Jag var sur på min gamla DW700 kap/ger, eftersom den inte höll inställningarna ordentligt. Därför skaffade jag mig en GCM8S när K-rauta hade kampanj i slutet på april.

Det visade sig att Boschen inte var ordentligt inställd vid leverans. Lasern går nog att få till om man tycker att det är värt besväret. Däremot har jag ett helv-te att ställa in anhållet så att ett 90-graders snitt verkligen blir 90 grader. Det var ju för att slippa den här sk-ten som jag bytte ut min gamla Dewalt som för övrigt var tystare, startade mjukare och hade bättre dammuppsugning.

Just nu använder jag metoden enligt nedan:

10. Ställa anhållet med vinkelhake och skruva fast det halvhårt.
20. Såga testbit och mäta med vinkelhake i motljus
30. Knacka litet på anhållet med liten plastskodd klubba.
40. Såga testbit och mäta med vinkelhake i motljus.
45 If OK goto 70 else goto 50
50. Svära lång harrang
60. Goto 20
70 end
run

Det blir ett evighetsarbete. Jag blir tokig!

Nu till frågan:
Finns det något riktigt bra sätt att ställa in sågen så att det blir bra? Kanske någon fiffig anordning?

ååååå lite hederlig kodning we like!!
Kan vi kalla det för C 64 inställning av kap/gersåg?

Hej Mattiasp!

Frågan var uppe under december 2006. Provade Du den metod jag föreslog? Den med trästycken märkta 1 och 2.

per

Lasern är aplätt att ställa in. Följer tom med en skruvmejsel som sitter undertill på maskinen. Man måste bara bestämma sig för om man vill ha lasern på vänster eller höger sida om klingan eller i mitten. Jag har min på vänster sida "kantikant" men tänderna.

Vad gäller 90vinkeln har jag inte haft några problem alls, kanske beroende på en högre acceptans för 1/1000gradavvikelser.

Önskvärt på maskinen hade varit mjukstart och lägre ljudnivå ja..

Extremt "dum" fråga: Är din vinkelhake verkligen rätt ?

//peter

Jag får kommentera alla svar:

Coss: Basic på en ABC80 på tidigt 80-tal. Det var tider det...

Pernitta: Den metoden var för att konstatera att sågen inte sågar rätt. Det fungerar bra med vinkelhake och motljus också, och även den metod som jag föreslog i den gamla tråden. Här är länken:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18772-tips-vid-staellning-av-gersag.html

froven: Vinkelhaken är kontrollerad och korrekt och -ja, jag är grinig med precisionen.

Jag funderar i banorna att man skulle tillverka en vinkelhake som man kan fästa med Neodym-magneter på klingan och men någon slags annan fästanordning på anhållet. En variant kunde vara att fodra anhållet med ett magnetiskt stål och använda en egentillverkad vinkel med Neodym-magneter i rät vinkel. Det kan nog funka!

Edit: Var sitter skruvmejseln? Det refereras till den i manualen, men jag har inte sett någon.

Mejseln sitter på undersidan nånstans har jag för mig, typ baktill nära där man fäster skenorna till bordet. (Har jag för mig. Det är en kryssmejsel så en sådan har man ändå om man inte hittar den :) )

//P

Edit: Vad är det du snickrar med sådana precisionskrav ? Jag har inte kontrollmätt min än, har inte känt behovet då jag är mer än nöjd än så länge.

Hvorfor ikke legge saga helt ned i lås, legge vinkelen mellom anhold og blad og så skru fast? Så kan du sjekke med en trebit senere......

Jo, det är ju så jag börjar (rad 10), men det blir inte tillräckligt bra.

Da ville jeg sjekka om bladet sitter skikkelig fast...... eller om det er noe der som gjør at det ikke blir riktig.

Sjekk også for andre løse/slark i skruer.

Får du ikke det til, ville jeg bare bytta den igjen, for den skal ikke være så viren. Dessuten skal den være 90 grader når du får den.

Det finns en del sågar som man helt enkelt inte kan ställa in, jag råkade ut för en av Electra Beckums sågar som ändrade vinkel då den belastades. Det funkade perfekt att såga vinkelrätt i tunna material som masonit, tunn plyfa etc men så fort maskinen belastades mer så stack vinkeln med upp till 1,5 grader. Vad som var fel vet jag faktiskt inte, maskinen byttes ut och nästa såg av samma fabrikat var i alla fall något bättre *suck* Och nej, jag gillar inte direkt Electra Beckums maskiner.

Det är möjligt att det på den sågen berodde på glapp i lagerinfästningen, det är i alla vad jag skulle gissat på men jag hade noll lust att skruva med en såg som inte är min.

Blå Bosch skall stämma i vinklar så ring och prata med dem, det skulle förvåna mig mycket om det inte åtgärdas.
Kolla gärna innan hur vinkeln slår enligt t ex ovan och om den håller sig till + eller - om 90 grader och dubbelkolla gärna med att ställa två avsågade bitar mot varandra där den ene spegelvänts, det avslöjar direkt vinkelfel.

Personligen så struntar jag med i laser, jag har aldrig sett någon som är skarpare än ett penn eller knivdrag.

/Kent

P
snickarboden skrev:
Personligen så struntar jag med i laser, jag har aldrig sett någon som är skarpare än ett penn eller knivdrag.
Hur resonerar du då?
Poängen med lasern är ju att biten hamnar på rätt ställe i sågen direkt, utan att behöva sänka klingan för att konstatera att biten behöver flyttas några mm. Det kanske inte är något för riktigt finlir, men till kapning av reglar, trall o.likn. funkar det utmärkt!

Jag blev lite inspirerad att gå ut i garaget och prova att ställa in min såg. Jag fick en ide till hur man kanske kan göra. Inspirerad av hur man ställer in anhållet på en bandsåg. Så här provade jag att göra.

Lossa skruvarna på anhållet, ta inte lös det, ställ det bara någon stannas mellan dom två ändlägena.
Ta en typ 45x120 och tvinga fast på sågbordet.
Såga ett spår i brädan.(Detta kanske är direkt livsfarligt då man inte har ett anhåll att lägga brädan mot, men det insåg jag efteråt. Hmm, man kan ju dra fast anhållet och använda det inser jag nu. Den behöver ju inte vara lös.)
Justera den älskade lasern mot spåret, om den inte redan är justerad.
Lossa brädan och dra ett vinkelrätt sträck på den.
Tillbaka med brädan på bordet och passa in laserstrecket över sträcket på brädan
Dra fast brädan.
Lägg anhållet mot brädan och dra fast det.

Nu borde anhållet vara på rätt ställe. Det blev i alla fall rakare än vad jag lyckats med tidigare. Laser manövern kan ju introducera lite fel. Jag antar att ju bredare bräda man har desto högre precision borde man kunna få. En sak jag upptäckte är att anhållets 2 sidor inte riktigt är i plan med varandra men jag vet inte riktig hur mycket det spelar roll.

Mikael_L
mattiasp skrev:
Jag var sur på min gamla DW700 kap/ger, eftersom den inte höll inställningarna ordentligt. Därför skaffade jag mig en GCM8S när K-rauta hade kampanj i slutet på april.

Det visade sig att Boschen inte var ordentligt inställd vid leverans. ...klipp ...
Nu måste jag bara fråga... Är det en "perfekt" engångsinställning du tänker på?
För du menar väl (förhoppningsvis) inte att även Boschen inte behåller inställningarna?

edit: OT ABC80 tog även min dataoskuld. :D
Basic men även Z80 maskinkod, inte assembler, för det hade vi inte tillgång till, utan riktig hårdkodning på papper med op-koder ... Det var grymma grejer ... ;)

Redigerat:
ACME>Jag kör som sagt inte med laser och ser den funktionen som totalt onödig. Visst kanske den kan funka för att kapa reglar etc men jag föredrar pennstreck och att sänka klingan för att se var snittet hamnar.
Jag hade laser på min cirkelsåg men den togs bort rätt snabbt eftersom den var helt värdelös.

/Kent

Snailman
Ska man tro andra inlägg här så är det skillnad på laser och laser:), den fungerar alltså mycket bättre på vissa sågar än på andra...

Har laser på min, men har inte sågat med den ännu....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.