Verktyg & Maskiner
GladaSnickaren: [citat] Finns kontakt uppgifter på deras hemsida, själv fick jag lasern av en bekant så jag vet dock inte vad priset är. Jag fick med både trebensstativ och "pinne" som man spänner mellan golv och tak... //MVH
Rund_skruvad: Har ingen erfarenhet av meec, men jag köpte en power craft kap/ger för några år sedan på JUla (säker samma kines maskin) den funkar mycket bra, MEN det kan lika gärna bli ett jä-la åkande mellan hemmet och butiken. Jag var inte i behov av en maskin för jätte mycket kapande och planerar inte för större renoveringar, ville ha en billig maskin. Om du ska såga mycket och med precision
eplgh: Gammal post, men kan ändå peka på http://www.denmodernahantverkaren.se/Tester.aspx?avd=tester där det finns vettiga tester av både mindre och större skruvdragare i "halvproffsklassen".
mickelingon: pumphuset är i metall. Garanti är det, men gäller nog inte om det frusit vilket jag misstänker som sagt med tanke på strömavbrottet i vintras.
woodrat: Harald Nyborg har. Vet inte om det är 1,2 eller 1.6 mm men billiga är de!
clain: Har lite problem med att hitta verktyget jag behöver för att reparera kapellet till mitt förråd på gården. Har själv sett det "in action" flertalet gånger när kapell & tält renoverats, men trodde inte det skulle vara så svårt att hitta en till försäljning någonstans. Hittade bilden nedan på en tysk sida där dom såldes för ca 50-60€ (lite väl mycket tyckte jag). Tänkte
geschwint: Fredells mot Nacka har Makita sänksåg och Festool. Fast om du får prova vet jag inte. Känna får du däremot hur mycket du vill
pickels: En Makita-variant http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_21_41/products_id/68
Ergo: Man får heller inte glömma att det ska vara ett bra tryck så att borret verkligen skär, att tex borra hål i plintjärn med ett 10mm metallborr ska vara jobbigare än man tänker sig. ;)
patrik_t: [citat] Kolla om någon säljer dessa dragare i din närhet, det borde gå att göra via panasonics hemsida http://www.panasonictools.se annars får du gå runt på de affärer som säljer skruvdragare, kolla även in de butiker som riktar sig mot yrkesfolk de kanske säljer dem om inte de vanliga byggbutikerna gör det. Det gjorde jag förra veckan, dragarna fanns inte på de vanliga
Ellagård: En schysst sticksåg. Märk ut med penna och snöre, såga, slipa kanterna.
Fluxor: Två bordsågar för klyvning, inte alltför stora för 400:-/st samt en DeWalt kap/ger med stativ för 1200 bagare.
Kolonist_1: [citat] Äger själv en Bosch PSR 14,4 LI-2 (2-växlad). Helhetsbetyget är gott, är mycket nöjd med den, har bl a använt den vid bygge av altan. Positiva egenskaper är låg vikt, upplever den som stark 6x100mm skruvar är inga problem att dra i, skön att hålla i, bra balans. Negativa egenskaper är främst lång laddtid som nämnts tidigare. Märks speciellt om man bara har ett batteri.
verktygsgurun: Jag har ett Thule M1000 från 06 och har nog använt tipp funktionen två gånger. Ena gången när jag skulle ha av grus men tippfunktionen hjälpte inte till precis och den andra gången när jag skulle lasta en fyrhjuling då vart jag nöjd med funktioen. Har beställt nytt släp utan tipp nu. De gamla är till salu för övrigt.
Malte k: Testade den med min Hultafors Quatro och den stämde, har dock ej provat den på längre skivor, ligger stadigt kvar tack vare det urfrästa spåret samt fungerar förvånansvärt bra även övrigt, hade varit önskvärt att ha hela gradskivan att gå efter. klart värd sitt pris, Mattias
JanneSjo: tack för alla kommentarer jag fick det sågat på brädgården denna gång vilket var smidigt - inser dock att jag måste leva med hur det blev - har man egen klyv kan man ju testa bygga och justera...
Rund_skruvad: Eller om inte tråden hade varit låst. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63774-vad-har-vi-i-verktygsladan.html
ETonCal: Enligt AEG powertools sverige finns ingen adapter till AEG slipmaskinen. Han påstod också att det förmodlingen inte skulle vara skillnad om man kopplar till en sugare istället för luddadapter. Funderar nästan på att lämna tillbaka maskinen. Makita och Bosch(blå) har 125mm excenter i 2000 kr klassen. Nån som har erfarenhet av dessa? Bättre på att dammupptagning? (med grovdammsugare
ETonCal: Kan bara säga att det är väldigt bra pris på Nilfisk med stålarmerad slang, lätt att få report på enkel plastslang. Hade utan tvekan köpt Nilfisken, har en sådan själv, enda skillnaden är att min inte har stålarmerad slang.
Chepo: Va o klämde på Makitorna samt Boschen idag på K-rauta. Boschen passade mina labbar bäst. Var faktiskt riktigt bekväm. Dock så var den lite mer framtung är Makitan som ej har chuck. Kanske inte så konstigt... Makitan var dock tystare. Inte för att Boschen var speciellt högljud. Så det blir så här för min del: En bosch från Axminster för 99£. Sedan får den gamla noname
MB77: Var hittar man Hitachi c6buy billigast, har kollat runt lite men hittar den inte på så många ställen :|. Någon som har något bra förslag?
snickarboden: Är inte det en vanlig Luna svarv? Nåt säger mig dock att det lär bli billigare att köpa en begagnad svarv på blocket än ett löst anhåll med fäste. Annars lär det bli att göra ett själv vilket inte är helt omöjligt men kräver lite verktyg. Det går att få ihop i trä med om man gör det i t ex ek men det blir betydligt grövre. Hmm, kolla med Ejca med om de kan hjälpa dig. /Kent
Willy N: Fick min den 12/5, är exakt likadan som de jag har sett hos Clas Ohlson och Bauhaus (förutom stickproppen förstås). Fininställningsratten har både tum- och milimeterdelning.
JPW: Kan en sådan här funka till att värma bort färg med, som ett alternativ till en Speedheater? Givetvis är den inte tänkt för det men med 1200 W effekt är det väl inte helt omöjligt? http://eldirekt.com/?artnr=85701xx&cat_id=66
Mats Bengtsson: [citat] Det handlar mest om att hitta något som man får förtroende för. CMT är bra. Men jag väljer alltid Cobolt i första hand, troligen inte bättre, men de är bra, och jag har förtroende för dem. --- Mats ---
mattiasp: Öppnar tråden igen när Bygga_Bo har tänkt ut en patentlösning: [citat]
Grandma: Ok...jag svarar på mitt eget inlägg innan nån annan hinner. Så slipper man bli helt idiotförklarad :S. Efter en djupdykning i kartongen så hittade jag två munstycken som tydligen skulle sitta på Patio Cleanern. Nu fungerar det som det ska.
Hobbit: Kanske lite off topic men hittade ingen bättre plats för ämnet. Går och funderar på lösningen att få virkeshögarna ur vägen i ladan. Det ligger mest uller om buller och ska man ha en 2"x4" regel ligger den så klart längst ner i högen. En egen hylla vore bäst men svårt att realisera när det i princip finns bara en vägg utan dörrar o fönster där det redan är en hylla monterad.