Verktyg & Maskiner
Ruset: Hejsan Är helt ny här men efter lite sökande och inte hittat något självklart svar tänkte jag höra om någon testat följande med gott resultat? De flesta grenkontakter (jag hittat) med Master/slave är ju för klena för att köra ett sågbord/cirkelsåg/överhandsfräs och Grovdammsugare Conrad säljer ju dock en trådlös master/slave i fs 20 serien (fs 20ms) som verkar klara den
Stew: [citat] Tror jag kör på detta. Ska lägga ett bud på 10.8 combo kittet. Tack alla för er hjälp!
useless: [citat] Som jag skrev: Med BE får du dra 3500 resp 1600kg under förutsättning att släpet är godkänt för de vikterna. Högre körkortsbehörighet åsidosätter inte de vikter som släpet är byggt för.
PeterJeffrey: Nu en fråga om BiggLuggs säkerhet.. Hade en kollega som hade BiggLuggen.. Han sa den funkade jättefint - MEN att det är risk att den "häktar" av när man sätter sig på knä o.dyl.. Är det någon mer som har den erfarenheten, eller känns konstruktionen "idiotsäker" so to say?
Danne78: Ja just det, apropå sänksågar: Folk pratar alltid om att Festo(ol)s patent på sänksågen nyligen gått ut, men den här är ju inte direkt från i förrgår. Visserligen köptes de upp av Festo, betyder det att Holzher hade patentet från början och att detta är the original sänksåg? Eller tillverkade Holzher sänksågar på licens från Festo? Jag fattar inte riktigt måste jag
Anders 500: Har kört enligt svetsdata för 0,6 tråd enligt manualen och bytt till 0,6 kontakthylsa. Bytte även även sida på matarhjulet eftersom den leveras för 0,8 tråd som standard. Resultatet var nedslående minst sagt. När jag bytt tillbaka till 0,8 hylsa och 0,8 sidan på matarhjulet och svetsdata enligt manualen för 0,8 tråd funkar det kanon....
kollberg: tac kför att du orkade tipsa en orutinerad människa som mig!! :-)
clain: Låter mycket lovande, hittade den för 189kr på cdon så nu är den på gång.
ceson: Jag har inte heller haft några problem med snabbfästet, och blev därför så besviken när detta verkar ha försvunnit. Det var ju anledningen till att jag köpte från början.
FredrikR: [citat] Nja, det tror jag inte, har upplevt det med Biltemas luftpistol och Hitachis gaspistol. Detta med Essve spik, dock inget jag upplevt som problem.
phl: Upplever sällan optimering av uppsågning av skivor som ett problem. Ofta är jag intresserad av att få till en enkel uppsågning där man slipper göra snitt som slutar mitt i skivorna och liknande. Fast sådant kanske den här typen av program tar höjd för?
Dudeish: Jag har 5 3.0h och 2 st 1,5h, har dock märkt att ibland så saknas det batterier... Men jag har blivit slarvig att ladda och då kan det snabbt bli så att 3 är urladdade. Så jag tror beteendet ändras när man har många batterier:)
NiBaBaD: Hej Vann ett bud på en Paslode Impulse spikpistol på en nätauktion idag (stöldgods från Polisen). Jag har länge trånat på detta typ av verktyg men har tyckt det var för dyrt. Nu dök denna möjlighet upp innan jag hann kontrollera den och läsa in mig. Är därför tacksam för de som kan dela med sig av erfaranheter av denna maskin. OM jag fattat det rätt så går den med någon form
clain: Nog kan jag hålla med om att traditionell hammare inte går att konkurrera ut. Däremot anser åtminstone jag att det är ordentligt mycket smidigare med den gasdrivna jämfört med luftdrivna. Brukar låna farsgubbens dyckert pistol när det skall spikas lister och jag för min del har alltid ogillat att gå 2 vändor till verkstan och hämta kompressorn, slangen och väskan med pistolen varje
FredrikR: [citat] Som frohike (och benjamin ser ja nu - nyvaken ;)) redan hunnit skriva, momsen räknas på vara + frakt (detta för att inte tulldeklarationerna ska skrivas varuvärde $5 frakt $495). Så nån krona till hamnar totalen på.
Niq: Jag använder brytbladskniv dagligen i mitt arbete och har hunnit prova många modeller. Dom som inte har låsskruv till bladet funderar jag inte ens på eftersom att alla som jag provat utan efter en kort tid blir glappa och inte låser fast bladet vid belastning. Använder själv olfas knivar som är gummiklädda eller med gummiinlägg i handtaget för jag tycker att dom är bekvämast att
phl: [citat] Jag har en 10" såg och brukar då köra MDF och plywood med antingen en 40T eller en 60T. Den senare ger ett ruskigt fint snitt men den den är märkbart långsammare att såga med jämfört med 40T. Räknar man antal tänder per omkretscentimeter (ja, millimeter blev för futtigt i sammanhanget) så ligger jag på ungefär 0,5T/cm på 40T och 0,75T/cm på 60T. Du borde mao kanske kolla
snickarboden: Min gamla GST60 sågar hur bra som helst trots att den är över 20 år och saknar styrklackar. Jag är liksom inte övertygad om styrklackarnas funktion så att säga, att de spelar roll vid tjockare material är klart men frågan är nyttan av dem vid sågning i tunnare material? /Kent
Nimajneb: [citat] Jag känner en kille som har en brorsa som känner en annan kille som har en kusin som gillar munkar, hans syster är gift med en kille vars hyresvärd har en annan hyresgäst som kan ta hand om dina PistolKillar. Skicka ett PM bara:D
Sultanen af Nex: Tack så väldigt mycket för tipset Anders! Nu står det en KGS 254 i huset som skall packas upp och påbörjar sin långa tjänsgöring imorgon! Riktigt nöjd med den när jag klämde på sågen i butik. Känns som du säger som en väldigt bra kompromiss faktiskt, sen är vikten rätt bra också, bara 17,5kg vilket gör den nära på portabel. -Jonas
Nimajneb: ska o ska... men avsaknaden av klyvkniven skapar en onödig risk för att sågen kastar.
Tobbe Arnesson: Igår provkördes sågverket med lite ask och björk. Den stora delen av asken var övergrov och matarbordet slirade (drivremmen har nog sett bättre dagar). Småbitarna hade istället lite svårt att följa med matarbordet. Hittade så klart ett par spikar i en av stockarna också, men klingan verkar ha klarat sig rätt bra. Funkade i övrigt hur bra som helst att bara låta stockarna ligga
snickarboden: För att mäta upp rum och dyl så fungerar en Leica Disto utmärkt, använder min dagligen och där är toleranserna kring millimetern. Så med tanke på vad du skall göra så hade jag siktat in mig på en Leica, det där med måttband fungerar inte praktiskt. /Kent