Hej, gjorde badrummet för 3 år sedan, och sista året har klinkern i duschen blivit missfärgad, kan det vara kalkutfällningar?

Har provat med 10%ig saltsyra, fogarna blev bra mycket bättre, men plattorna förblev desamma.

Några tips på hur man får det att se lite trevligare ut?

• Mörkgrå klinker i en duschhörna med synliga missfärgningar och en silverfärgad golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Kalk, kalktvål eller gips är ju misstänkta här.

Har provat en rad olika badrumsrengörings-produkter som skulle vara aggressiva mot kalk, men ingen har bitit på det!

Någon gips har inte varit exponerat i badrummet efter jag satte tätskiktsfolien (y)

Claes Sörmland
B Bläcktudan skrev:
Har provat en rad olika badrumsrengörings-produkter som skulle vara aggressiva mot kalk, men ingen har bitit på det!

Någon gips har inte varit exponerat i badrummet efter jag satte tätskiktsfolien (y)
Då är det nog kalktvål eller gips. Gips bildas av sulfatrika vatten, vissa kranvatten är det. T ex ger Mälarvattnet i Stockholm gipsavlagringar när det torkar.

Så kan det säkert vara! Några tips på hur man isåfall kan avlägsna det?

Claes Sörmland
B Bläcktudan skrev:
Så kan det säkert vara! Några tips på hur man isåfall kan avlägsna det?
Har du försökt med skruvsvamp och JIF/CIF/VIM?

Annars kan sån där ångtvätt göra underverk.

Inga sådana produkter fungerar ju utan att man gnuggar på det med en skurborste eller tvättsvamp.
Slö som jag är med rengöring av duschvägg i glas så är det endast mekanisk bearbetning som får rent glaset.

Tro mig, jag har gnuggat och gnuggat med tvättsvampar och alla möjliga badrumsprodukter! Trodde verkligen det skulle gå att syra bort, men det enda som blev rent var fogarna.

Ska prova Vim! Återkommer!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rengjord och skinande duschhörna med kakelväggar och mörkt klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja vad ska man säga, Vim var tydligen tricket, gnuggade, sköljde av och torkade tork! Blev ju 100 resor bättre, de tipset tackar jag för!!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.