Eftersom våra DeWalt trotjänare börjar ge upp så smått har jag börjat fundera på en ny dragare. Jag "frilansar" som industrielektriker och på mekanisk verkstad. Dessutom snickrar jag både fint och bygg som hobby många timmar per år.
De önskemål jag därför har på en skruvdragare är följande:

Lätt (klamring av kabel i obekväma ställningar)

Stark (Dra gängtappar, köra hålsåg och dosfräsar)

Liten (komma åt)

Robust

Bra batteritid (=lithium-jon?)

De skruvdragare jag prövat innan är DeWalt XRP 3-växlad 12V, DeWalt 756kb, DeWalt XRP 3-växlad 18V NiCD, Hilti SF121A, Nyare Hilti med Li-ion, Hitachi DS12VDB. Av dessa så fungerar DeWalterna helt OK, har hållt för mycket stryk och länge (har haft XRP 12V i närmare 10 år tuff användning. Vet även andra som har det.) Dock är de tunga, och dessutom börjar batterierna bli kass. 18-voltarn finns bara för att den ingår i ett kitt från USA, och används nästan aldrig eftersom den är så klumpig. Hilti fungerar alldeles utmärkt, men har ingen särskild prestanda egentligen. Hitachin har jag själv, och den pallade inte gängtappsdragning (M8). Det provade jag när den vara alldeles ny, och jag fick faktiskt också en ny på garantin. Men eftersom jag aldrig riktigt gillat den har batterierna legat och blivit dåliga, vilket inte borde behöva hända på bara några månader utan användning.

Den maskin som ligger närmast till hand att skaffa är en Makita BDF442RFE, som jag tror skall vara ganska lik BDF440? Provade en sådan som en kompis har och den tilltalade mig mycket eftersom den verkar lätt och stark. Han har dock bränt motorn en gång eftersom han borrade med handen bak på motorn, vilket denna maskin inte tål eftersom fläktöppningarna sitter där... Detta gör mig lite tveksam till den maskinen. Jag har dock inte hittat något bra alternativ som verkar hyfsat robust men ändå smidigt. Smidigheten och vikten kännns viktigtast just nu, om jag behöver en riktig slitvarg kan jag ju alltid ta till DW 18-voltarn.

Funderingar som jag har kring skruvdragarfabrikat, tar gärna emot synpunkter och kritik! :

DW - Robusta, hög byggkvalitet. Känns dock som att de inte riktigt hängt med i utveckilngen, utan är lite klumpiga? Det som talar för DeWalt är att jag och andra i bekantskapskretsen har en hel del av deras batterimaskiner, och att laddare etc. är kompatibla i rätt stor utsträckning.

Hilti - Helt OK men dyra och inte jättesmidiga. Robusta.

Bosch - Har inte provat någon Bosch skruvdragare på länge. Känns inte som att det är Bosch starka sida?

Hitachi - Dålig erfarenhet sen tidigare. Vet inte om de blivit bättre med Li-ion?

Metabo - Inte provat. Erfarenhet någon? Jag är ganska nöjd med andra metabomaskiner (vinkelslipar, borrmaskiner)

Makita - Smidiga och bra prestanda. Vet inte om de är robusta... Tycker inte om att det är olika laddare för olika volttal...

Panasonic - Inte provat så mycket. Känns som ett helt OK fabrikat men inte mer...

Festool - Tycker inte att jag håller på tillräckligt mycket med finsnickeri för att motivera kostnaden med alla chuckarna. Skulle nog också vilja ha en C12 i så fall och de finns väl inte med Li-ion?

Det jag undrar är om ni tror at jag är på rätt spår med mina funderingar. Självklart inser jag att man inte kan få allt i en maskin... Just nu känner jag för en makita, är dock tveksam till hur robust och tålig den är. Skulle också helst vilja slippa luftutblås bak på motorn eftersom jag gillar att ha handen där vid borrning.

//Nomis

Ja jag har skruvat och borrat en hel del med min Makita BHP452 18v och inte det minsta tecken på att den ska brinna pga handen där bak.

Upplever faktiskt BHP:n nästan lika smidig som min tidigare 12v men otroligt smidigare än farsans Hitachi 14.4V..

Varför inte kombinera med 2st maskiner? Makita BDF452 och en 10.8V maskin.
Kraft och smidighet i överflöd.

Jag vill slå ett slag för några 14-volts dragare.Lånade en kollegas Panasonic EY 7440 en dag, riktigt trevlig maskin med grym känsla och kvalitet. Nästa maskin är Bosch 14.4ve-2. Boschen är riktigt stark 70nm tror jag dom specar.
350_ey7440ln2s.jpg
gsr144ve2tt.jpg

Redigerat:
opps

sheisse vilken bild
det var deb STÖÖÖÖRSTA bild jag sett

Jag kommer ju åt att ändra fanskapet!!:confused:

Kollat runt lite på Panasonicen och den kanske är ett alternativ. Den verkar ju också ha priset till sin fördel jmf makita. På pappret är den ganska lik makita BDF442. Dock är jag lite tveksam till hur den orkar med lite tyngre skruvning, borrning etc. Jobbar ju som ni förstår en del i metall.

T.ex. nämns det en bit ner i den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63606-baesta-batteriskruvdragaren.html

att Panasonicen inte klarar 6x100mm träskruv?! Låter ju konstigt? Någon som provat Panasonic EY7440 till tyngre jobb?

Jag fick bort den!

Tror egentligen att du bara har 3 st alternativ om du vill ha en smidig maskin.

Med smidig menar jag att du behöver bälsteskrok. Har man haft det så klarar man sig inte utan.. :)
I 14,4 volts (lithium) klassen så finns Makita BDF442, Hitachi DS14DSL, Panasonic EY7440
som Fnularn nämde.
Festool har ju en separat upphängning men det ledsnar man på i längden.

Nu är det ju så att du efterfrågar vissa kriterier :)
Makitan hade du ju provat.
Fördelar är lampan (auto på/av), laddtid.
Jag fick lite problem med fram/back knappen på min.

Panasonic har en bättre chuck än Makita. Lite roligare batteribyte :)
Utblåset sitter inte i bak som på Makitan, och balansen och känslan i denna maskin är grym.
Det finns tyvärr en nackdel, varvtalen som ligger på låg/hög: 60-400/200-1350 varv/min.
Drar du en skruv på 2:ans växel och stannar och sen vill dra den lite till, då kommer maskinen
starta på 200 varv, vilket gör att skruven kan gå längre in i virket än du tänkt dig.
Man lär sig detta efter ett tag, men kan va bra att veta med tanke på finsnickeriet du håller
på med.

Hitachin har jag tyvärr endast kännt på i affären, så den får någon annan säga
för och nackdelar om :)

nomis skrev:
Kollat runt lite på Panasonicen och den kanske är ett alternativ. Den verkar ju också ha priset till sin fördel jmf makita. På pappret är den ganska lik makita BDF442. Dock är jag lite tveksam till hur den orkar med lite tyngre skruvning, borrning etc. Jobbar ju som ni förstår en del i metall.

T.ex. nämns det en bit ner i den här tråden:

[länk]

att Panasonicen inte klarar 6x100mm träskruv?! Låter ju konstigt? Någon som provat Panasonic EY7440 till tyngre jobb?
Det måste vara något fel på hans maskin.
Osäker om jag kört 6x100 på min än men 5x100 kör jag i mängder.

Jag har dragit in 10x90 långa franska tills skallen gick in till träet. Visst, jag förborra i regeln jag drog fast. Därefter fick jag efterdra med en viss annan maskin för att få in skallen i träet.
Så jag tycker den är riktigt stark iaf :)
Angående för att borra vissa dimensioner så kanske varvtalet inte är optimalt.
Men då tycker jag du ska använda din Dewalt, där hör den ju hemma så att säga.

jackeman skrev:
Jag har dragit in 10x90 långa franska tills skallen gick in till träet. Visst, jag förborra i regeln jag drog fast. Därefter fick jag efterdra med en viss annan maskin för att få in skallen i träet.
Så jag tycker den är riktigt stark iaf :)
Du säger alltså att den inte klarar att dra franska så skallen går in i trät?

Av de tre alternativ som du nämner ovan är Panasonicen svagast (26 Nm mjukt förband), Makitan 30 Nm mjukt förband och Hitachin 38 Nm mjukt förband. Så till vida tillverkarnas specar stämmer...

nomis: Om ett steg till upp i vikt/storlek (ca 2 kg och lite längre maskinkropp) är OK finns det betydligt starkare maskiner men det kanske inte är nödvändigt?
Du kan ju kolla upp spec. på dina gamla maskiner för att se hur mycket vridmoment du behöver (du hade någon som är tillräckligt stark och någon som inte är det). Köp sedan den smidigaste maskin du hittar med tillräckligt högt moment.

Jag körde hålsåg 55 mm x 14 hål upp i brädorna för takfoten på ett åh samma batteri med Pansonicen.

Tack för hjälpen Mattiasp. :)

Mewakees nya verkar trevliga. Om inte priset vore en faktor så Protool.

nanowire skrev:
Du säger alltså att den inte klarar att dra franska så skallen går in i trät?

Av de tre alternativ som du nämner ovan är Panasonicen svagast (26 Nm mjukt förband), Makitan 30 Nm mjukt förband och Hitachin 38 Nm mjukt förband. Så till vida tillverkarnas specar stämmer...
Skallen gick in till trät och det är inte dåligt. Men visst hade jag kanske kunnat pressa den lite till, å för att se vad som skulle hänt...
Men jag är osäker på att varken makitan eller hitachin hade lyckats bättre.
Jag kanske kan lägga upp en demo på youtube framöver :)

Jag litar inte på tillverkarnas uppgifter angående Nm iaf.
Man måste göra riktiga tester för att utvärdera detta. Gäller även batteriets hållbarhet.

Här är ett test utav 14,4 volt maskiner som kan vara intressant inför framtida köp.
http://www.denmodernahantverkaren.se/Tester.aspx?avd=tester

robsarve skrev:
Mewakees nya verkar trevliga. Om inte priset vore en faktor så Protool.
Tänker du på Milwaukee M18? Martin Timells favorit.;) Har ingen egen erfarenhet av den, men den har fått bra utlåtande i tester, ska va en hårding som tål tuffa tag.
760.jpg

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.