Jag har idag köpt mig en Bosch GSR 12-2, Med 2 st 1,5Ah Nicd batterier + laddare.

Pris: 1195:-

Nu efter jag läst lite på nätet så uppfattar jag den som ett dåligt köp, med tanke på att den skall ha dåligt vrid och dåliga batterier.

När slutade Bosch sälja maskiner med Nicd i Sverige, för det känns som det är riktigt gammal tech. nu.

Får jag mycket mer för pengarna om jag köper en PSR 14,4 för 1600:- med 2 batterier?
 
Spontant utan att ha provat maskinen, skulle jag säga ja. Har du möjlighet att lämna tillbaka den?
 
Det vet jag inte, men lite blåst känner jag mig nu då försäljaren sa att den vart bättre än Psr 14,4 och är en proffsmaskin.

Men klart brast ju min egen undersökningsplikt så jag har ju mig själv att skylla.

Får åka in med den och ta den diskussionen.
 
Så länge du inte hade tänkt dra karmskruv eller köra hålsåg med maskinen tror jag att du kommer att trivas med den. Det är ju inte en skräpmaskin du har köpt. NiCd känns som om den vore parallellimporterad. Jag tror inte att Bosch marknadsförde maskiner med NiCd-batterier i Sverige när 12-2-maskinen kom. Det är inte en särskilt gammal modell. Om jag inte minns fel så var det den första blå dragaren som tillverkades i Asien. Kan det ha varit Malaysia?
 
Milkshaken
Får jag fråga var du har köpt den? På radion här så har dom varnat för försäljare av just maskiner, det är piratkopierade och dessutom ingen som helst garanti...
Om så e fallet så kan du alltid sälja den på blocket eller Tradera...:)
 
Kadmiumhaltiga batterier får inte säljas inom EU sedan september 2008 så vitt jag vet. Lite underligt att de fortfarande säljs öppet, både Axminster och Shop Seltmann med fler säljer skruvdragare med NiCd.
 
Skulle inte vilja påstå att en PSR14.4 för 1600 är ett bra köp heller.

GSR12 är en bra maskin med NiCd är lite tråkiga batterier. är inte 12-2 en klenare variant av gsr12. Tror även Nettos sålde dessa men med NiMh batteri för 1200kr 2008 eller 2009,

jag tror åxå att maskinen är hemtagen från ett annat land och jag skulle tro att modellen kostar kanske 5-700 i UK/US/...
 
Ellagård skrev:
Kadmiumhaltiga batterier får inte säljas inom EU sedan september 2008 så vitt jag vet. Lite underligt att de fortfarande säljs öppet, både Axminster och Shop Seltmann med fler säljer skruvdragare med NiCd.
Visst får dessa säljas. Men i Sverige har vi höga miljöskatter på batterierna så därför lönar det sig inte att sälja dessa här
 
Ellagård skrev:
Nja, inte riktigt så. NiCd får inte säljas inom EU, men det finns ett undantag för sladdlösa verktyg. Lite underligt, men så är det.

Kolla länken:
[länk]
Tråden handlar väl om en skruvdragare med NiCd batterier vilka är helt lagliga att sälja vilket du åxå skriver.

Hade tråden handlat om klockbatterier hade vi istället pratat om tex viktandelar Cd i betteriet för att utröna om det får säljas eller ej.

Men för TS skull kan det vara viktigt att veta att om han ska byta batterier till maskinen så kommer han få leta efter NiMH batterier samt då även byta laddare.... låter dyrt.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
strevert skrev:
Får jag mycket mer för pengarna om jag köper en PSR 14,4 för 1600:- med 2 batterier?
Är ingen höjdarmaskin, nä.
Men PSR 14.4 -Li-2 tycker jag däremot är en väldigt underskattad maskin. Jag har en sådan och är faktiskt riktigt nöjd. Jag har även tillgång till en Hitachi proffsmaskin, men väljer oftare Boschen till många jobb.
Problemet med bosch Li-2-maskiner har främst varit deras prisbild. När priset legat bortåt 1500-1800 kr så finns det plötsligt många andra intressanta maskiner i nära prisklass.
Men jag tycker det ser ut som att Bosch har sänkt priserna lite på senare tid.
 
Milkshaken skrev:
Får jag fråga var du har köpt den? På radion här så har dom varnat för försäljare av just maskiner, det är piratkopierade och dessutom ingen som helst garanti...
Om så e fallet så kan du alltid sälja den på blocket eller Tradera...:)

Den är köpt i en Järnia butik, så jag kan inte tro annat än att den är ok.


Jag tänker att kanske en billigare maskin med vassare batterier är ett bättre köp?
 
mattiasp skrev:
Så länge du inte hade tänkt dra karmskruv eller köra hålsåg med maskinen tror jag att du kommer att trivas med den. Det är ju inte en skräpmaskin du har köpt. NiCd känns som om den vore parallellimporterad. Jag tror inte att Bosch marknadsförde maskiner med NiCd-batterier i Sverige när 12-2-maskinen kom. Det är inte en särskilt gammal modell. Om jag inte minns fel så var det den första blå dragaren som tillverkades i Asien. Kan det ha varit Malaysia?

Den är tillverkad i Malaysia precis som du tror.
 
Varför skulle du inte få lämna tillbaka maskinen?
 
Rund_skruvad skrev:
Varför skulle du inte få lämna tillbaka maskinen?
Om butiken håller på sina rättigheter och avtal om öppet köp inte ingåtts så.... blir det svårt att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.