Verktyg & Maskiner
LilleNo: [citat] Ok, blev lite orolig först att den kanske skulle vara alltför udda. Men de T-blad som passar verkar vara standard och specifikationern ser bra ut IMO. Verkar vara en vettig maskin för mitt amatörbruk, så jag törs nog bryta förpackningen och använda den... :)
phl: [citat] Ska du hålla på och köra gips så för all del. Det går dock i vansinnigt mycket sågspån, fräsdamm, och grovstädningsmög i en engångspåse. Personligen är jag dessutom övertygad om att Longlifepåsen släpper igenom mer skit som då i stället sätter sig i filtrena i dammsugaren. Filter är inte billiga och ska heller ej blåsas rent med tryckluft och skit.
tallmilan: [citat] Jo priset är bra, men hur fraktade och tullade du ?
PeterJeffrey: [citat] instämmer fullständigt! Felo + starkare bitslåsning = BRA Är det någon som kör med en kompletterande starkare lös magnet på sina bitshållare? funderar på skaffa neodym magneter på ClasO o låta den sitta på bitshållaren d^_^b
Milkshaken: [citat] nej würth har något extra spår mellan dom vanliga skänklarna... Det gör att det går (Om inte bra) att skruva med vanliga torx, fast du kan inte använda Würts på vanliga torx-skruvar.
mattiasp: Jag stänger tråden och funderar på vad vi skall göra med den. Det här diskussionsklimatet är ovanligt i den här forumdelen.
Majgårdarna: Har ett sådant på en maskin på jobbet och jag märker då ingen skillnad.
snickarboden: Ta bort fjädrarna i pelarna så ställer du lätt in djupet innan du sätter tillbaka plattan med fräsen. Alternativt så håller du ner plattan med anhållet. En del använder en hävarm på ett gångjärn istället för saxdomkraft eftersom det går fortare. Personligen föredrar jag det första alternativet eftersom det är mycket enklare. /Kent
End: Vill bara tipsa om att jag såg en MST180 i Bauhaus i Bromma häromdagen, med prisgarantin skulle det alltså kosta 1284 kr. Var nära att slå till men vad ska jag med 3 MST till :D
FredrikR: Har ingen 12:a men väl en 10:a. :) Jag är nöjd med sågen på alla sätt, det som är negativt med den är vikten och ev. strlken. Det är snudd på synd att kalla den bärbar, släpbar (går att kånka runt på, men inget man vill bära med sig 10trappor upp)).
skerfe: Ställningen dom säljer är Monzon. Aluminium frame ställning. Sjukt lätt och enkel att montera. Köpte 18m direkt av Monzon, så jag kan inte recensera stallning.se. Slänger på 18m ställning på en släpkärra utan problem. Köpet via Monzon gick klanderfritt, så ett köp via deras återförsäljare, stallning.se borde gå smärtfritt.
prototypen: Man måste rikthyvla en sida att ha som riktsida vid fingerfräsningen, annars så riskerar man att det blir lika vint och skevt igen. Protte
Nimajneb: [citat] Jag ser det så att Lackfräsen o sickeln gör grovjobbet. RO90 både i form av trekantsslip och rund excentersilip tar det sista finliret. Är man orolig för att det inte skulle bli jämt är väl en 150mm Excenter ett bättre tillägg alternativt finlira med en "skakslip.
Klassson: En Metabo KGS 255 ? Samma prisklass... Har fungerat jättebra till mig. En sak som jag definitivt tycker att du skall köpa till så är det en ställning. Värd varenda krona!
ingetnamn: CCPusher, hittade du någon? Vad fick du betala? Jag är sugen på en jag med.
Taxen: Ett förslag. http://www.biltema.se/Documents/manualer/15/15-195%20.pdf http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor/
Flema: maskinen du söker kallas undertrycksfläklt, ser ut om en halv turbo. De fungerar jävligt bra bara man har en tillräckligt stor tex. när man pikar så kan man spänna fast slangen på maskin och det blir nästan dammfritt. Jag rekomenderar en med 100 mm anslutningar då 75mm är lite väl små.
frohike: Färg och vilka extra saker du får med i 303 får du lampa och hölster i 204 enbart maskiner
Tobbe Arnesson: Det finns även någon variant där man kan koppla ihop flera på längden, var i en tråd här tidigare i år.
Lilahuset: Plingandet hade jag inte tänkt på, men jag tror att jag kan stå ut med det. Får höja musiken lite mera:D Den största vinsten om jag ser det är att allt finns nära. man behöver inte gå bort till någon vägg och hämta det man behöver. Dessutom vill jag använda väggen till virkes förvaring. /lilahuset
Bezt: Tack för tipset ikeahantverkaren, ett par sådana och sen någonting med mindre lådor för små pryttlarna. pbengtsson: Ja det är ju sant, men de var så billiga så det kan vara värt att testa i brist på alternativ.
1457g: [citat] Vad har du för märken på tillbehören? Jag har använt hålsåg, dosfräs och 30mm spiralborr i min 10mm chuck.
borstarmicke: Eftersom tillbehören är snuskigt dyra så är det mer ekonomiskt att köpa tex Top-kitet då det medföljer en hel del prylar. Så tänkte jag när jag köpte mitt 250Q Top-kit iaf :-) Dessutom är snabbfästet för verktygsbyte guld värt! Håller med allt som skrivits ovan mao...
Carnivore: Yes, åkte och köpte paketet och är mycket nöjd. Än så länge har jag kollat/fyllt luften i cyklarna, pirran, bilen och motorcykeln. Jag har även använt "spik"pistolen som följde med... eller rättare sagt, klammerpickan... och den funkar galant. Köpte till 10m armerad slang också så slipper jag släpa fram den hela tiden, men jag har även kört den runt tomten för att fylla grabbens
mattiasp: Jag gjorde något liknande för några veckor sedan. Bandsåg och elhyvel blev metoden, men man hade kunnat putsa bort bansågsmärkena med en handhyvel. Tyvärr hade jag inte tid att handhyvla. Bifogar en bild inom kort.
Pingo: Et sidste spørgsmål inden jeg bestiller GST 135. Hvordan er modellen uden håndtag for venstrehåndede? Tænd /sluk knappen sidder jo på højre side.....Har aldrig anvend en sticksåg uden håndtag før.