Hejsan!

Funderar på att vrida vårt badkar 90 grader för att göra badrummet lite "större". Men det innebär att ena kortsidan hamnar nära ena sidan av en badrumsgarderob. Det är kortsidan längst bort från blandaren, men tänker att det ändå blir lite stänk, både från badande barn och från dusch.

Garderoben är vad jag kan bedöma en vanlig garderob, inget fuktskyddat.

Går det att sätta våtrumstapet eller något annat på garderobens sida för att skydda den mot vattenstänk, eller är hela idén dålig oh bör skrotas?

Garderoben står på plastben, så det blir inte att det samlas vatten nere i kant och golvet där har fall bort från garderoben..

Mvh
Kneppe

Bästa svaret

Paul-Staffanstorp
Varför inte bara transparent plastfolie på sidan... ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Varför inte bara transparent plastfolie på sidan... ;)
Menar du den typ av plastfolie med lim som man sätter på fönster som "fuskfrost"?

Lekte med tanken på något sådant, men tänker att det lättare fastnar fukt bakom plast jämfört med limmad våtrumstapet.

Det kanske inte behövs något alls om man bara torkar av den om det kommer stänk, vattnet hamnar ju närmare, men det kanske inte är stort problem?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag håller med Paul, köp transparent plastfolie, går att köpa lite varstans.
Jag gjorde själv så för att skydda stomme, hyllplan och luckor när jag installerade en diskmaskin upphöjd i ett högskåp.

• Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Kneppe Kneppe skrev:
Menar du den typ av plastfolie med lim som man sätter på fönster som "fuskfrost"?
Ja det är det jag menar och jag förstår inte hur där ska kunna komma in fukt bakom den.
Då har du nog större problem i huset. ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det är det jag menar och jag förstår inte hur där ska kunna komma in fukt bakom den.
Då har du nog större problem i huset. ;)
Jag vet inte, därför jag frågar ;)

Tänker att plastfilm inte sluter lika tätt som t ex limmad våtrumstapet och att det då i fuktzon 2, eller vad man kallar det i badrum, kan samlas kondens bakom som aldrig avdunstar...

Men å andra sidan borde man väl se om det börjar buckla sig bakom plasten och då kan man ta det vidare då vid ev. behov...

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag använde följande plastfilm och har inget att klaga på: [länk]
Tack, ska kolla upp!

Tack för goda råd, här kommer slutrapporten :)

Lyckades inte hitta tillräckligt stor ( >70cm bred x >220cm lång) sammanhängande, transparent plast, så vi landade till slut i dekorplasten nedan:

https://www.paxlux.se/dekorplastmetervara/vit-hogblank-dekorplast-stor.htm

Lite dyrare, men blev riktigt fint när den väl kom upp på garderobssidan. Solid och ganska tjock plast, så den ska nog både hålla, gå att hålla ren och skydda garderobsytan.

Inte helt enkelt att få upp så stor plast med lim i ett stycke på vägg utan veck eller bubblor. Men med hjälp av fru, några kraftuttryck och intensivjobb med filtad plastskrapa så löste det sig riktigt bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.