Badrum
jonaserik: Det med mögel som du är orolig för existerar inte om taket är tätt för övrigt, den enda gång som det kan hända är när det finns en ventilation i taket, och det inte är tätt vid genomgången upp ( en fläkt som suger och blåser ut, då kan det blåsa lite på sidan om och in under taket,. Kanske du har en lampa i taket med det spelar ingen, blir ingen fukt av en sådan
BirgitS: [citat] Hör med några mäklare hur köparna reagerar på din ort.
sawallen: Hej! För någon vecka sedan såg jag reklam för en tätningslist att sätta på ena duschdörren när (där) magnetlisten inte sluter tätt, ungefär som en transparent vertikal släplist där halva bredden av listen monteras på den ena av dörrarna, tänkte att det var en smart grej, en sådan borde jag skaffa, men nu hittar jag varken reklamen eller någon sådan list och undrar om någon
Hanniiih: Hej! Det blir en avloppslukt inne på toan och jag märkte att den kommer från handfatet. Jag såg att det saknas en o-ring och det kan vara därför den inte håller tätt och det kommer dålig lukt. Men så här ser det ut iallafall , var ska o-ringen sitta?
para: Ja man kan ju ta vad som helst för skiva. Själv sågade jag till en bit mdf och målade svart för att ha temporärt tills jag beställt en stenskiva.... det är nu 8-9år sedan och den ligger där fortfarande
Paul-Staffanstorp: Ingen mjukfog runt slukristen utan endast hårdfog...
hempularen: Men ang. torken. Är det eldosor man ser till vänster i bilden? Blir det inte lite lång kabel till torken, synligt? På bilden ser det ut som du har en vatten-koppling uppe i taket, som troligen blir dold. Det är inte godkänt, såvida man inte har en ispektionslucka, och något som kan fånga upp läckande vatten, hur skarvas röret för att nå bort till hörnet rill vänster som du skrev?
falkn: [citat] Det gör du inte. Klipp av sladden bara. Kostar kanske 400 kr till ett normalstort badrum.
Paul-Staffanstorp: Ser ju allmänt märkligt ut med "rör"... Jag känner inte en elektriker i mina eller kollegornas kretsar som kör med annat än slang vid renoveringsprojekt. :thinking: [citat] Jag förstår egentligen ingenting av detta... men allt verkar handla om att du och hantverkarna inte kommunicerat som ni borde. "Några andra" har varit inblandade men nu är det du som klagar på deras utförda
Nobbe_1: Kan det här vara ett alternativ eller är det fel? https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/inomhusavlopp/badrumsavlopp/wc-anslutningar/3106674/ kanske någon som är duktig på badrum kan ”läxa” upp mig lite och berätta vad/hur jag ska göra :oops: [bild]
BirgitS: [citat] Här ser du röret: https://www.byggahus.se/forum/threads/elroer-som-sticker-ut-genom-vaegg-i-badrum.368061/#post-3605698
Michael sundius: Skulle behöva ett takfäste till en duschdrapperistång fästet ca 72cm lång?? Vitt Lik denna
a.non: [citat] En av hantverkarna har råkat slänga den gamla. Annars hade vi givetvis använt den som utgångspunkt.
KrullusMaximus: Hej! Köpte ett antal kvadrat klinker härom dagen och nu undrar jag om någon av er kan hjälpa mig att luska ut vilket märke/tillverkare det är. Klinkern hade legat i ett uthus i många år och var enligt utsago från säljaren från ett gammalt klinkerlager. 13mm tjocka. [bild] [bild] [bild]
Kung-Fredrik: Hejsan Håller på att renoverar ett litet badrum men har stött på ett problem. Ska montera en unidrain väggnära golvbrunn men själva utloppet kommer precis ovanför en golvbjälke. Har redan naggat ur 40x40x250mm (balken är 230x70mm) . Utloppet jag har jackat ut för är en lågbyggande modell men såg igår att vattenlåset som hör till inte är godkänt enligt EN 1253 så vet inte hur
BrewHill: Nu har projektet tagit fart! Sen början av januari har jag tillbringat varje sekund (utöver ordinarie jobb) med att fixa och dona i huset. Övervåningen är klar med nya golv, lister, väggar, det saknades även en del golvspånskivor som fick läggas i, nu väntar jag bara på att dörrarna ska levereras så är allt klart. Entréplan är klart med nya golv, lister, väggar, kapade upp golvet
R.Wallin: [citat] . Jag får inte heller detta å gå ihop..å det beror inte på överlapp eller inte.. Horisontal montering men skarven är vertikal!? Kanske fakman uttryck?
DeffeDefect: Jag fick tag i ett Casper bubbelbad som verkar fungera ok. Skulle gärna vilja veta modell på badkaret och var man kan beställa reservdelar då några munstycken är trasiga. Se bifogade bilder. Tar gärna emot tips på hur jag får bort aragde (grön yta) på kromade delar samt missfärgningar/skrapmärken på badkaret. [bild] [bild] [bild] [bild]
tank77: [citat] Ja, helt normalt, det har varit praxis i många år nu. Förr hade man lodräta skarvar som man svetsade, nuförtiden sveper man mattan runt om badrummet och sedan en bård på det.
tarevarg: Är man orolig att fukt ska komma in och oxidera metallfilmen i spegeln är det väl bara att lägga på en diffusionstät lack på baksida och kanter. T.ex. polyuretanlack. Toppen, det borde ju vara bra, om inte lacken innehåller ämnen som löser upp spegelfolien;)
Kowalski3000: [citat] Ok, då behöver man ju öppna upp och kolla samt sätta in skvallerrör, tänker jag. Rörläggare jag pratade med trodde också det var byggt så, dvs. helt innanför tätskiktet. Egentligen är jag mest ute efter att kunna känna mig säker på att toastolen funkar och inte har orsakat eller kommer att orsaka fuktskador. Tyvärr mailade jag just säljare och mäklare och bad dem
Jarlsgård: Såg nu dock att det finns en inbyggnadscistern som heter Sigma Tek. Den sätts in i väggen och har eget tätskikt. Så istället för att göra färdigt väggen, tätskikta och så och sedan montera cisternen så monteras denna först mellan reglarna, sen bygger man upp väggarna som vanligt och tätskiktet ansluts mot cisternens integrerade tätskikt. På så vis så bygger den inte någonting
witten: Ja nån form av förtagningsjärn kan behövas. Vad kommer den nya betongplattan att möta för material i den gamla grunden? Är det någon murad grundmur eller liknande?
guggen: Proffsen kör ju sånt där snabbflyt som torkar på några tim. Vi dödliga får vänta ett dygn.
tank77: Ja, det är inga problem att anlita dom du har tänkt använda, finns inga krav på att det behövs GVK och inget som försäkringsbolagen kräver heller.
snuttjulle: Byta handfat bara. Även om du får det tätt med något undermedel kommer det bli vassa kanter. Sedan bara byta till en mugg i plast så det inte händer igen. Fråga inte hur jag vet. ;)