12 932 läst · 15 svar
13k läst
15 svar
LED-spottar i badrum - valde du 2700K eller 3000K?
När du satte LED-spottar i ditt badrumstak, valde du 2700K eller 3000K då och hur upplever du ditt val jämfört med det andra alternativet? Jag är lite ambivalent då jag kan tycka att 2700 blir lite väl varmt och gult. Samtidigt vill jag inte att det ska bli allt för omysigt. LED verkar ju inte bli varmare när man dimmar ner dem, som t.ex. glödljus blir. Och DET är ju mys för frugan. Men det går ju tända stearinljus istället
Hur tänkte du kring detta?
Jodå, visst finns det ledspottar som efterliknar det varma nerdimmade ljuset från halogen/glödljus. Sök på dimtowarm eller tune, tex hideALite Comfort G2 tune. Priset är iofs ett par multiplar av vad en MD-99 kostar. Tex http://www.hidealite.se/Produkter/I...?variantId=2245981&searchText=comfort g2 tune
Andra alternativ är Markslöjd Vidar eller Ecolite Titan tune (på bauhaus tex)
Om ett par veckor sitter det förmodligen uppe HideALite Optic quick ISO Tune i mitt pågående badrumsbygge (om jag inte ändrar mig).
Om ett par veckor sitter det förmodligen uppe HideALite Optic quick ISO Tune i mitt pågående badrumsbygge (om jag inte ändrar mig).
Nyfiken! Funderar också över downlights i badrummet och köket. Hur blev det? Vad är skillnaden på optic och comfort g2?H hammeron skrev:Jodå, visst finns det ledspottar som efterliknar det varma nerdimmade ljuset från halogen/glödljus. Sök på dimtowarm eller tune, tex hideALite Comfort G2 tune. Priset är iofs ett par multiplar av vad en MD-99 kostar. Tex [länk] g2 tune
Det blev bra! Har led lampor i e27sockel över handfatet som också dimmar varmt. Jag tror det skiljer lite i spridningsvinkel, undrar om inte komfort har lite bredare spridning. ISO betyder att den passar om man har 28mm hög glespanel i det sänkta taket, så en slipper sänka taket så mycket. Om jag hade fått plats hade jag kanske övervägt Optic 360 också som jag kollade på i butik och som kunde dimma extremt lågt. Det är väl det enda som jag har att anmärka på, kan inte få dessa (optic iso quick) att dimma så lågt som jag vill, men det är möjligt att det går med en annan dimmer. Bifogar en lite film, men det blir inte så tydligt som i verkligheten.A albicilla skrev:
Ser ju riktigt bra ut!H hammeron skrev:Det blev bra! Har led lampor i e27sockel över handfatet som också dimmar varmt. Jag tror det skiljer lite i spridningsvinkel, undrar om inte komfort har lite bredare spridning. ISO betyder att den passar om man har 28mm hög glespanel i det sänkta taket, så en slipper sänka taket så mycket. Om jag hade fått plats hade jag kanske övervägt Optic 360 också som jag kollade på i butik och som kunde dimma extremt lågt. Det är väl det enda som jag har att anmärka på, kan inte få dessa (optic iso quick) att dimma så lågt som jag vill, men det är möjligt att det går med en annan dimmer. Bifogar en lite film, men det blir inte så tydligt som i verkligheten.
[video]
Tack för filmen
Jag testade i helgen att koppla in en Plejd DIM-01, och det gick att dimma ner mycket lägre med den än en Renova LED-dimmer. Ner till nästintill ingenting, men då får man labba lite med startnivå, för dom startar inte på för låg nivå.H hammeron skrev:
Hej, ser riktigt fint ut! Vilken färgtemperatur (Kelvin) valde du? //TobiasH hammeron skrev:Det blev bra! Har led lampor i e27sockel över handfatet som också dimmar varmt. Jag tror det skiljer lite i spridningsvinkel, undrar om inte komfort har lite bredare spridning. ISO betyder att den passar om man har 28mm hög glespanel i det sänkta taket, så en slipper sänka taket så mycket. Om jag hade fått plats hade jag kanske övervägt Optic 360 också som jag kollade på i butik och som kunde dimma extremt lågt. Det är väl det enda som jag har att anmärka på, kan inte få dessa (optic iso quick) att dimma så lågt som jag vill, men det är möjligt att det går med en annan dimmer. Bifogar en lite film, men det blir inte så tydligt som i verkligheten.
[video]
3000, dimmrar man ner lite så upplevs ljuset varmare och full styrka vid städning är de bra med inte så varmt ljus