Hej!
Har köpt klinker från Dekora.
Jag har provlagt några plattor och upptäcker att några plattor inte är exakt lika stora, syns efter några plattor då fogen försjuts någon mm. Petig? Ja
Är det ok att lägga 30x30 halvförband? Eller har ni någon böttre lösning?
Använder Spinlever och vill ha 1mm fog (rakskurna plattor)
Har köpt klinker från Dekora.
Jag har provlagt några plattor och upptäcker att några plattor inte är exakt lika stora, syns efter några plattor då fogen försjuts någon mm. Petig? Ja
Är det ok att lägga 30x30 halvförband? Eller har ni någon böttre lösning?
Använder Spinlever och vill ha 1mm fog (rakskurna plattor)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst - Snygga plattor!
Det finns, som jag ser det lite olika alternativ. De plattor ni har köpt blir i mitt tycke snyggast att lägga som ni tänkt. Halvförband tror jag inte på. Om plattorna är inom toleranserna på paketet blir det kanske svårt att reklamera dem, men annars är det ett alternativ. Nästa alternativ är att sortera plattorna efter storlek så att fogarna linjerar. Nästa förslag är att öka fogarnas tjocklek något så att man kan justera efter hand. 1 mm fog är väldigt ambitiöst och svårt att få till bra. Det räcker att det kommer lite fix mellan ett par plattor och nivåpinnen så är det kört igen. Dessutom är det lättare att få ner fogmassa om fogarna är lite bredare. Det räcker kanske med 1,5 till 2 mm fog för att kunna justera plattorna rätt.
Det finns, som jag ser det lite olika alternativ. De plattor ni har köpt blir i mitt tycke snyggast att lägga som ni tänkt. Halvförband tror jag inte på. Om plattorna är inom toleranserna på paketet blir det kanske svårt att reklamera dem, men annars är det ett alternativ. Nästa alternativ är att sortera plattorna efter storlek så att fogarna linjerar. Nästa förslag är att öka fogarnas tjocklek något så att man kan justera efter hand. 1 mm fog är väldigt ambitiöst och svårt att få till bra. Det räcker att det kommer lite fix mellan ett par plattor och nivåpinnen så är det kört igen. Dessutom är det lättare att få ner fogmassa om fogarna är lite bredare. Det räcker kanske med 1,5 till 2 mm fog för att kunna justera plattorna rätt.
Redigerat:
Kolla att plattorna inte är svagt rektangulära, dom kanske är 300x301 allihopa. I så fall kan du ju få till det.
Annars får du sortera bort alla som avviker det minsta och försöka reklamera, men då kommer nästa problem med att få nya plattor från samma bränning osv.
Så antingen om du hittar ett gemensamt mått på alla plattor, annars håller jag med föregående om att gå upp i fogstorlek och trolla lite
Annars får du sortera bort alla som avviker det minsta och försöka reklamera, men då kommer nästa problem med att få nya plattor från samma bränning osv.
Så antingen om du hittar ett gemensamt mått på alla plattor, annars håller jag med föregående om att gå upp i fogstorlek och trolla lite
Klicka här för att svara

