Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Kan bara instämma... Är det 18000kr före rotavdrag inkl. materialet låter det löjligt billigt. Vi brukar låta tätskiktsfolien gå ut 10cm utanför den ytan som ska kakelsättas. Sen när plattsättningen är klar överlappar målaren med sitt våtrumssystem. Tror egentligen bara de behöver överlappa 3cm om jag minns rätt men bättre med lite extra tycker vi så kan han först spackla ut
5 svar · 2,5k läst
·
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: [citat] Vilken temperatur ska man köra på med vanlig varmluftspistol? Övade lite på små mattbitar och pven om det fogades ihop så skrumpnade mattdelarna på sidan om också så det blev inte snyggt. Misstänker att jag antingen har för varmt eller har fel munstycke, eller både och...
11 svar · 24,8k läst
T
tessan_81: [citat] Så här fundera vad krävs för få ett badrum ev toa finns vatten i bostaden och badrum ev toa ska byggas i byggnad ute på gården. Vad förstår är inte bara bygga då man behöver avlopp mm .
2 svar · 3,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det är tvärtom mer viktigt vid plastmatta har jag förstått det som på bland annat detta citat ur en artikel jag hittade... [bild]
4 svar · 6,3k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Googlade efter en sak och hittade denna nu. Det är väl kanten på själva brunnsflänsen som räknas egentligen ? (Förvisso ändå ok i detta fallet då man har en cm tillgodo då man inte ska räkna från väggplattan utan från tätskiktet.) Undrar vid ett nygjort badrum där brunnen hamnat 175mm från tätskikt till kanten på brunnsflänsen, om man har rätt och kräva att allt
20 svar · 9,4k läst
·
T
tank77: Som sagt, krävs perfekt underlag samt att hanteringen tar längre tid.
3 svar · 3,9k läst
R
Reffotsirk85: tack för alla svar!
6 svar · 37,9k läst
·
B
Blund: [citat] Jag tycker denna lösning funkar bra hemma hos oss, Självklart måste man ta lös den någon gång och skölja den. Men det måste man ju på alla vattenlås om man vill undvika lukt och dålig avrinning..
39 svar · 13,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Upstairs there are no accessibility requirements at all, no rules for distances. But for a toilet to be comfortable and easy to clean, it needs 40 cm from the centre of it to a wall or something else (in both directions).
4 svar · 731 läst
I
InsidersUnited: Kommer det inte bli väldigt svårstädat med trall eller plattor i badrummet ? Det kommer vara rena rama silverfisk heaven i det golvet efter någon månad av mysig fukt/hudflagor/tvålrester fest.... Låt det vara som det är, min erfarenhet är att allt blir snabbar fixat om det är outhärdligt fult, då MÅSTE man ta i det nu ;)
4 svar · 8,9k läst
tttomten
tttomten: [citat] Våtrumsgodkänd, så ja.
5 svar · 2,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag gissar på två arbetsdagar för en man, en för spackling och en för mattläggning. Troligen vill de ha 15000 kr i fakturerat totalbelopp per dag för så summan blir då 30 000 kr. Kanske svårt att hitta någon som är intresserad av ett sådant litet jobb? Det driver i så fall upp priset.
1 svar · 2,0k läst
J
johan_paz: Rustas duschkabiner höll tydligen bra kvalitet, min ifrån 2011 funkar fortfarande fint, bytt något hjul men i övrigt som ny. MEN, listerna i silikon är numera mer eller mindre bruna. Då har vi ändå väldigt snällt vatten nästan helt utan kalk. Någon som har hittat nya silikonlister som passar? Gärna för ett "rustapris". Då alla lister som sitter på dörrarna, både dem med magnet
25 svar · 42,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Korrekt och det har ju tacksamt nog blivit allt vanligare.
9 svar · 9,8k läst
·
A
Alexn72: Fick precis svar från uponor och det var helt okej att låta röret gå rakt genom väggen och fixera skyddslangen med bruk.
2 svar · 2,2k läst
useless
useless: En fläkt behövs oavsett. Sen ska ni väl ha någon form av ångspärr/-broms innanför isoleringen eller måla innertaket med våtrumsfärg?
3 svar · 2,1k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Men när? Reglerna har ju ändrats många gånger under åren och det som varit fackmannamässigt tidigare är det inte längre. För några årtionden satte man ofta upp glasfiberväv som man målade men det är ju inte alls ett tätskikt. Eller gäller det en källare med oisolerad betongplatta som inte behöver ha tätskikt överallt?
5 svar · 3,6k läst
J
jorgenkarls: Var förbi Bolist efter jobbet och hittade en fläkt som passar. Det blir en Fresh Intellivent S. Ett plus är att den går väldigt tyst och har massa funktioner.
22 svar · 57,0k läst
·
J
jonaserik: Aha det sitter en dörr i ytterkant då, och gör bara en akutrep ( måla ) för synes skull och avvakta nästa år
19 svar · 6,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det känsligaste punkten är ju vanligen golv och golv-väggvinkel, det är där det står vatten som lätt letar sig nedåt. Väggar är ju mindre känsliga eftersom vattnet rinner av. Visst var det skador på badrummen förr men helsvetsad golvmatta eller badkar/duschkar löste vanligen problemen. Före det var det ju vanligen badkar + betonggolv gjutet på asfalt. De stora problemen kom med
3 svar · 1,8k läst
useless
useless: Jag tvivlar inte lika mycket. Det ser ut som sån där asbestfilt man använde som brand-/gnistskydd förr i tiden. Dock verkar placeringen av den tala emot att det är en sån.
3 svar · 2,2k läst
·
Q
qvrk: [citat] Det där var en tjusig lösning! Kan du beskriva lite mer ingående delarna och hur har det klarat sig i våtrum? Varit installerat ett tag nu antar jag. Funderar på liknande lösning nämligen.
5 svar · 6,6k läst
·
C
carljohanb: [citat] Super, tack för fint svar! Det som blir synd med den här duschblandaren är väl att anslutningarna på den är i koppar och inte tänkta att synas. Och går ju inte att ha blandarfäste och sedan de medföljande kromfästena utanpå - blir ju inte fint. Finns några blandarfästen som gör att man kan använda de kromade täckbrickorna ändå måntro? Vad tror du om ett sådant här:
3 svar · 3,8k läst
·
N
Nacka: [citat] Tog i lite extra och då gick den sönder. Ser nu att den är riktigt smutsig/kalkig inuti så plasten hade vävt ihop sig med locket.. Tror det blir en ny blandare.. För även nu när jag kommit till nästa steg så får jag inte loss insatsen. Misstänker att det är en metallbricka som ska bort först - men även den sitter som berget.. Men bra - då slipper jag i alla fall en
6 svar · 9,6k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Kan hålla med dig till viss del men antagligen är det så att tillverkaren bedömer (precis som jag själv) att om golvspån på cc600 i sig själv är ok för att uppnå tillräcklig böjstyvhet (inkl. 12mm flyt) så är det även tillräckligt med brunnsplattan fylld av fiberarmerad och nätarmerad flytspackel och således krävs det ingen speciell storlek på kortlingarna utan de ska
25 svar · 6,7k läst
J
Just Do It Yourself: Finns sådana fortfarande? Prio: Prisvärd Kvalité och Hanterbarhet och ingen udda eller kantig design utan gärna som passar ihop med tvättställsblandare i samma serie/look Termostatfunktion är ej avgörande. Material, helst rostfritt verkar sågott som utgånget Färg ej avgörande, "rostfri", mattkrom eller krom. Ikeabesök resulterade i förslagen
0 svar · 759 läst
K
Kicki2: Jo, det gick! Tusen tack och ha en fortsatt skön söndagskväll:)
4 svar · 1,6k läst
·
N
nikoman: Sex år senare: hur gick det? Står inför liknande problem.
27 svar · 21,3k läst
·
A
Atom: Vi renoverar stugan och bl.a. toaletten. Den är på 9.6 kvm. Vill gärna ha golvvärme. För alla fallets skull kommer 12-25 mm flytspackel hällas ut över armering 100x100. Saken är att jag har en golvvärmekabel kvar från förra renoveringen. Frågan är om den är ok att ha i det lilla badrummet. Den är nämligen på 2250 Watt! 200 lpm! Och vad jag förstår omöjligt att kapa... Törs
0 svar · 971 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.