Hej!

Renoverar ett hus byggt 89. Då fogarna i bad- o duschrum var nötta beslöt vi oss för totalrenovering.
Hela huset värms upp genom vattenburen el i form av golvvärme.

Vi har nu röjt ut porslin och inredning samt knackat ner kaklet. Till vår glädje fanns ingen fukt. Gipsen var visserligen smulig i duschhörnan på ovanvåningen men träreglarna friska och utan missfärgning, ingen lukt. All gips i det badrummet har förstås tagits bort.
En rörledningsfirma har pluggat rören och ska återkomma för att sätta in nya brunnar av den standard som gäller idag, vilket om jag förstått rätt är ett måste?

Frågan är hur man går vidare?

1/ Det är inga problem att sätta in nya brunnar i badrummet på andra vån eftersom vi bara har såga upp golvet där.
I gästtoaletten med dusch på bottenplan har vi stött på problem. Vi har rivit ut allt, dock ej gopsen eftersom det inte ser ut att behövas. Golvet där är cementerat. Måste vi byta brunn även där? I så fall måste man bryta upp cementen! Den duschen är mycket lite använd och brunnen ser helt fräsch ut.

2/ Nästa steg är att sätta upp någon form av grön gips på väggarna + särskilt gips för golvet. Får vi lova att göra det själva om vi använder rätt material? Har hjälp av familj samt en duktig polsk snickare utan våtrumscertifikat.

3/ Därefter ska hela utrymmena målas med något material för våtutrymmen, först ett lager av en sort och därefter två gånger med något annat.
Får vi själva eller vår vän snickaren göra detta?

4/ Vad gör man sedan? Lägger på ngn sorts matta? En sådan fanns tidigare.

5/ Vår snickare säger att han har en kompis som är duktig på att sätta kakel. Han är inte certifierad för våtrumsarbete. Kan vi be honom om hjälp med kaklingen?

6/ När i processen sätter man in nytt porslin och inredning?

Av kostnadsskäl vill vi göra så mycket av arbetet som möjligt själva. Min man är händig och får också hjälp av vår son + ev vår vän den polske snickaren.

Vi vill göra allt enligt alla konstens regler för att undvika senare problem.

Är det någon del av arbetet som måste utföras av ngn med certifiering? Eller räcker det att vi gör som vi ska och klarar vi det?

Har läst Byggkeranmiska rådets branchregler. Har även talat med vårt försäkringsbolag som hör och häpna sa att det där med att arbetet måste utföras av certifierad firma var en sanning med modifikation. I själva verket, sa man, betyder detta bara att OM man anlitar en firma så måste den firman vara certifierad. Man FÅR alltså göra arbetet själv, men det ska då utföras på ett fackmannamässigt sätt. När jag frågade vad det innebar sades att det bara gäller att läsa branchreglerna samt utföra arbetet enligt monteringsanvisnigarna på de olika materialen.

Vågar vi göra detta själva?

Vill gärna kakla in badkaret. Någon som har några synpunkter på det?
Tänkte mig också infällda spots i taket?

Sista frågan.. hur kommer man över bra porslin och inredning till bra pris? Bor på Bjärehalvön i Skåne.

Skulle vara oändligt tacksam för råd och hjälp!

Med väniga hälsningar
från en orolig
Malilyn :-/

Många frågor så tidigt på mårgonen...... :o

0+1: Som jag ser det så bör man byta ut golvbrunnar från 1989 oavsett om dom funkar eller ej, för att slippa trubbel med försäkringsbolaget om något skulle hända med brunnen senare. Bland annat så är det väl så att inget befintligt tätsystem är certifierat med en gammal brunn. Byt således alla gamla brunnar.

2. Grön gips - är det våtrumsgips det? Utegips brukar vara grön, men den ska man nog inte ha i badrummet. Eftersom våtrumsgipsen är dyrare än vanligt gips kan man nog säga att det vanligaste är att man som privatperson använder vanliga gipsskivor för väggar. Sätt gärna en plywood skiva bakom så har ni något bra att skruva fast saker i senare - då behöver ni inte heller fundera så mycket på regelavståndet heller. På golvet ska det ligga golvgips om man använder gips. Detta brukar kombineras med en flytspackling för att få till rätt fall. Man behöver inte vara certifierad för att få göra detta.

3. Det är tätskiktet du pratar om. Det får man också göra själv. Hur många gånger man målar respektive produkt står i produktanvisningen, följ den noga. Även detta får man göra själv.

4. När du byggt golv, väggar, byggt fall och tätat utrymmet sätter man kakel/klinker eller vad man nu vill ha för ytskikt.

5. Ja.

6. Det är det sista man gör.

Du har på ett bra sätt själv beskrivit under vilka förutsättningar man kan göra detta själv. Om man vågar själv ska man nog svara på själv. Detta är något som många hemmafixare klarar själva, men det är säkerligen också så att några borde låta bli.

Om Du låter någon annan göra nått
för Dig och inte är certifierad så är det
ju Du som har ansvaret att det görs på rätt sätt.
Det är säkert inget problem om Du kan kontrollera
jobbet och är nån Du kan lita på.

Om Du ska bygga in badkaret kan Du göra det efter
att badrummet är färdig kaklat och klinkern klar.
Du bygger in den med byggskivor som är tät typ frigolit
kommer inte ihåg namnet på dom)
och har 1-2 sidor med tunt lager av cement.
Tänk bara på placeringen av golv brunnen om Du har
dusch i samma utrymme.
När vi har byggt in badkar lägger dom brunnen hälften
under badkar och hälften utanför så den är lätt att göra rent
och lätt att få fall från dusch.

Ska Du sänka taket för spottar?

Mvh Putte

Låter som om du har alldeles för lite kunskaper för att göra arbetet själv. Även om du låter din polska snickarkompis göra det åt dig, hur vet du att han gör rätt om du inte vet vad rätt är?

Utegips får du absolut inte använda för den är behandlad med silikon på ytan och tätskiktet fäster inte på det. Våtrumsgips brukar vara blått och har mer fibrer i sig som gör skivorna mer böjstyva och dom är lite impregnerade.

Ska du ha plyfa bakom gipset behöver du inte våtrumsgips eftersom du har redan en bra böjstyvhet.

Att bila bort en golvbrunn tar ungefär 1 timme och det måste du göra om du ska uppfylla branschreglerna.

På badrumsgolv med träbjälklag ska du ha ca 25% mer tätskikt än på betong. tänk på att golvgipset skall hellimmas mot spånet och flyt en ordentlig kaka ovanpå.

Har huset en torr platta eller ligger den direkt på mark?

Tack, tack! Ni har räddat oss från en total katastrof!
Vi har verkligen fått oss en rejäl tankeställare :-[

Vi var så lyckliga för vår nye vän, den den polske snickaren.
Han talar usel svenska trots att han säger sig ha bott i Sverige i åtta år. Engelska kan han inte heller... Bara det att man inte kan kommmunicera kan ju ställa till problem. Det enda han var riktigt bra på säga var är att han "jag kan allt", "jag fixa", "inga problem" osv...
Tillsammans med vår son åkte han iväg och köpte grön utegips till badrummet, åtta skivor.. han har redan hunnit spikat upp två..
När vi bad honom ta bort det gamla kork- och plastgolvet i köket la han sig på golvet med ett litet stämjärn. Det tog en hel förmiddag för honom att få bort en ruta.. Då åkte jag och hyrde en maskin på närmsta byggvaruhus för 150 kr. Två timmar senare var hela golvet borta...
Vi var osäkra på om vi verkligen skulle ha både dusch och bad i stora badrummet. Vår polske snickare föreslog då att skulle fylla golvbrunnen till duschen med cement. Rören till den gamla duschen tänkte han plugga igen och stänga in bakom en gipsskiva osv....
Det här kunde alltså verkligen ha slutat med en förskräckelse!

Köks- och badrumsinredning monterade han ner på ett sådant sätt att han skulle kunna ta det med sig till Polen.. vilket förstås tog lite tid..

Jag skulle vilja säga att 90 kr/timmen är dyrt för sån "hjälp"..

Jag har nu kontaktat svenska fackmän och de ska få göra rubbet. Jag är inte säker på att det blir så mycket dyrare. Det är nog så att man får vad man betalar för. Nattsömnen är dessutom värd en he del. Vill man spara pengar, som vi, kan man i stället vara lite hantlangare åt proffsen. Längre än så sträcker sig i alla fall inte våra kunskaper.

Jag vill alltså tacka er och samtidigt varna alla som läser detta för att göra samma misstag som vi har gjort, eller var på väg att göra. Det handlar om kulturskillnader tror jag. Det är inte alla polacker som känner till våra svenska byggnormer.. Och den som säger sig kunna "allt" saknar ofta helt fackkunskaper.

Tack än en gång för era synpunikter!

Hälsningar
Marilyn

MathiasS skrev:
Många frågor så tidigt på mårgonen...... :o

0+1: Som jag ser det så bör man byta ut golvbrunnar från 1989 oavsett om dom funkar eller ej, för att slippa trubbel med försäkringsbolaget om något skulle hända med brunnen senare. Bland annat så är det väl så att inget befintligt tätsystem är certifierat med en gammal brunn. Byt således alla gamla brunnar.
Enligt GVKs "Säkra våtrum, keramik och plast, oktober 2005" så är kravet att byta brunn som är äldre än 1990/1991 enbart tillämpligt om man ska ha ett tätskikt med brunnsmanschett. Det går alltså att behålla en äldre golvbrunn, inkl. en gjutjärnsgolvbrunn, om man använder plastmatta som tätskikt (dock med några smärre reservationer).

Marilyn skrev:
Tack, tack! Ni har räddat oss från en total katastrof!
Vi har verkligen fått oss en rejäl tankeställare :-[

Vi var så lyckliga för vår nye vän, den den polske snickaren.
Han talar usel svenska trots att han säger sig ha bott i Sverige i åtta år. Engelska kan han inte heller... Bara det att man inte kan kommmunicera kan ju ställa till problem. Det enda han var riktigt bra på säga var är att han "jag kan allt", "jag fixa", "inga problem" osv...
Tillsammans med vår son åkte han iväg och köpte grön utegips till badrummet, åtta skivor.. han har redan hunnit spikat upp två..
När vi bad honom ta bort det gamla kork- och plastgolvet i köket la han sig på golvet med ett litet stämjärn. Det tog en hel förmiddag för honom att få bort en ruta.. Då åkte jag och hyrde en maskin på närmsta byggvaruhus för 150 kr. Två timmar senare var hela golvet borta...
Vi var osäkra på om vi verkligen skulle ha både dusch och bad i stora badrummet. Vår polske snickare föreslog då att skulle fylla golvbrunnen till duschen med cement. Rören till den gamla duschen tänkte han plugga igen och stänga in bakom en gipsskiva osv....
Det här kunde alltså verkligen ha slutat med en förskräckelse!

Köks- och badrumsinredning monterade han ner på ett sådant sätt att han skulle kunna ta det med sig till Polen.. vilket förstås tog lite tid..

Jag skulle vilja säga att 90 kr/timmen är dyrt för sån "hjälp"..

Jag har nu kontaktat svenska fackmän och de ska få göra rubbet. Jag är inte säker på att det blir så mycket dyrare. Det är nog så att man får vad man betalar för. Nattsömnen är dessutom värd en he del. Vill man spara pengar, som vi, kan man i stället vara lite hantlangare åt proffsen. Längre än så sträcker sig i alla fall inte våra kunskaper.

Jag vill alltså tacka er och samtidigt varna alla som läser detta för att göra samma misstag som vi har gjort, eller var på väg att göra. Det handlar om kulturskillnader tror jag. Det är inte alla polacker som känner till våra svenska byggnormer.. Och den som säger sig kunna "allt" saknar ofta helt fackkunskaper.

Tack än en gång för era synpunikter!

Hälsningar
Marilyn
Jag måste säga att Du har tur som kom undan så lindrigt. Har själv varit i en liknande situation med utlänsk arbetskraft. Det slutade med att jag fick riva upp hela badrummet ett år senare.

Självklart så finns det säkert de som är bra, men jag tror att 95-99% är lycksökare som är här för att tjäna pengar och som i praktiken saknar kunskap på området.

MVH

/Leo

Har sett några "in action" på jobbet
när vi var för dyra.
Inga vänte tider på puts utan dit med
tätskiktet bara.
Dom kan göra ett badrum på en dag
och med följder där efter.
Och sen kan dom ha vardagsrums bord
som arbets bänk.

Finns så klart undantag och att utan arbetsleding
kan det bli lite hur som.

Mvh Putte

johan77 skrev:
Enligt GVKs "Säkra våtrum, keramik och plast, oktober 2005" så är kravet att byta brunn som är äldre än 1990/1991 enbart tillämpligt om man ska ha ett tätskikt med brunnsmanschett. Det går alltså att behålla en äldre golvbrunn, inkl. en gjutjärnsgolvbrunn, om man använder plastmatta som tätskikt (dock med några smärre reservationer).
Ok.

Hej hej

Jag uppmärksammade att ni skrev om gipset.

Är det inte numera ett krav på att det ska vara våtrumsgips?

MVH Tobias

Jo, men inte för tre år sedan då tråden senast var aktiv. ;)

H hantverkarn skrev:
Låter som om du har alldeles för lite kunskaper för att göra arbetet själv. Även om du låter din polska snickarkompis göra det åt dig, hur vet du att han gör rätt om du inte vet vad rätt är?

Utegips får du absolut inte använda för den är behandlad med silikon på ytan och tätskiktet fäster inte på det. Våtrumsgips brukar vara blått och har mer fibrer i sig som gör skivorna mer böjstyva och dom är lite impregnerade.

Ska du ha plyfa bakom gipset behöver du inte våtrumsgips eftersom du har redan en bra böjstyvhet.

Att bila bort en golvbrunn tar ungefär 1 timme och det måste du göra om du ska uppfylla branschreglerna.

På badrumsgolv med träbjälklag ska du ha ca 25% mer tätskikt än på betong. tänk på att golvgipset skall hellimmas mot spånet och flyt en ordentlig kaka ovanpå.

Har huset en torr platta eller ligger den direkt på mark?
Våtrumsgipset är motståndskraftigt mot väta och har inte kartong som yta, har inget med böjstyvhet att göra, ska du har keramik på väggarna krävs en skiva bakom, 15mm OSB eller ptywood. Branchkraven i dag är konstruktionsplywood.

T Thomas i Tollarp skrev:
Våtrumsgipset är motståndskraftigt mot väta och har inte kartong som yta, har inget med böjstyvhet att göra, ska du har keramik på väggarna krävs en skiva bakom, 15mm OSB eller ptywood. Branchkraven i dag är konstruktionsplywood.
Då vet dom det. 11 år senare ;-)

SkitOxe SkitOxe skrev:
Då vet dom det. 11 år senare ;-)
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: ja jävlar....

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.