Badrum
BirgitS: En plattsättare ska ju uppfylla de branschregler som gäller och detta är ju det som gäller: https://www.gvk.se/branschregler/keramik Vilken branschorganisation, BKR eller GVK, är plattsättaren ansluten till? Organisationerna har ju möjligt att sätta press på hantverkaren. Har plattsättaren någon chef som det går att prata med i stället eller är det ett enmansföretag? Kommunens
goosen: [citat] Absolut förstår vad du menar och håller med dig. Har dock en begränsad budget i detta fallet och det är lite sport att försöka få ner kostnaden. Även kul att vara lite mer involverad i inköp så kanske man lär sig nått på vägen. Som att det behövs mer än 3 säckar flytspackel... tack för svar!
tttomten: Om du sätter skåpen/handfat med silicon så behöver bara skruvarna hålla skåpet tills silikonet härdat. Dom hjälper självklart till mot framtida skjuvning också. Med det sagt, applicera silicon mellan vägg och skåp/handfat och dra sen fast lättbetongskruv eller VVSskruv löst, överdra inte så du drar sönder materialet i väggen. Plugg behövs normalt sett inte.
Mikael_L: Ja gillar ni en synlig balk så ska ni naturligtvis ha det. :) Jag tror att jag själv också skulle valt att ha den synlig. Det blir lite att fundera på hur man ordnar anslutning mot tätskikt i golv, dra upp det några cm på balken, eller ..? Ska ni ha matta så bör den väl vikas upp något litet på balken. Ska det vara klinker så ska nog tätskiktet gå åtminstone upp till överkant
a.non: Funderar på en bottenventil av märket Grohe till IDO Trevi tvättställ 56 cm. Den gamla blandaren hade en lyftventil (med lyftstång) och vi vill nu byta till en ny blandare med pop-up ventil (utan lyftstång). Enligt Grohes produktskiss är den översta "ringen" på bottenventilen 63 mm i diameter (säljs tillsammans med blandare). Men den gamla ringen är uppmätt till 62 mm. En eller ett
a.non: [citat] Det gick ta bort den. Hur vet man, om man beställer en bottenventil via internet, att den nya kommer passa? FM Mattsson sa att det är standard, men jag har sett lite olika mått på olika modeller, från 61mm till 75mm (diametern på den översta "ringen" men ibland är skisserna lite tvetydiga). Vilka mått är viktigast? Funderar på pop-up ventil av annat märke (t.ex. Grohe) men
BirgitS: 1964 gjorde man normalt inte badrum på ett sätt som var gjort för att man skulle kunna stå direkt på golvet och duscha utan det vanliga var att man badade en gång i veckan och efteråt försiktigt duschade av sig sittande på huk så att det skulle komma bara väldigt lite vatten på väggar och golv. Membranisoleringen och betongen är bara avsedd att klara det beteendet och normal
MöIIer: [citat] Uppifrån går inte att ansluta, det finns inte palts för det. Den vänstra sidan var öppen ifrån början och jag har nog ingen plast plugg till det, ser inte heller något behov utav det. Den svarta ”ringen” på slangen är bara en gummi tätning för att göra installationen snyggare. Har ingen större funktion. Är väldigt sugen på att ta bort slang kopplingen och bör på så
windestal: Får får du nog, finns nog ingen lag som reglerar det. Om det blir praktiskt är en annan fråga, som delvis beror på hur långa ni som ska använda torktumlaren är. Se hur som helst till att torktumlaren är ordentligt fastsatt, så att det inte går att välta den över sig, ens om man hänger med hela sin vikt i den. Sen är väl frågan också hur det är med elen, finns det möjlighet att
Bjober: Nu funkar toaletten igen men utan reservdelar.... Jag tackar mycket för länken ovan. Den hjälpte mig att finna billiga reservdelar på nätet. De kom till ett närliggande utlämningsställe i onsdags. I torsdags skulle jag hämta ut paketet. -Nä det är tillbaksskickat säger idioten bakom disken. *Va, det kom ju igår? -Ja men det va felsorterat och skulle till ett närmare
hempularen: Kolla med tekniska supporten hos spackeltillverkaren. Min amatörmässiga gissning är att det bör gå, det är såpass lite som är kvar av den att det inte blir instängd fukt, annars kan det vara ett problem med dubbla tätskikt. Troligen skall du använda primer innan du flytspacklar.
Norrudden: Ja det har jag läst. Advokat är inkopplad sedan länge. vi hade försänkt golvbrunnen med hjälp av en ursparning i golvspånskivan ca 20mm för att det ej skulle bli så tjockt med flytspackel. Så purusplattan ligger 20mm lägre än det övriga golvet. vilket då hantverkaren har stoppat ner 2 förhöjningsringar vilket medfört att högsta punkt då blev avloppet. Så han kompenserade detta
Glogs: Underdelen under det svarta "översvämningskyddet" stämmer bra.
gustavmia: Vi kommer inte kakla i det här läget eftersom vi då måste ta in någon som gör det korrekt och de pengarna vill vi inte lägga ut när när vi har planer på att bygga om det om några år. Men får man spackla över kanten på plastmattan som går upp på väggen?
bf97hen: Har varit i kontakt med teknisk expert hos de som tillverkat fäst och fog material. Hans bedömning är att den som fäst plattorna varit snål med fästmaterial och ”bommat” vilket innebär att det blivit hålrum i väggen där vatten lägger sig. Vattnet tränger ut i fogarna och skapar problemet vi har. Vad gör man åt ett sånt problem? Riva hela väggen? Byta ut berörda plattor och
Coverdrive: https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-slaepper-transparent-lim.368072/
Jarlsgård: [citat] Den enda fördelen och då är det nog den enda också med att börja med golvet är att man får ett "hårt" skydd på tätskiktet. Men är man normalförsiktig så finns det inga fördelar med att börja på backen (y):D
LasseHammar: Verkar vara plåtvägg bakom s det ordnar si, tack för all hjälp!
frityreldarn: [citat] Blir nog minst hälften luft inne i säcken. En kubik rent trä utan luft, eller en kubik grus/cement utan luft skulle inte kunna gå att rubba med en truck knappt. Långa reglar, rör,som rivs plus restmaterial från själva byggnationen gör att det blir mycket dödutrymme.
Alti: Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men hur rensar du tvättställets vattenlås?
jonasdenohandige: [citat] Lyckades inte med silikonpluppar. Tänker att jag kanske kan lösa det med dubbelhäftande tejp. I vilket fall, tack alla för hjälpen!
Drune: Hej Letar efter en takdusch sil som bygger ner ca 3cm från anslutningen. Någon som har tips? Mvh Lågt i tak & höga duschdörrar
GoForIt: Något cementbaserat spackel, som Cascos Husfix Rapid eller KombiRapid
BirgitS: Välkommen till forumet! Tyvärr är det osäkert att kakla på gammal våtrumsmatta eftersom fixet, som man sätter kaklet med, kan förstöra mattan så att den inte längre håller tätt. Ibland går det att måla våtrumsmattor.
Erik -74: Tack för alla svar. Plattorna är nu bytta och förhoppningsvis så blir det inga problem framöver
hempularen: En viktig fråga är ju om detta är fast pris, eller om det handlar om löpande räkning med en prisuppskattning? Är det fastpris, så kommer firman att räkna i överkant på allt, och du får betala för det oavsett vad som går åt. Firman behöver marginal för missar i spacklingen, delar kanske måste göras om etc. Är det en prisuppskattning, så kommer de ändå att vilja ha en marginal
ovetandehusägare: QUOTE="hapazard, post: 3606304, member: 172283"]Inte nödvändigtvis, myrorna kanske kommer in vid en fönster eller dörrkarm, och därifrån letar sig fram i skrymslen mellan tätskikt och kakel/fog. Sen kommer du ut för att mumsa på rester av lotions och liknande...[/QUOTE] Det sitter fönster på båda sidorna av duschen, så om jag har tur kanske det är fallet. Bara att hoppas då, antar