snickarboden
snickarboden: Är inte det en vanlig Luna svarv? Nåt säger mig dock att det lär bli billigare att köpa en begagnad svarv på blocket än ett löst anhåll med fäste. Annars lär det bli att göra ett själv vilket inte är helt omöjligt men kräver lite verktyg. Det går att få ihop i trä med om man gör det i t ex ek men det blir betydligt grövre. Hmm, kolla med Ejca med om de kan hjälpa dig. /Kent
1 svar · 3,7k läst
W
Willy N: Fick min den 12/5, är exakt likadan som de jag har sett hos Clas Ohlson och Bauhaus (förutom stickproppen förstås). Fininställningsratten har både tum- och milimeterdelning.
18 svar · 4,0k läst
J
JPW: Kan en sådan här funka till att värma bort färg med, som ett alternativ till en Speedheater? Givetvis är den inte tänkt för det men med 1200 W effekt är det väl inte helt omöjligt? http://eldirekt.com/?artnr=85701xx&cat_id=66
0 svar · 1,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Ok... :)
21 svar · 3,9k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Det handlar mest om att hitta något som man får förtroende för. CMT är bra. Men jag väljer alltid Cobolt i första hand, troligen inte bättre, men de är bra, och jag har förtroende för dem. --- Mats ---
6 svar · 9,7k läst
mattiasp
mattiasp: Öppnar tråden igen när Bygga_Bo har tänkt ut en patentlösning: [citat]
17 svar · 10,7k läst
G
Grandma: Ok...jag svarar på mitt eget inlägg innan nån annan hinner. Så slipper man bli helt idiotförklarad :S. Efter en djupdykning i kartongen så hittade jag två munstycken som tydligen skulle sitta på Patio Cleanern. Nu fungerar det som det ska.
1 svar · 8,6k läst
Hobbit
Hobbit: Kanske lite off topic men hittade ingen bättre plats för ämnet. Går och funderar på lösningen att få virkeshögarna ur vägen i ladan. Det ligger mest uller om buller och ska man ha en 2"x4" regel ligger den så klart längst ner i högen. En egen hylla vore bäst men svårt att realisera när det i princip finns bara en vägg utan dörrar o fönster där det redan är en hylla monterad.
0 svar · 2,6k läst
I
importensketsig: Det är bara det munstycket som tar ur tvättmedelsbehållaren, och bara när du vridit den till MIX, om jag minns rätt. Då strilar den bara med jättelågt tryck. Håller med MathiasS om att högtryck mot fasaden känns knasigt men det är alltså inget att oroa sig för när det gäller att applicera själva tvättmedlet med en 5.85'a.
7 svar · 5,3k läst
H
hokanp: Jo jag har sett dessa. Vilken typ av backar ska man ha till Rinkabys presskopplingar?
2 svar · 1,2k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Hej! Någon som sett vart man kan köpa en stegborr som börjar på 1 mm och sedan växer en mm per steg? Mvh, Andreas
0 svar · 779 läst
V
VideX: Hur fungerar självnivelleringen på laserpassen? Är det någon skillnad på ex Leica Lino och B&D LZR6TP. Har själv B&Dn, självnivelleringen verkar vara en typ av lodfunktion som lasern sitter på. Hur fungerar de mer professionella varianterna?
0 svar · 949 läst
L
lowcrust: Jag tänkte köpa en större platta till min handfräs, och det brukar finnas runt 5-6 olika val som ska täcka de flesta modeller/märken. Men eftersom jag tänkte beställa från USA och Bosch använder helt andra modeller/modellbetäckningar där så är min fräs aldrig med i listan över kompatibla modeller. Är det någon som vet om det finns någon annan fräs som har samma hål i plattan
0 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Finemang! Tack.
2 svar · 1,2k läst
L
Logiman: [citat] De har vel et sporingsnr du kan få? Så kan du jo enkelt sjekke om det er posten som er problemet :)
5 svar · 1,1k läst
M
MathiasFr: Sökte fram youtube videon (drygt 3min in i filmen): http://www.youtube.com/watch#!v=EZeCqoBUCCo&feature=related
7 svar · 2,3k läst
U
UffeJ: Hej. Jag letar efter bra blad för både rena, raka snitt och även kurv snitt i MDF och kommer även snart att börja såga i bok/ask. Ni som har erfarenhet, vilka blad använder ni? Har inget behov av speed-blad. Festool FS 4/75? DeWalt HCS 105-1 alt HCS 130-1 ? Bosch T101B alt T308B? //UffeJ
0 svar · 2,2k läst
F
Felde: Någon som testat Rapid MS 4.1 häftpistol ? http://www.isaberg-rapid.com/litiuminformation/site/page.asp?Page=5&IncPage=408&Destination=306&Section1=&PKCategory=327&PKProduct=928954 behöver en häftpistol som kan dels fästa kvarts stav efter golvläggning. Men skulle även behöva fästa upp satelitkabel på ytterväggen. teoretiskt så fixar ju denna häftpistol både och då den tar både
0 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag har endast ett mobilt stativ. :) Klarar mig hyggligt bra med det. Men jag ser absolut inget problem (annat än mobiliteten då) att skruva fast sågen i ett gammalt avlagt köksbord, skrivbord (kanske köpt från Röda korset osv), sen komplettera med en 2"x8" åt varje håll som ligger på bordet resp en bock. Ja nästan tvärtom faktiskt.
41 svar · 16,3k läst
M
myrstack: Kanske ett redan täckt ämnde men jag hittade ingen tråd om det. Någon som testat att köra en handöverfräs från tex Makita eller Bosch och ett rälsanslag för att köra med en festool skena? Misstänker att det inte passar rakt av även om sidoanslagen ser likartade ut. Någon som vet om det går med en lätt modifikation? // Mats
0 svar · 2,9k läst
FredrikR
FredrikR: För utejobb (panel, foder och vindskivor) kan nog en stomspikare (90mm) komma väl till pass. Men är det inomhus pyssel så har du mer glädje av en bra dyckertpicka som andersmc skriver. Själv handlade jag en Senco FP18MG från USA för typ 1300:- ink frakt, tull och moms. Motsvarande pistol kostar runt det dubbla här i Sverige. Biltemas spikpistoler är inte helt kassa vill jag flika in med.
2 svar · 2,1k läst
F
Forbo: Bra fråga... det lär vara åtskilligt fler än 3... du får räkna med tillverkare som säljer till grossister, och stora kedjor som köper direkt från fabrik, små specialbutiker som handlar direkt från fabrik osv... Hursomhelst, du kan be vilken normalstor fabrik som helst i Kina om tillverkning av bits eller klingor och de lär kunna möta dina behov. I mitt arbete beställer jag en hel
3 svar · 1,1k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] FS-bladen funkar till nöds med styrskenan, och inte alls med cirkelanhållet. FSG är mycket bättre till båda. K-bladen är mycket riktigt för riktigt snäva kurvor. FS bladen är riktigt bra, helt klart de jag använder oftast.
3 svar · 1,6k läst
K
kamy: BIlligare i England... http://www.toolstop.co.uk/aeg-ps305dg-1800w-12-compound-mitre-saw-305mm-240v-p11882
8 svar · 1,7k läst
FredrikR
FredrikR: Och jag har båda, har mest använt den chucklösa med bits, men tror på intet sätt att jag kommer bli besviken på den med chuck. :)
4 svar · 1,5k läst
1457g
1457g: jag använder alltid en box till mina bits, pga att jag tappar bara bort dom om dom ska ligga i någon byxficka. Den bästa lösningen för att hålla reda på bitsen är att ha dyrast möjliga.
15 svar · 4,9k läst
nanowire
nanowire: Hittade denna från Wood mag. som ser bra ut; http://www.ibiblio.org/twa/info/drillSpeedChart.pdf Dock inte mått i metriska mått men man kanske får vara nöjd med det?
6 svar · 24,0k läst
B
byggolle: köp på beijer för 183 inkl moms, rapid kostar 1300 inkl moms. alla våra rapid jävlades på firman så vi köpte Raptor för 183 som sagt funkar sjukt bra.
6 svar · 3,3k läst
A
Alko: Såg du att det t.o.m. är samma modellbeteckning instansad på bladet, samma typsnitt... Löjligt att man ska ge 65% mer för att få Bosch-loggan instansad också. Så fin är den inte. :) /A
10 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.