Har läst runt lite i Importera från UK tråden samt en liten prisjämförelse. Det är svårt att blunda för att de ligger betydligt bättre i pris än i Sverige.

Är inte alls rädd för att beställa från EU-land. Bara företaget är OK.

Så nu undrar jag: Är det Axminister som gäller? Finns ju lite andra... Några som kan rekomenderas?

Lutar mer och mer åt en Bosch GSR version 2... Hemma för strax under 1300 och då med ett najs litet kitt....

Chepo: Det beror nog på hur mkt prylar du skall beställa.
Axminsters fraktkostnad börjar på £13 medan andra börjar på över £30, dock finns andra som har lägre frakt när man handlar mycket.

F
borstarmicke skrev:
Har Makitas samtliga 3 varianter av 10.8v dragare samt 18 voltare av samma fabrikat.

Använder mina 10.8:or en hel del, men om jag bara fick ha en maskin så skulle jag tagit 18 voltaren pga styrkan (50nm) och batteritiden med 3.0Ah batteri, har även inbyggd slagborrfunktion som funkar bra.

Tog hem samma 18v till en arbetskompis förra veckan, 2040:- inkl frakt, dock bara ett batteri men det laddar på 22 min.

[länk]

Intressant, jag har exakt samma paket som dig men jag säger tvärtom. Sen jag köpte 10,8V maskinerna är det dom som gäller vid 90% av jobben.

Makitas 10,8V aluminumlåda med en dragare utan chuck och en knack kan man hitta för 2000:-

Annars är tipset att slå till på en AEG BS12C som är AEGs (utgående??)fjuttmaskin, dom kallar den 12V men jag tror att det är likvärdig kapacitet som Makita och Boschs blåa. Lite tjockare handtag men fortfarande en grym maskin sett till priset. Finns just nu på Bauhaus för 995:-

Jag behövde en lätt smidig maskin som jag kan göra allt med. Allt från dra småskruv till att borra 10mm hål i stål. Vet av erfarenhet att ha 2st eller 3st maskiner att hålla laddade blir bara en soppa.

Spräckte 3000kr gränsen och köpte
Hitachi DS18DSAL GULD 18V HITACHI 2 ST 3,0AH LI-ION BATTsys

Så otroligt nöjd. Batterier som bara orkar och går smidig och lätt maskin som jag kan ha till precis ALLT!

Jag har makitas 10,8 små dragarkombo och de är verkligen bra till det mesta. Sätta gips osv. Men känner att de saknar det där extra som man behöver ibland. Dra en 100 mm skruv och borra lite grövre hål samt hålsåga osv är de lite för klena ibland. Jag beställde nu ett lxt 231 paket från toolstop med en 18v bhp452 kombidragare samt en bjv180 sticksåg med 2 st 3,0ah batterier. de kommer väl till pass nu när nya altanen ska upp.

F
Suhagg skrev:
Jag behövde en lätt smidig maskin som jag kan göra allt med. Allt från dra småskruv till att borra 10mm hål i stål. Vet av erfarenhet att ha 2st eller 3st maskiner att hålla laddade blir bara en soppa.

Spräckte 3000kr gränsen och köpte
Hitachi DS18DSAL GULD 18V HITACHI 2 ST 3,0AH LI-ION BATTsys

Så otroligt nöjd. Batterier som bara orkar och går smidig och lätt maskin som jag kan ha till precis ALLT!
Jag resonerade likadant när jag köpte min Makita BDF452 men dom sista 0,6-0-7kg det skiljer mellan en sån maskin och en fjuttdragare blir ganska påtagliga efter ett tag.

Köpte min blåa Bosch 14v då jag tyckte att lilla 10v inte räckte till, dels pga ergonomi och mindre styrka.
Vikten är helt ok, har 2 batterier till skruvaren på 1,3 vardera (Li-ion såklart).
Fick min inklusive frakt för 1800kr på shop seltman, inklusive frakt, i Systainer och med extra tillbehör.

/tony

Om du vill ha 10,8V:are:
Fjuttarna räcker inte till att borra stort. Däremot kan du med knacken skruva allt du kan skruva med en stor vanlig maskin. Komplettera således med en halvkass vanlig sladdborrmaskin till stora hål.

Va o klämde på Makitorna samt Boschen idag på K-rauta. Boschen passade mina labbar bäst. Var faktiskt riktigt bekväm. Dock så var den lite mer framtung är Makitan som ej har chuck. Kanske inte så konstigt...
Makitan var dock tystare. Inte för att Boschen var speciellt högljud.

Så det blir så här för min del: En bosch från Axminster för 99£. Sedan får den gamla noname borrmaskinen med sladd fungera som komplement.
Har inga betongväggar arr skruva i då huset men skulle det behövas vid tillfälle finns en stor jäkla Makita att låna!

Tack för alla svar o synpunkter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.