Hej

Jag är på jakt efter en skruvdragare. Jo jag vet vad ni tänker, SÖK! Det har jag gjort och man kan snabbt konstatera att det tar en arbetsvecka om man skall få koll på allt som skrivits i ämnet. Det finns ingen "perfekt" dragare som är "den bästa" utan man säga att det minst sagt spretar....

Men till mitt ärende:

Jag skall som sagt köpa mig en skruvdragare. Det är min första och jag har försökt att tänka till om vad jag skall ställa för krav på den, och har väl kommit fram till följande:

Budget: Max 2000kr
Två batterier Li-ion.
Kvalitet, dvs. Makita, Bosch, Milwaukee, etc. Tänkt att den skall hålla ett tag.

Har säkert glömt många nyttiga saker som är viktiga..

Som relativt nybliven husägare med en del renoveringsarbeten att göra så kommer det att skruvas en den. Allt ifrån reglar som fästs med 100mm skruv, ett gäng gipsskruv till att dra ihop en IKEA möbel...

Så till rubriken...

Jag har efter en hyfsat grundlig research på forumet blivit intresserad av de så kallade Fjuttdragarna. Små och smidiga, samtidigt verkar de vara tillräckligt kraftfulla för vad ja kommer att behöva den till.

Så frågan är räcker den? Eller skjuter jag mig i foten och gör ett misstag? Det skall tilläggas att jag har en nätdriven äldre borrmaskin som klarar sin uppgift väl. Så den får väl fungera som komplement om lillen inte orkar...

Så det hela kommer till: Klarar man sig som husägare med en Fjuttdragare och därmed skippa en "traditionell" skruvdragare?

Ja jag anser att man gör det. Jag har under en längre tid använt en aeg fjuttdragare vid husrenoveringen, och man klarar sig väldigt bra.
Anledningen till att jag nu kör 14.4v var att jag hittade en med (för mig) perfekt ergonomi.
Fjuttdragarna blir ju automatiskt lite knubbigare i handtagen.

/ Andreas

Bra att det funkat för dig!
Fler åsikter?!?

skalman1 skrev:
Ja jag anser att man gör det. Jag har under en längre tid använt en aeg fjuttdragare vid husrenoveringen, och man klarar sig väldigt bra.
Anledningen till att jag nu kör 14.4v var att jag hittade en med (för mig) perfekt ergonomi.
Fjuttdragarna blir ju automatiskt lite knubbigare i handtagen.

/ Andreas

Beror lite på vad du skall ha den till, men om du kan använda en nätdriven borrmaskin som komplement, så borde det inte vara några problem.
Det jag kan tänka mig som den skule kunna vara för klen för är fransk skruv av grov kaliber samt byta däck på bilen.
Jag har dock själv inte provat "fjuttdragarna" om inte min 12V räknas dit.

Med er budsjett på max 2000kr, så får du ingen skruvdragere i 14.4 -18 V av Makita, Blå bosch osv med LI-Ion batterier.

Derimot får du fjuttdragerne. Disse klarer stort sett det meste, men du vil også ha behov for en større når du skal borre store hull og skru store skruer. Fjuttdrageren klarer vel ca 80% av det man stort sett gjør. Kan anbefale bosch sin nye lille 2 girs fjuttdragere. Kjøper du den nå har bosch kampanje der du får med slagtrekker for halveprisen (solo maskin, du bruker batterier og lader fra drillen). Den tar de fleste skruer.

Alternativt en liten fjuttdrager på batteri og en sladd variant av drill der du skal borre store dimensjoner.

sblixten skrev:
.....Det jag kan tänka mig som den skule kunna vara för klen för är fransk skruv av grov kaliber samt byta däck på bilen......
Vad jag vet så kommer det inte att dras så mycket fransk skruv framöver.
Vad det gäller däckbyte så får det duga med ett fälgkors och råpower....

börjar vi inte virra iväg oss vad en fjuttdragare är för något.

I min värld är en fjuttdragare en som ligger kring 3,6V typ Bosch IXO.

10,8V dragarna har ju ersatt 12V dragarna som fanns tidigare med andra batterityper.

Köp den maskin som ligger bäst i handen.
Köp från UK.

borstarmicke skrev:
[länk]
18nm i vridmoment.

Nästan på pricken 1000:- inkl frakt.

Skall du ha chuck o 2-växlad så blir det denna istället;
[länk]
Dessutom avsevärt starkare med sina 30nm!

Knappt 1300:- med frakt.
Gamla modellerna, kolla in dessan istället:
http://www.byggahus.se/forum/1086545-post2.html
:)

Jag har skruvat alla skivor i garaget med min 10,8.
Dock har 14.4an plockats fram när dosorna ska borras fram.
10,8orna är det jag använder mest, men jag hade gått bet utan en 'rejälare'.
Vet inte om du blev nå klokare av detta men.. ;)

Jag har en 10,8V blå Bosch (kommer inte ihåg den exakta beteckningen) och den är helt suverän. Fick jag bara ha en enda dragare hade jag valt den, om jag kunde ta de tyngre jobben med sladdmaskinerna.

ClasseClas skrev:
En Makita kombopacke passar in i din budget, med fjuttdragare och knackedragare,
[länk]

Kolla gärna runt för att hitta bästa pris. Det är ofta kampanj på dessa.
Har sett paketet i Sverige för ca 2000:-. Men frågan är har man användning för de olika modellerna? Vad är det för skillnad på dem?

FredrikR skrev:
Gamla modellerna, kolla in dessan istället:
[länk]
:)

Jag har skruvat alla skivor i garaget med min 10,8.
Dock har 14.4an plockats fram när dosorna ska borras fram.
10,8orna är det jag använder mest, men jag hade gått bet utan en 'rejälare'.
Vet inte om du blev nå klokare av detta men.. ;)
Är det verkligen en äldre modell som Borstarmicke länkar till? Den första är väl det. Men den andra är väl under ett år gammal?

Nackdelen med 10,8orna är egentligen bara att batterierna tar slut ganska snabbt, speciellt vid lite grövre skruv.
Laddas iofs snabbt men ändå lite irriterande tycker jag.
Har dock ingen knackis och de kanske är bättre

Chepo skrev:
Är det verkligen en äldre modell som Borstarmicke länkar till? Den första är väl det. Men den andra är väl under ett år gammal?
Jo båda är ersatta av nya modeller, kolla länkarna i inlägget jag länkade jag till ovan så ser du. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.