Hej!

Jag och frugan köpte vår första lägenhet för lite mer än ett år sedan, med fint och nyrenoverat badrum från 2016. Duschen har en avlång golvbrunn som sitter invid väggen med en skiva ovanpå golvbrunnen (bild 1). Jag upptäckte nu att det har växt svartmögel på denna iläggsskiva, vilket också fick mig att undra kring skicket på golvbrunnen.

Den sida som man ser från rummet ser väl ut att vara i någorlunda ok skick för mina lekmannaögon (bild 2-3). Dock så tog jag mig för första gången en mer ordentlig titt på sidan av golvbrunnen som vätter in mot rummet (mha spegel), och det gör mig mer fundersam. Se bild (bild 4-5). Dels verkar det ha bildats någon form av hålrum vid skarven mellan de närmsta plattorna, men framförallt så ser man någon form av matta/list som jag gissar mig till är våtspärren, vilket jag antar att man inte ska se med blotta ögat. Så, ser detta ut att vara ett problem för er lite mer kunniga? Hur stort bekymmer är det isf och vad bör man göra åt det rent byggnadstekniskt?

Något i golvbrunnen har en mer kletig textur, vilket gör att hår lätt fastnar där, vilket jag då antar blir en grogrund för mögeltillväxt. Det kan också tilläggas att vattnet inte rinner rakt ner vid utböjningen som det bör vara tänkt, utan rinner mer åt vänster av golvbrunnen, vilket kanske också påverkar.

Tror ni att ett kvalitetsdokument för renoveringen från 2016 kan vara till hjälp angående vem som får ta kostnaden för eventuella åtgärder?

Ber om ursäkt för eventuella felaktiga benämningar, detta är inte riktigt min hemmaplan. Väldigt tacksam för svar!

Mvh,
Bekymrad

• Marmorliknande kakel i dusch med avlång golvbrunn och synlig våtspärr vid plattsömmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i en duschkabin med avlång iläggsskiva och svartmögel vid kanten, omgivet av marmormönstrade kakelplattor.
    Skapa konto
  • Avlång golvbrunn vid vägg med synlig våtspärr och tecken på mögel och skador på iläggsskiva.
    Skapa konto
  • Golvbrunn speglad i dekorativ spegel som avslöjar mögel och hålrum mellan kakelplattor.
    Skapa konto
  • En liten dekorativ spegel som reflekterar skadan vid golvbrunnen med synlig våtrumsmatta och hålrum.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.