Renoverat badrum och tvättstuga. Tidigare har det funnits genomgång mellan dessa rum och ventilationen i lägenheten är planerad på detta sätt. Nu har vi anlitat totalentrepenad och efte mer än 4 plågsamma månader går det mot sitt slut. Dock undrar jag över ventilationshålet som nu sitter i den nya väggen. Om den är korrekt.då den är i våtzon 1. Ventilationshålet går rakt igenom till tvättstugan. Är detta ok? Ventilationshål i vägg med synlig isolering, tänkt för luftflöde mellan badrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen renoverat badrum med glasduschhörna, svart kommod och osynlig ventilation i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ska väl dras vidare genom tvättstugan och ut genom fasad eller upp på taket ? Annars är det fel, den fuktiga luften från badrummet ska rätt ut i det fria, inte ut i ett annat rum.
 
I InsidersUnited skrev:
Den ska väl dras vidare genom tvättstugan och ut genom fasad eller upp på taket ? Annars är det fel, den fuktiga luften från badrummet ska rätt ut i det fria, inte ut i ett annat rum.
Själva hur ventilationen fungerar är så vi ska/måste ha i vår lägenhet.. Min undran är om det verkligen ska se ut så med trä och isolering och inget som hindrar fukt att tränga in.
 
Gabbelina Gabbelina skrev:
Själva hur ventilationen fungerar är så vi ska/måste ha i vår lägenhet.. Min undran är om det verkligen ska se ut så med trä och isolering och inget som hindrar fukt att tränga in.
Det där hade inte jag varit nöjd med. Köp en ventilationskanal, såga till och peta in.
 
Jag kan inte svara på om det är enligt reglerna att man gör genomföring i våtzon 1 igenom tätskiktet på det sättet men som någon skrev måste ju en ventilationskanal monteras in i hålet. Det kan inte se ut som nu med bara ventilationskåpan på som på bilden över badrummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.