18 757 läst ·
23 svar
19k läst
23 svar
Medel mot kalk i badrum
Sida 1 av 2
Jag tror jag har provat alla medel som finns för att ta bort kalk i klinkerfogarna men ställer ändå en fråga i forumet om det är någon som har funnit ett dundermedel för att få bort detta på ett enkelt vis. Tacksam för alla tips.
Vatten och ättika
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Undvik klorin+syra(ättika/citronsyra/vinäger), då bildas klorgas och det är mindre behagligt.
Fast jag läst en del kemi så gjorde jag detta misstag när jag skulle städa duschen precis efter vi flyttat in. Hade en flaska CilicBang(tydligen en variant med klorin, vilket jag var ouppmärksam på) och någon "huskur" med ättika i som råkade beblandas. Efter ett tag mådde jag inte så bra
Fast jag läst en del kemi så gjorde jag detta misstag när jag skulle städa duschen precis efter vi flyttat in. Hade en flaska CilicBang(tydligen en variant med klorin, vilket jag var ouppmärksam på) och någon "huskur" med ättika i som råkade beblandas. Efter ett tag mådde jag inte så bra
Men att använda enbart citronsyra då ?richardtenggren skrev:
Undvik klorin+syra(ättika/citronsyra/vinäger), då bildas klorgas och det är mindre behagligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det finns väl ingen anledning att använda klorin över huvud taget för att få bort kalk?richardtenggren skrev:
Du kanske kan ladda upp några foton på hur det ser ut?M Villa Minkhe skrev:
Innehåller inte fogmassa kalk?
I så fall kan man ju inte ta i hur mycket som helst med syror utan att förstöra fogen.
Sen kan man ju "skrapa" av några mm fog och lägga dit ny.
Redigerat:
Ska skicka en bild på det imorgon. Nu är fogar och plattor blötaBirgitS skrev:
Det finns väl ingen anledning att använda klorin över huvud taget för att få bort kalk?
Du kanske kan ladda upp några foton på hur det ser ut?
Innehåller inte fogmassa kalk?
I så fall kan man ju inte ta i hur mycket som helst med syror utan att förstöra fogen.
Sen kan man ju "skrapa" av några mm fog och lägga dit ny.