Jag tror jag har provat alla medel som finns för att ta bort kalk i klinkerfogarna men ställer ändå en fråga i forumet om det är någon som har funnit ett dundermedel för att få bort detta på ett enkelt vis. Tacksam för alla tips.

Undrar jag också.. mina glas dörrar i dushen ser hemska ut :/

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Fadai
Citronsyra o varmt vatten, samma som man avkalkar kaffebryggare med, borde väl funka. Eller?

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
BirgitS
Allt som är surt löser upp kalk ihop med lite gnuggande.

Tillägg: Ofta är ju kalken blandad med smuts så att det behövs rengöringsmedel också.

Redigerat:
  • Gilla
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
Vatten och ättika

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Gnugga citron, låt sitta kvar några minuter och torka av.

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
P
Ättika är ju klart billigaste lösningen .. Men akta om du har kalksten eller marmor.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Undvik klorin+syra(ättika/citronsyra/vinäger), då bildas klorgas och det är mindre behagligt.

Fast jag läst en del kemi så gjorde jag detta misstag när jag skulle städa duschen precis efter vi flyttat in. Hade en flaska CilicBang(tydligen en variant med klorin, vilket jag var ouppmärksam på) och någon "huskur" med ättika i som råkade beblandas. Efter ett tag mådde jag inte så bra

• Gilla
  • Ledsen
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Ättika är ju klart billigaste lösningen .. Men akta om du har kalksten eller marmor.
Tack men jag lurar på om det verkligen fungerar på den kalken vi har ;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Undvik klorin+syra(ättika/citronsyra/vinäger), då bildas klorgas och det är mindre behagligt.

Fast jag läst en del kemi så gjorde jag detta misstag när jag skulle städa duschen precis efter vi flyttat in. Hade en flaska CilicBang(tydligen en variant med klorin, vilket jag var ouppmärksam på) och någon "huskur" med ättika i som råkade beblandas. Efter ett tag mådde jag inte så bra
Men att använda enbart citronsyra då ?

richardtenggren
Ja, alltså det är bara blandningen som blir dålig. Så använd inte klorin och tex ättika samtidigt.

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
BirgitS
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja, alltså det är bara blandningen som blir dålig. Så använd inte klorin och tex ättika samtidigt.
Det finns väl ingen anledning att använda klorin över huvud taget för att få bort kalk?

M Villa Minkhe skrev:
Tack men jag lurar på om det verkligen fungerar på den kalken vi har ;)
Du kanske kan ladda upp några foton på hur det ser ut?

Innehåller inte fogmassa kalk?
I så fall kan man ju inte ta i hur mycket som helst med syror utan att förstöra fogen.

Sen kan man ju "skrapa" av några mm fog och lägga dit ny.

Redigerat:
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
richardtenggren
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl ingen anledning att använda klorin över huvud taget för att få bort kalk?
Nej, men det funkar bra på mögel. :)

BirgitS BirgitS skrev:

Du kanske kan ladda upp några foton på hur det ser ut?

Innehåller inte fogmassa kalk?
I så fall kan man ju inte ta i hur mycket som helst med syror utan att förstöra fogen.

Sen kan man ju "skrapa" av några mm fog och lägga dit ny.
Ska skicka en bild på det imorgon. Nu är fogar och plattor blöta

J
Jag körde med nanosvamp i vårt badrum. När inte avkalkning och diverse medel funkade längre gick jag på med svamparna. De blev lika smutsiga som väggarna blev rena! Magiskt...

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.