3 898 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Festool CARVEX
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Hej alla prylgalningar!
Det har kommit en ny sticksåg från Festool som verkar grymt bra.
Någon som vet något mer om denna såg, när den går att köpa osv?
Allmänna åsikter om batteridrivna sticksågar, räcker kraften till? Är det värt den extra vikten?
Det har kommit en ny sticksåg från Festool som verkar grymt bra.
Någon som vet något mer om denna såg, när den går att köpa osv?
Allmänna åsikter om batteridrivna sticksågar, räcker kraften till? Är det värt den extra vikten?
Den diskuterades lite löst från och med inlägg #116 här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...slagskruvdragare-staellning-till-kapex-4.html
Har haft min sen 1/2 vecka tillbaka och inte hunnit såga allt för mycket, har dock den trådbundna eftersom jag inte ser nån dirrekt fördel med batteriversion, säker trevligt emellanåt men jag sågar mycket mdf så då är sladdbunden med dammutsuget att föredra för mig.
Kan bara jämnföra med den äldre ps300:an och en bosch gst 135 och kan utan tvekan och tandagnisslan lägga ut dom på blocket där dom hör hemma.
Mycket smidigare handtag, med bättre grepp.
ledbelysningen är riktigt skysst om man sågar som en hemmapulare då man hela tiden har perfekt koll på snittet.
Tillbehören är ju det festool är kända för men har inte hunnit testa dom fullt ut ännu, glidsulorna i olika material är perfekt när man skär melamin, valcromat eller olika sorters fanér.
Får återkomma när jag fått hårdtesta den ordentligt.
Kan bara jämnföra med den äldre ps300:an och en bosch gst 135 och kan utan tvekan och tandagnisslan lägga ut dom på blocket där dom hör hemma.
Mycket smidigare handtag, med bättre grepp.
ledbelysningen är riktigt skysst om man sågar som en hemmapulare då man hela tiden har perfekt koll på snittet.
Tillbehören är ju det festool är kända för men har inte hunnit testa dom fullt ut ännu, glidsulorna i olika material är perfekt när man skär melamin, valcromat eller olika sorters fanér.
Får återkomma när jag fått hårdtesta den ordentligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Har du med eller utan bygelhandtag?
Var köpte du din någonstans, och vad fick du ge för den?
Återkom gärna med en recension när du har hunnit använda den ordentligt, gärna med bilder så att man får se alla fiffiga trix "in action"!
Var köpte du din någonstans, och vad fick du ge för den?
Återkom gärna med en recension när du har hunnit använda den ordentligt, gärna med bilder så att man får se alla fiffiga trix "in action"!
Vanligtvis vill man ju ha en limpa men på carvex'en verkar det som om man kan manövrera on/off på handväskan med tummen så den går att köra bekvämt med ett grepp om kroppen eller som en vanlig handväska?gifen skrev:
År det någon som vet om det ligger till på detta vis samt om det är så att pekfingerbrytaren är steglös?
Hittade på tyska hemsidan Beidseitiger Ein- und Ausschalter, in jeder Griffposition erreichbar besvarar min första fråga men den andra?
I så fall verkar den ju klockren
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
gifen skrev:
Märkligt...
Jag stack direkt in till ett av ställena jag brukar handla på i tisdags, dagen efter jag läst att du hade en redan...
Fick bara svaret att tyvärr skulle den inte släppas förrän v.23...
SKUMT, men jag ska jaga min ÅF igen på måndag....varför... :S
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan ha och göra med att vissa ÅF är större än andra och således har fått tillgång tidigare kanske...
Min hade fått sågen i onsdags så nu är jag med lycklig ägare av en såg som verkligen verkar ruggigt bra jämfört med föregångaren.
Dessutom betydligt lättare.
Min hade fått sågen i onsdags så nu är jag med lycklig ägare av en såg som verkligen verkar ruggigt bra jämfört med föregångaren.
Dessutom betydligt lättare.
Kan inte ni som har det skriva lite recensioner med bilder och liknande?
Det skulle vara riktigt trevligt om ni som har eller har haft Festool PS300, GST 135, GST 85 eller något annat likvärdigt jämföra med det med den nya Carvexen.
Går själv i köptankar och undrar om det är värt att sälja min PS300 till förmån för Carvexen.
Är annars nöjd med PS300:an men mycket vill ha mer som vanligt
Det skulle vara riktigt trevligt om ni som har eller har haft Festool PS300, GST 135, GST 85 eller något annat likvärdigt jämföra med det med den nya Carvexen.
Går själv i köptankar och undrar om det är värt att sälja min PS300 till förmån för Carvexen.
Är annars nöjd med PS300:an men mycket vill ha mer som vanligt
B.t.w. såg nu att PS400 väger 1,9 kg, Det är halvkilo lättare än PS300. Det är alltså ungefär 27% i viktskillnad, vilket är rätt mycket i sammanhanget. Gör det avkall på balansen? Ha gärna med balansen kontra hanterbarheten som en aspekt i recensionen utöver det vanliga som sågsnittet, systemtänket o.s.v. hehe
Vad är det som är skiljer?Paul-Staffanstorp skrev:
Jag får köpa en demokörd ps300 för 700:- med 3 års garanti.
Har en 85:a och saknar möjligheten att köra den med dammsugarn.
Köpläge tycker jag, vad tycker ni?