2 307 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Köpval av skruvdragare.
Bauhaus har kampanj på en 18V Li-maskin av märket Toolson för en tusenlapp. Två 1,5Ah-batterier och väska. Någon som vet om en sådan maskin är något att ha?
Annars får du nästan en GSR 10,8 LI-2 för de pengarna i UK.
Annars får du nästan en GSR 10,8 LI-2 för de pengarna i UK.
Observera att AEG:n som Bauhaus "rear" ut är 1-växlad. Jag har sett denna modell för under tusenlappen, och det var ett tag sedan nu (iofs ingick nu en vinkelskruvtillsats i priset). Den tvåväxlade varianten BS12C2 hade däremot varit prisvärd till det priset. Om dragaren du vill ha ska vara lite mer allround och vara i lättviktsklassen (10.8-12V) så är det svårt att klara sig under 1000:-. Av dina preferenser att döma hade jag nog rekommenderat dig en Bosch PSR 14,4 LI-2. Bra maskin för pengarna enligt min mening. Man brukar kunna hitta den för under 1000:- när ladorna har rea men då brukar det bara ingå ett batteri. Classe säljer den med två batterier för 299:- över din budget! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148228324
nä, den boschen tycker jag tyvärr är riktigt kass. Jag hade en, men den var ju så klen och hade otroligt dålig batteritid att jag gav bort den efter några veckor och köpte en annan istället.
Står valet mellan boschen och aeg: så skulle jag lätt välja aeg:n.
Står valet mellan boschen och aeg: så skulle jag lätt välja aeg:n.
Håller med om att den gröna inte är världens bästa dragare. Batterierna kunde varit bättre, liksom mycket annat, men batterierna anser jag absolut ligga i det bättre skiktet för dragare i denna prisklass. Men värst klen tycker jag inte att den är. Maskinen levererar ungefär vad de bästa lättviktarna gör. Givet budgetrestriktionen tycker jag det är mycket dragare för pengarna, även om jag själv inte är intresserad av att köpa maskinen (har bara provkört en kompis gröna boschen över en helgs arbete).
AEG:n har jag inte testat. Däremot Milwaukees C12D, även den enväxlad och ungefär samma prestanda som AEG:n. Skulle aldrig köpa en 1-växlad maskin, i synnerhet inte om jag är ute efter styrka och en maskin som är lite mer allround.
Det är inte lätt med dragare. Personligen kan jag tycka att man ibland kanske bör gå upp någon hundralapp från en fix budget (om möjligt) och få en betydligt bättre dragare alternativt helt enkelt bara köpa en billig "no-name". Smaken är som baken
Är du intresserad av att importera en dragare så är Bosch GSR 10.8 V ett bra val!
AEG:n har jag inte testat. Däremot Milwaukees C12D, även den enväxlad och ungefär samma prestanda som AEG:n. Skulle aldrig köpa en 1-växlad maskin, i synnerhet inte om jag är ute efter styrka och en maskin som är lite mer allround.
Det är inte lätt med dragare. Personligen kan jag tycka att man ibland kanske bör gå upp någon hundralapp från en fix budget (om möjligt) och få en betydligt bättre dragare alternativt helt enkelt bara köpa en billig "no-name". Smaken är som baken
Är du intresserad av att importera en dragare så är Bosch GSR 10.8 V ett bra val!
Redigerat:
nja, jag tycker att psr:en är klen.
Angivet moment är nog lite överdrivet tror jag, för aeg:n (18nm) drar lika stora skruvar som psr:en (30nm).
psr:ens laddtid var 3 tim, aeg:ns var 30 min.
Men jag håller med om att nya gsr 10.8 verkar bra, det är stoooooooor skillnad på grön & blå bosch.
Angivet moment är nog lite överdrivet tror jag, för aeg:n (18nm) drar lika stora skruvar som psr:en (30nm).
psr:ens laddtid var 3 tim, aeg:ns var 30 min.
Men jag håller med om att nya gsr 10.8 verkar bra, det är stoooooooor skillnad på grön & blå bosch.
Äger själv en Bosch PSR 14,4 LI-2 (2-växlad). Helhetsbetyget är gott, är mycket nöjd med den, har bl a använt den vid bygge av altan.skalman1 skrev:
Positiva egenskaper är låg vikt, upplever den som stark 6x100mm skruvar är inga problem att dra i, skön att hålla i, bra balans.
Negativa egenskaper är främst lång laddtid som nämnts tidigare. Märks speciellt om man bara har ett batteri. Reservation för att senare generationer har kortare laddtid.
Är ganska lång så ibland kan den kännas lite otymplig när man skruvar i mindre utrymmen.
PSR:n får sägas vara prisvärd om man ska handla i Sverige. Vill man importera från t ex Tyskland får man senaste generationens GSR (2-växlad) för samma pengar vilket ger mer maskin för pengarna.
/Mats
Klicka här för att svara