13 698 läst ·
35 svar
14k läst
35 svar
Har jag gjort fel infästning i våtrumsvägg?
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Jag tycker att folk överdriver. Man har ju den vägg man har och behöver man sätta upp något så är det som det är.
Har man en riktigt gammal vägg med typ enkelgips så är det klart att det är att föredra ifall man kan öppna väggen bakifrån och kortla för fästpunkterna. Har man inte det så är det inte hela världen. I stället för silikon kan man använda någon form av foglim för tex utomhusbruk och då blir ju infästningen även limmad. Håller för massor!
Har man en riktigt gammal vägg med typ enkelgips så är det klart att det är att föredra ifall man kan öppna väggen bakifrån och kortla för fästpunkterna. Har man inte det så är det inte hela världen. I stället för silikon kan man använda någon form av foglim för tex utomhusbruk och då blir ju infästningen även limmad. Håller för massor!
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Se tidigare inlägg.
Jag tycker att det är sämre att ha ett stödhandtag som kan rasa när det behövs än att inte ha något stödhandtag alls för i det senare fallet är personen försiktig i stället för att lita på ett stödhandtag som inte fungerar som stöd, dvs. risken för fall som t.ex. leder till brott på lårbenshalsen är väldigt stor.
Jag tycker att det är sämre att ha ett stödhandtag som kan rasa när det behövs än att inte ha något stödhandtag alls för i det senare fallet är personen försiktig i stället för att lita på ett stödhandtag som inte fungerar som stöd, dvs. risken för fall som t.ex. leder till brott på lårbenshalsen är väldigt stor.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Jag skulle nog gå på Tosses variant, dvs offra väggen på andra sidan om möjligt. Problemet är ju att tätskiktet är punkterat och sätter man upp med bara skruv istället blir det inte särskilt bra då den monteras i ett hål. Bara kladda in en jäkla massa silikon och hålla tummarna för att inte något vatten letar sig igenom... värt att nämna gällande limning är att det kan funka men det blir ingen klassad lösning. Jag har limmat följande i mitt badrum: duschvägg, badkar, kommod, samtliga hyllor och hållare samt badrumsspegel. Allt är monterat med starkt sättlim. Det enda som är skruvat är wc (vägghängd) och duschblandare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden