1 848 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
klyva några m tryckt till28x28mm - billig bordcirkel JULA?
jag behöver klyva tryckt virke för att få ca 28x28 lister att hålla fast glas i balkongräcket.
jag kan inte köpa någon dyr maskin för detta, behöver pengar till andra delar.
jag behöver ca 25m list i tryckt virke så det är inga stora mängder.
kan en sådan här funka? Jula MEEC bordcirkelsåg
har också en tanke på en sådan här vändbar Jula MEEC kap/ger- och klyvsåg
(har redan en billig kapsåg för en tusing som funkar bra dock)
någon som använt någon av dessa?
jag vet att dyra och bra kvalitets verktyg är underbara att använda ( har bosch blå sticksåg och skruvdragare som är jättebra) men i just nu vill jag inte köpa någon dyrare maskin.
jag kan inte köpa någon dyr maskin för detta, behöver pengar till andra delar.
jag behöver ca 25m list i tryckt virke så det är inga stora mängder.
kan en sådan här funka? Jula MEEC bordcirkelsåg
har också en tanke på en sådan här vändbar Jula MEEC kap/ger- och klyvsåg
(har redan en billig kapsåg för en tusing som funkar bra dock)
någon som använt någon av dessa?
jag vet att dyra och bra kvalitets verktyg är underbara att använda ( har bosch blå sticksåg och skruvdragare som är jättebra) men i just nu vill jag inte köpa någon dyrare maskin.
Jag tror att vilken som kommer att duga. Det största problemet är nog att borden är väldigt små (jag vet inte riktigt hur långa bitar du behöver, men de är nog små till det mesta). Det löser du tex genom att någon står på andra sidan och tar emot, eller genom att du har ett bord i samma höjd bakom sågen.
Testkör en del innan, inställningarna stämmer garanterat inte. När du har fått rätt - köra alltihop i följd utan att ändra några inställningar. Mata långsamt, dessa motorer tåler inte mycket.
Tänk på säkerheten också, man skadar sig fort i en sån här maskin. Använd pushsticks/pushblocks. Toppen på klingan ca 2-3mm högre än materialet du sågar.
Tänk också på att du bör olja in klyvsidan efteråt eftersom det är tryckt virke.
Testkör en del innan, inställningarna stämmer garanterat inte. När du har fått rätt - köra alltihop i följd utan att ändra några inställningar. Mata långsamt, dessa motorer tåler inte mycket.
Tänk på säkerheten också, man skadar sig fort i en sån här maskin. Använd pushsticks/pushblocks. Toppen på klingan ca 2-3mm högre än materialet du sågar.
Tänk också på att du bör olja in klyvsidan efteråt eftersom det är tryckt virke.
Klicka här för att svara