att trampa på slingorna, dom tål det. Att flyta allt i ett svep går inte alltid, särskilt inte om badrummet är stort och avlångt då hamnar man på en tjocklek 4-5 cm vid dörrtröskeln och det är inte lätta att flyta så tjockt då spacklet rinner mot dig samt att vissa spackelsorter bar får flytas 3-4 cm tjockt.A Arne999 skrev:
Därför är det bättre att flyta i två omgångar, flyt först en omgång som sagt och så fort man kan gå på det så häller man på nästa omgång, behövs inte primas då ens.
Har gjort så här i ett par hundra badrum och hittills har det inte varit några problem
Klicka här för att svara