Badrum
Issa87: Hej, Vi är och sätter plattor hos en person (vi är ett företag) där kunden själv valt att köpa in materialet själv. Tyvärr så visar det sig efter fogning att en platta har en ytlig spricka. Till min fråga, är det vi som bär ansvaret eller är det kunden själv? Hade vi sett sprickan så hade vi aldrig lagt plattan utan detta visade sig efter fogning. Vi var även tydliga med att
kulle: Har faktiskt inte en aning, men skulle denna kunna passa ? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/inomhusavlopp/vattenlas/purus-7113532-vattenlasinsats-for-duschbrunn?channable=e43496.MjgxNTA2MQ&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIvpyeupni6AIVkE8YCh3EYgMfEAQYBCABEgIowPD_BwE
slacker: Eller byt fläkt till en som är fuktstyrd och dessutom går 1 timme per dygn oavsett fukthalt... Rekommenderar Fresh Intellivent 2.0
GabrielEyre: Med material, arbete och rotavdrag?:) hsde räknat med dubbla så set var skönt!
Hillpinch: [citat] Ca 1600x1600 Handfat Aspen 600 Till höger ur bild Vattenburen Handdukstork 500 bredd. Duschhörna 800x800
andost: Jag ska kakla väggarna i tvättstuga och badrum i nedanvåningen med enkelt vitt 20x40 kakel. Men hur får jag det jämnt? Är de där tebo (?) snurrskruvarna enda /bästa sättet? (Det kan ju rimligtvis inte vara enda sättet, man kunde ju kakla rakt även innan de var uppfunna...)
Peckalanger: [citat] Tålamodet gjorde att jag ej orkade invänta svar, så jag testade ättika och svarar mig själv istället Ättika var svaret på frågan. Beläggningarna från fogen gick lätt att gnida bort så att glaset numera är skinande rent. Tackar för tipset!
annicka__22: Tack för tipset! Min man är duktig på att bygga och grannen som är rörmokare skall installera den så jag föreslår det du sa till dem så får de avgöra huruvida vi har plats eller inte. Förrådet/ verkstan är cirka 2.5m långt och 1.4 brett, så inte jättestort. Vår Metro sitter nu mitt på långväggen 1.7 meter upp och störigt i vägen så vi ville flytta den nya vv beredaren till
hscn: Verkar inte vara nån bra ide´. Definitivt inte godkänt att bara bygga vägg, skulle bli en slags pool i miniformat och till det krävs eget obrutet tätsikt, dessutom kraftigare grejor än ett vanligt tätskikt för badrum. Vet ju inte hur ditt badrum ser ut men har du funderat på om det är möjligt med sittbadkar, de minsta får nog plats på golvet i nischen men skulle sticka ut ca 30 cm
kanten: Ne men absolut, de ska väck. Men så sjukt många lager med olika material vi hittade när vi rev...
Jesper Ronn: Byggde mitt badrum själv för 14-15 år sedan, dubbel gips på regelstommen, tätskikt och kakel. Tätskiktet rollades enligt då gällande standard. I samband med renovering av en förrådsbyggnad som ansluter till huset körde jag med tigersågen (det var bara ett antal spikar som sågades av för att kunna byta playwood skivor. När jag duschar på kvällen noterar jag att tre plattor precis
Kartit: Rekommenderar Norrlandskakel. Mindre företag som är proffsiga. De har ett instagram-konto du kan kolla.
BirgitS: Om badrummet är från 80-talet så är det stor risk för att golvet inte håller tillräckligt tätt längre för att det ska fungera i längden att stå och duscha direkt på det. Fallet i sådana badrum brukar inte heller vara tillräckligt för dusch utan vatten kan rinna iväg och bilda pölar lite här och där. Om du inte vill stå i badkaret så rekommenderar jag en duschkabin tills du
Riala: Med hjälp av Krillemans grejor så fick jag ihop det. Stor tack för hjälpen! Är så nöjd med duschbadkaret som nu erbjuder valmöjligheter. Nu ska det bara införskaffas en badanka. :D Här är grejorna från Krilleman monterade. [bild] Slutresultatet. [bild]
Bernieberg: Hmm, ja våtzon 1 beskrivs ju som duschplats plus ytterligare 1 meter men om man inte har en väldefinierad duschplats med glas eller liknande vet jag inte hur man tolkar det. Någon annan har säkert bättre koll på den biten. Kanske är slö i huvudet men ser fortfarande inte riktigt framför mig hur ditt badrum ser ut, du har inte en planritning?
hempularen: Det är ju bra att få upp den iallafall ett par mm. Det gör det lättare att skära loss den när den skall tas bort.
Ecke16: Ser att vid klinkersraden närmst golvbrunnen har liksom fogen eroderat bort. Blir det så över tid? Klinkers och ramen vid golvbrunnen sitter fast i fixet inget som är löst. Badrummet är snart 10 år gammalt. Är det bara att på med lite ny fog?
Jörgen Ö: Finns inget färdigt svar på det, beror på förutsättningarna, och hur det ser ut idag. Är det en bra gjuten sula så räcker det att bara bila där rören går idag, framför allt om allt ska ligga på samma ställe. Om det är ett litet golv kan man lika gärna bila upp allt, men beror som sagt på. Lite mer info och lite bilder så är det lättare att svara.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det finns många som renoverar badrum och toaletter själva här i forumet, även om jag inte hör dit. Du kan börja med att läsa på webbplatserna för Säker vatten och GVK. De har branschreglerna för en säker uppbyggnad av en vägg och VVS resp. för sättning av kakel och klinker. I ditt fall så föreslår jag att du noga följer arbetet firman gör i badrummen
gbak: [citat] Är det en risk att lämna det som det är eller borde jag nu när jag hackat hål i taket stärka upp brunns-stödet på nåt sätt? Att börja peta på nåt som funkar känns inte heller så bra!
Glogs: [bild] Jag kallar det omkastare, typ https://www.bauhaus.se/omkastare-till-tvattstallsdusch-mixomat-krom
MatsTyresö: Jag har mycket goda erfarenheter av nedanstående metod, men det är en hel del jobb + att man måste köpa en maskin. [bild] Ångtvätt av liknande typ som på bild, man får köra med minsta munstycket (rödmarkerat) och nöta på ett begränsat område åt gången som man sedan direkt går på med rakbladsskrapa (av den typ man har till spishällar) medans beläggningen fortfarande är
Håkan100: Ok,tack för svaren. Har varit inne på att inte sätta plast för att jag har räknat med att väggmattan är nog tät. Ser däremot en risk med att sätta plast/fuktspärr mellan skivorna och isoleringen OM det kommer in fukt, då blir den ju kvar där.
Sirtingeling: [citat] Ja precis i stort sett rakt över varandra så mycket det går iaf, skissen är väl mer av ett kopplingsshema. Skvallerröret hamnar nog på toaletten som delar vägg med köket.
tanaris: [citat] Jag fick nyligen en tvättstuga fixad. ca 5 kvm. Bortbilning av gammalt flytspackel, byte av golvbrunn, flytspackling med fall (hela, inte bara lokalt),montering av golvmatta inkl uppvik och provtryckning av skarvar kostade drygt 22.000 ink moms ink mtrl efter rotavdrag. Dock utan golvvärme.