Verktyg & Maskiner
FredrikR: Ja nog händer det att jag sätter fast nåt med tvingen på GCM10SD´n. Oftas mothåll eller distansbitar.
niklasc77: Jag brukar se det damm spånsugen tar hand om som en ren bonus i utebliven städning. Lungorna skyddar bäst med en bra halvmask om man inte vill lägga ordentligt med pengar på spånsug, filter och tillbehör. Dock måste man komma ihåg att det fina dammet flyter runt i luften länge. Större bartiklar och spån tar sugen hand om bra och det är såklart trevligt. Läser man för mycket på
snickarboden: Radialarmsågen är i princip en kombisåg, man kan göra det mesta med den och den kan ersätta en bordssåg. Klyvning, kapning, tappar, spåra, falsa, slitsa osv. Nackdelen är att de är jobbiga att ställa in och inte det minsta portabla. Jag gillar sågtypen. /Kent
holmertz: Arlequin har inbyggd dammsugare och är lättmanövrerad. Scorpion var bökig att manövrera och metoden att sätta fast en papperspåse med hjälp av en gummiring var rena skämtet. Efter några minuter var det hål på påsen och dammet sprutade rakt ut.
bengtn: Jag är mycket nöjd med min Hammer. Som jag skrev i någon tidigare tråd så skulle jag idag valt ett kortare bord. Detta för att få plats över till annat, inte för att det är fel med ett långt bord i sig, /B
lucky_s: Stort tack för svaren. Var på en bygghandel idag där även dom rekommenderade vinkelslip, diamantklinga och mun/ögonskydd mot dammet. Nu ska här kapas! :-)
ETonCal: Så, nu har jag nästan bestämt mig: En blå bosch hörnslip + Bosch gex150 turbo alternativ Festool Rotex 125. Något som talar emot Festoolen? Den är ju lite mindre, men jag misstänker att den smidigare än 150..
1457g: se där ja, motorer är tydligen en del av naturen :) Förresten, är det en 350?
Mieron: Jag har räknat på dessa sågar in i absurdum och kommit fram till att det inte är värt att köpa från Axminster. Med frakt så hamnar Gcm 800 S på ca 3200:-, GCM8S hamnar på ca 4200:- och då är det billigare från Sverige.. Enklast är väl att höra med en lokal handlar om de kan tänka sig sälja till vettigt pris..
dusthall: Torx är mitt val också. Går väl an med kryss-spår -är ju en stor förbättring mot vanlig spårskruv... :) xnz-är annu bättre, men mycket onvaligt på vanlig skruv. Storleken på TORX anger avståndet från hörn till hörn. T1 [bild] 0,81 mm [bild] T25 [bild] 4,43 mm [bild] T20,93 mmT274,99 mmT31,10 mmT305,52 mmT41,28 mmT406,65 mmT51,42 mmT457,82 mmT61,70 mmT508,83 mmT71,99 mmT5511,22
FredrikR: Tror jag läst att någon här på forumet har fått handla elektroniken som sitter på nya till sin gamla GTS10. Antar det var mjukstart och överströmsskydd.
Jan-Å: Å andra sidan kan Du använda 5 mm borr till andra jobb också, det är ju inte nåt stort jobb att borra 5 mm med en riktig borrhammare.
nanowire: [citat] Efter klagomål till Axminster så skickad de genast nya borrar så nu gäller det jag skrev ovan, billiga borrar som blir helt OK om man lägger 3 minuter på att bryna dem. Axminster är för övrigt väldigt trevliga att ha att göra med även vid reklamationer.
MathiasS: Rätt lufttryck är viktigt. Du tänker rätt.
JSBN: jag har den starkare 55nm med stora batterier, det skulle jag påstå är mer en borrmaskin. Jag gipsade ett helt rum+tak ca 2000 skruv och då hade jag ont i handleden och axeln sen för den blir tung, den mindre 37nm har jag använt på jobbet med lilla batteriet och den fungerar kanon. Båda maskinerna tycker jag är bra och prisvärda, stora batteriet är inte helt nödvändigt om man har
Ergo: Jag har den som TS har länkat till. Skenorna glider dåligt om man lägger mycket tunga saker i lådorna, och plåten är som sagt ganska tunn. Om man ser till att inte lasta för tungt i varje låda och att smörja skenorna med någon typ av tunn olja så tycker jag att det ändå är ett ganska hyfsat verktygsskåp för pengarna.
Per_Kylsten: Jag har ägt och använt en billig en från Rusta sedan 2003 - tror den heter Bruksbo - detta är definitivt mitt bästa köp vad gäller verktyg (kan bila också). Den har ätit mycket betong i mina händer. Men, den har ingen slirkoppling och jag har varit med om några incidenter då borret bitit och maskinen vridit sig ur händerna mycket kraftfullt och snabbt. Var och en av dessa händelser
snickarboden: Ny plastsula kan alla butiker som säljer Bosch ta hem. Köp några splitterskydd med då du ändå är på g. /Kent
Binesh: [citat] Jag har alltid funderat på samma sak varje gång bitsen gått av, jag tror dock det finns en tanke med att bitsen ska vara svagare än skruven för det finns inget värre än när skruvskallen går av. Och då får man stå där med tång och försöka vrida ut skruven eller i värsta fall vinkelslipen om det är liten del av resterande skruv som sticker ut och riskera skada ytan man
Gearhead: Det är 90V i tomgångsspänning. Har svetsat en del i kväll och 43.32 funkar utmärkt till mina ändamål så jag skippar 48.00. Ja hade jag massor med pengar så skulle jag köpa en hej å hå svets men jag skall ha råd med en kompressor som duger till lackning också ;-) Skall prova igen med 48.00 när jag säkrat upp till 16A på säkringen...
OHE: Kan du inte lägga upp en bild på hur väggen ser ut i genomskärning där det ungefär framgår dimensioner och material?
Fluidistor: Swedol har högtryckstvättslang på metervara 1/4, 5/16 och 3/8.
Tiofingers-Perra: Det där ser ju ut som en kanonbra ide. Har själv provat diverse lösningar, typ DeWalts eget ormbo med tre slangstumpar som lossnar hela tiden och dessutom inte suger bort spånet ordentligt. Låter som en bra o enkel ide med murbrukshink, knäckfrågan blir väl att göra ett fäste som funkar på ett enkelt sätt, hmmm..........måste nog klura på detta ett tag