Jag använder lasern på min GCM8S så som ACME beskriver, till reglar och trall och likande. När man ska finlira så hjälper laser en att få arbetsstycket nästan rätt, och den sista halvmillimetern kan man sedan justera med klingan sänkt. Enda nackdelen är att linsen blir lite igensatt efter ett tag, och den sitter så att den är lite bökig att rengöra.

P
snickarboden skrev:
ACME>Jag kör som sagt inte med laser och ser den funktionen som totalt onödig.
Det trodde jag också, ända tills jag köpte min LS0714L och det visade sig vara en vettig funktion i de allra flesta fall av kapning.
Det enda som jag stör mig på är att det inte är en dubbellaser ála Festool, så man slapp ställa om vilken sida om klingan lasern ska skjutas på.

Öppnar tråden igen när Bygga_Bo har tänkt ut en patentlösning:

Personligen tycker jag att det inte är helt enkelt att få det riktigt bra med den metoden (dvs att mäta mot klingan). Jag brukar istället spänna fast (med två tvingar) en spillbit MDF på bordet ca 1 cm från anhållet, och sedan såga av den. Kanten på den fastspända biten blir då förstås en perfekt representation av det verkliga sågresultatet. Sedan tar jag fram en vinkelhake och justerar in anhållet så att det blir vinkelrätt mot den sågade kanten.

MDF-biten bör vara minst lika lång som vinkelhaken, i varje fall om man inte har en vinkelhake modell större. Springan på ca 1 cm mellan anhåll och MDF lämnar jag för att kunna flytta anhållet fram och tillbaks till önskad position.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.