14 494 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Mögel i badrumstaket?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Du kan ju testa om problemet med imma på spegeln löses med att ha badrumsdörren litet på glänt under duschning. Är det så - dvs att ev imma försvinner på ett par minuter - så är fläktkapaciteten i frånluftsventilen förmodligen tillräcklig och det du behöver ordna är en överluftsdon för tilluften (tex ovanför dörr) om det inte kan ordnas via en spalt nertill på badrumsdörren mot tröskeln.
Blir det ingen större skillnad att duscha med badrumsdörren litet på glänt så är det frånluftsfläkten som är för klen.
En fuktstyrd modern fläkt är klart rekommendabelt, tex Fresh Intellivent som kan köras med en låg grundventilation och som drar på ordentligt när den känner av fukt.
Blir det ingen större skillnad att duscha med badrumsdörren litet på glänt så är det frånluftsfläkten som är för klen.
En fuktstyrd modern fläkt är klart rekommendabelt, tex Fresh Intellivent som kan köras med en låg grundventilation och som drar på ordentligt när den känner av fukt.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Tjena! Har sedan inlägget haft en ventilationsfirma här, pga två andra orsaker. Den enats frugan klagade på dålig luft i huset och det andra att yngsta grabben klagade på konstigt ljud från taket. Visade sig vara en rejält sliten fläkt på taket. Så nu är den bytt samt att man har kollat över luftflödet i huset. Vi hade knappt 3l/sek (tro man mäter det så ) i badrummet. Nu har vi närmare 10l om jag inte minns fel.
Så nu har vi inget problem alls med imma på spegel eller fönster.
Fläckarna i taket har inte blivit värre. Men vi har beslutat att ändå undersöka det vidare
Tack för alla svar
Så nu har vi inget problem alls med imma på spegel eller fönster.
Fläckarna i taket har inte blivit värre. Men vi har beslutat att ändå undersöka det vidare
Tack för alla svar
Nej inte så fort man spolar vatten på. Men kanske snart då fogen är förhållandevis öppen.
Och ju mer tätskickt belastas. Ju snabbare kommer de att ta slut.
Och hur stor del av badrummer som är kakel/klinker håller du på att spola vatten på?
En del duschar på golvet dvs. På klinkern. Det skulle jag personligen aldrig göra. Även om det är vanligt.
Varje gång en belastning sker. Blir tätskickt belastat och slits.
Och hur stor del av badrummer som är kakel/klinker håller du på att spola vatten på?
En del duschar på golvet dvs. På klinkern. Det skulle jag personligen aldrig göra. Även om det är vanligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Tätskikt är plast och jag har en vattenkanna i plast som är från 80-talet och som ständigt är fylld med vatten och det har fortfarande inte börjat läcka.B byron v2 skrev:Nej inte så fort man spolar vatten på. Men kanske snart då fogen är förhållandevis öppen.
Ja, det är normalt att duscha stående på klinkern med ett någorlunda modernt tätskikt och det blir inte läckage ändå.
Bara för att förtydliga för de som inte har hunnit läsa på så mycket om detta än. Lyckas du hålla badrumsspegeln fri från kondens efter en dusch, grattis! Du har förmodligen en duschvana där det går snabbt eller att du duschar lite kallare än medelsvensson. Till er andra och mig själv inräknad som ibland tar längre varma duschar och där nästa familjemedlem gärna kliver på efteråt, det är helt normalt med imma på badrumsspegeln. Det viktiga är som sagt, att säkerställa tillräckligt luftombyte så att vattenångan försvinner tillräckligt snabbt. En tumregel där är som också nämnt, att kondens på badrumsspegeln ska vara borta inom 10-15 minuter. Jag kör på 18l/s i mitt 5kvm badrum och min spegel är fri efter ~7-8 minuter med stängd dörr.B byron v2 skrev:
Gällade fläckar i taket, viktigt att ha rätt färg som är enkel att torka av med jämna mellanrum. Damen i mitt hus använder någon hårinpackning som ångan tar med sig upp och skapar fettfläckar i taket - men en våttrasa på det så är det rent igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden