10 581 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
AEG Excenterslipmaskin
Hur har ni löst det med adaptern? Jag har just inhandlat en aeg excenter och ser nu att AEG's egna adapter som följer med en AEG grovdammsugare inte passar !!!CCPusher skrev:
Sen undrar jag om det är 'värt' att koppla till dammsugaren till AEG excentern, efter att ha läst i forumet och hört att en festool Rotex har bättre dammupptagning med hjälp av grovdammsugaren..
Tänker jobba en hel del vertikalt med maskinen, i alla fall till en början...
Jag beskrev min variant i en annan tråd: Målarroller!
Passar perfekt både i AEGexentern och på Festoolsugaren. Dessutom blir det mjukt och luddigt att hålla i. Fjolligt? Javisst, men det bjuder jag på, så pass säker i min manlighet känner jag mig.
Angående hur rent det håller sig så betvivlar jag inte att Rotexen är betydligt bättre (även på det). Det blåser runt en hel del damm när man kör AEG:n, även med luddadapter.
Passar perfekt både i AEGexentern och på Festoolsugaren. Dessutom blir det mjukt och luddigt att hålla i. Fjolligt? Javisst, men det bjuder jag på, så pass säker i min manlighet känner jag mig.
Angående hur rent det håller sig så betvivlar jag inte att Rotexen är betydligt bättre (även på det). Det blåser runt en hel del damm när man kör AEG:n, även med luddadapter.
aha.. men då är det bara o rota o hoppas att man hittar en ny sådan någonstans! Jaa.., en rotex vore inte helt fel, men det kanske blir en sån i framtiden. Men jag vet en affär där dom säljer sådana i stan. Inte helt fel o prova en sån ..
Tänker i alla fall skaffa en bra mask för att skydda mot alla partiklar, för det är väl nödvändigt att ha den utomhus också?
Tänker i alla fall skaffa en bra mask för att skydda mot alla partiklar, för det är väl nödvändigt att ha den utomhus också?
Enligt AEG powertools sverige finns ingen adapter till AEG slipmaskinen. Han påstod också att det förmodlingen inte skulle vara skillnad om man kopplar till en sugare istället för luddadapter. Funderar nästan på att lämna tillbaka maskinen. Makita och Bosch(blå) har 125mm excenter i 2000 kr klassen.
Nån som har erfarenhet av dessa? Bättre på att dammupptagning? (med grovdammsugare påkloppad).
Tyvärr tillåter inte ekonomin inköp av Rotex....
Nån som har erfarenhet av dessa? Bättre på att dammupptagning? (med grovdammsugare påkloppad).
Tyvärr tillåter inte ekonomin inköp av Rotex....
Klicka här för att svara