J Jocke Best skrev:
Jag körde med nanosvamp i vårt badrum. När inte avkalkning och diverse medel funkade längre gick jag på med svamparna. De blev lika smutsiga som väggarna blev rena! Magiskt...
Det var intressant !! Var får man tag på en sådan ?

Jag har svart kakel på väggarna i duschen, grått klinker på golvet och glasvägg. Dessutom håårt vatten (ca 18 tyska grader). Gummiskrapa (ibland en droppe diskmedel/ättika) efter varje dusch … funkar ypperligt!

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
J
M Villa Minkhe skrev:
Det var intressant !! Var får man tag på en sådan ?
Finns billigt på tex wish annars googla. Kallas även mirakelsvamp.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Så använd inte klorin och tex ättika samtidigt
Klorin är en bas och ättika en syra. Skall inte blandas!
Kalk är basiskt och reagerar med de mesta syrorna. Ha inte bråttom utan låt syran reagera och när kalken är mättad kan den torkas bort med en blöt trasa.
SIV är grundläggande om man skall blanda ut en starkare syra. SIV= Syra I Vatten
Saltsyra reagerar ordentligt om man gör tvärs om

richardtenggren
K kest skrev:
Kalk är basiskt och reagerar med de mesta syrorna. Ha inte bråttom utan låt syran reagera och när kalken är mättad kan den torkas bort med en blöt trasa.
SIV är grundläggande om man skall blanda ut en starkare syra. SIV= Syra I Vatten
Läs inlägg #8 så ser du att jag redan där skriver att ättika är en syra... och att jag läst en hel del kemi.
Sen är ju denna tråd rätt gammal?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Vad menar du med ”tvärt om” när det gäller saltsyra ? Ska den inte spädas med vatten alltså ? Funkar en mot kalk ?

K kest skrev:

M Villa Minkhe skrev:
Vad menar du med ”tvärt om” när det gäller saltsyra
Syran skall hällas i vatten och absolut inte "tvärs om"
Teknisk saltsyra brukar ligga på en 34% och blandas ned till ca 2% vis tex fasadtvätt efter att ha blött fasaden tills den ej suger mera. I badhus där de ej använder kolsyra används saltsyra för Ph reglering. Men den vanligaste kalkborttagaren där är fosforsyra. Vid lite svårare fläckar har jag lokalt blandat efter stängsdax blandat till lite vassare lösning av saltsyra. (gasar redigt. Stora mängder utan vent=lungödem)
Fosforsyra ingår ofta i fälgtvätt tex

Man får dela upp städningen i 2 steg, det ena tar fett, hud, schampo tvål och det andra tar mineral/kalk.
Inget medel fixar båda (halv sanning, kalk ovanpå fett och vise versa kan lyftas av motsatt kem).
Så man får alternera :-)
Mekanisk nötning med mirakelsvamp/nanosvamp är bra att kombinera med.
Var rädd om fogen bara när ni blötlägger med PH nära noll.

• Gilla
kest
  • Laddar…
C
P Pon skrev:
Inget medel fixar båda (halv sanning, kalk ovanpå fett och vise versa kan lyftas av motsatt kem).
Så man får alternera :)
Mja, alla dessa produkter som säljs som badrumsrengöringsmedel är en blandning av kalklösare och smutslösare.
Det går utmärkt att blanda. Däremot verkar de ju lite olika och alla ytor kanske inte behöver båda, så det kan ju vara lite slöseri.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.