6 904 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Prisjustering utifrån besiktning?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Med tanke på att badrummets ekonomiska livslängd är uppnåddS sjoelund skrev:
Så är det inga problem... Det blir inga pengar oavsett. Ersättning för att åtgärda skador får man ändå om jag minns rätt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ingen vet hur länge det håller... En vecka 30år...M Morwen skrev:Ni kan vara lugna, jag kommer inte att vara den där jobbiga fem-i-tolv-prutande typen - åtminstone inte den här gången Ska ha en liten genomgång bara jag och besiktningsmannen på måndag utifrån protokollet för att höra hur han skulle prioritera olika åtgärder som behöver göras. Jag återkommer säkerligen med fler hisnande funderingar framöver, tack för hjälpen så här långt!
Min egentliga fundering är mer hur snart jag bör/måste åtgärda det hela, om det är på millimetern att det håller eller om en sån här gammal goding kan funka några år till bara man duschar med omsorg så att säga. Men det får jag som sagt ta med besiktningsmannen på måndag.
Har du badkar så kan det hålla länge...
Du är välkommen att fråga på... Starta gärna en tråd i ämne. Så får du bäst hjälp
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Jag tycker gott du kan försöka pruta lite. Att försöka kostar inget och så känslig ska väl säljare inte behöva vara att hen blir kränkt och förolämpad pga lite prutning. När vi köpte hus så prutade vi lite efter besiktningen, motiverade med att taket och en golvbrunn fått anmärkningar i besiktningen och var i sämre skick än vi räknat med. Försökte med 50', enades med säljare om 25'. Bekostar inte ett nytt tak men ändå en ok besparing som inte var svårare än ett mail och några samtal med mäklaren.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Varför? Jag ogillar skarpt att man försöker pruta på fel man visste om redan innan man la budet. TS visste om att badrummet var från -94. Det har ingen ekonomisk livslängd kvar oavsett om det skulle dykt upp något som eventuellt strider mot de regler som gällde då. . Att då pruta är respektlöst. Har man minsta gnutta stolthet så prutar man inte då. Man har lagt sitt bud. besiktningen gör du inte för att kunna pruta.S Snappahaneklanen skrev:Jag tycker gott du kan försöka pruta lite. Att försöka kostar inget och så känslig ska väl säljare inte behöva vara att hen blir kränkt och förolämpad pga lite prutning. När vi köpte hus så prutade vi lite efter besiktningen, motiverade med att taket och en golvbrunn fått anmärkningar i besiktningen och var i sämre skick än vi räknat med. Försökte med 50', enades med säljare om 25'. Bekostar inte ett nytt tak men ändå en ok besparing som inte var svårare än ett mail och några samtal med mäklaren.
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Han skriver ju att badrummet var i sämre skick än han hade trott. Således är ju också värdet lägre än han hade trott. Vuxna människor måste ju kunna förhandla när man gör stora affärer. Vill säljaren inte gå med på ett lägre pris kan ju hen bara säga nej så får alla ta ställning till det då.
Det kan stämma, men i praktiken är det svårt att hävda lägre värde på ett badrum som har värdet noll på grund av ålder . Men visst kan köparen försöka förhandla. Sen får säljaren bedöma, troligen bäst att sälja till en seriös köpareS Snappahaneklanen skrev:
TS har redan förbundit sig att köpa huset för en viss summa. Det TS ska ta ställning till om han vill hoppa av köpet. Först nu kan en ny förhandling ske. Säljaren väljer om denne vill ingå en ny uppgörelse eller inte med TS.S Snappahaneklanen skrev:
Hade jag som säljare då en annan köpare än TS så skulle jag välja denne. Jag vill ha en stabil köpare som inte orsakar framtida problem. Folk som utnyttjar den möjlighet som har getts att dra sig ur affären om substantiella fel upptäcks för att trixa ned priset något är inte mitt förstahandsval att göra affärer med.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men om du hade läst allting som skrivits så hade förstått att värdet på badrummet var noll. Normalt så brukar man gå ner på minus. Dessutom dök det upp att brunnen inte var felaktig.S Snappahaneklanen skrev:
Oavsett badrummet är avskrivet.
Så även om nu badrummet från 94 skulle vara sämre spelar det ingen roll i värderingen.
Om ni inte köpte kontant så sparade du 4750kr.S Snappahaneklanen skrev:Jag tycker gott du kan försöka pruta lite. Att försöka kostar inget och så känslig ska väl säljare inte behöva vara att hen blir kränkt och förolämpad pga lite prutning. När vi köpte hus så prutade vi lite efter besiktningen, motiverade med att taket och en golvbrunn fått anmärkningar i besiktningen och var i sämre skick än vi räknat med. Försökte med 50', enades med säljare om 25'. Bekostar inte ett nytt tak men ändå en ok besparing som inte var svårare än ett mail och några samtal med mäklaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden