Verktyg & Maskiner
FredrikR: Eller RFX-2 eller RFX-3 Som det under den det länkas till på Lawson-His. :)
Mats Bengtsson: [citat] Utskjutet fick jag se, men jag tror inte det är mycket annorlunda än det som 135an gör. Kabeln tänker jag på som ett plus, ända sedna jag såg Daniels kabel plus dammsugarslang har 135an som nästan enda kabelverktyget som kräver sladd istället för plugin känts som en extra nackdel. --- Mats ---
Tobbe Arnesson: Lite fler tips här: http://woodgears.ca/bandsaw/index.html
Paul-Staffanstorp: Själv ångrar jag mig att jag inte tog en av varje istället för att ha en 55a i bordet och en lös... Men så har jag ju en anledning att köpa en 3e... haha
Mr Handyman: Nej, jag ville inte göra det förrän maskinen var i trim, men nu blir det vilken dag som helst. Måste pröva den på hyvelstålen!
Bjerne: [citat] Jo, jag har varit inne på nån liknande lösning. Men jag vill gärna kunna få till en vinkel också. Skall bygga spalje under en altan, och varje bräda skall vara fasade ca 15grader. Men det kanske går att lösa. Får ta och skissa lite, tack för hjälpen
phl: Lägg dina pengar på en begagnad metallsvarv. Finns många fina mindre svarvar som går för några tusenlappar och då ingår vanligtvis en dröse värdefulla tillbehör.
pbengtsson: Bygger man nytt i lösvirke är det väldigt lite man behöver en bordsåg till. Kan tänka mig salningen runt fönster och en eller två panelbrädor. Om du inte tänkt använda massa gamla reglar och bonnsågat. Till altanen kanske det är den sista brädan mot huset. Detsamma gäller sticksåg, någon ursågning för stuprör, tillsnyggning av taktassar kanske. Man kommer väldigt långt med
Nimajneb: [citat] http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/141049-tips-foer-tysklands-shopping-av-verktyg.html
Mats Bengtsson: [citat] Excel med funktionerna Atan, sin och cos är också en ren guldgruva för snickarmätningar. --- Mats ---
phl: [citat] Amen! Ju mer man använder vassa handverktyg, desto mer blir de förstahandsval i arbetet.
Beape: Jag höjer en varningsflagg för De Walts borrmaskin D25114K. Är gedigen och rejäl men motorn i borrmaskinen låter för jäkligt högt (105 dB).
magnusj: Ja, den är det nog. http://www.mamut.net/PlanoMaskin/subdet7.htm Står visserligen Scheppach på den och inte Woodstar men det kanske gör att det ser proffsigare ut i verkstan... ;-)
Mikael_L: Lite packning på tub löste inte problemet, det blåste ut det med. Men en ny packning utskuren av packningsmaterial har hittills hållt, ta i trä ...
gifen: Som OHE sa, sen dom introducerade den nya IP plattan och fina papper är det inget problem längre, se bara till att inte köra full mutter på vakuumet för då går det knappt att röra maskinen från väggen. Då jag själv bara kört flexen några få gånger tyckte jag inte övergångsfasen var svår över huvudtaget, mer bara att flexen känns jävligt billig i jämförelse. Kört den både
Nimajneb: [citat] är vad jag själv oftast använder fast bosch. Hittade idag ett långt beggat blad i lådan som heter T344, kanske är det detta jag klyvt med tidigare så bra
fsn: Var och klämde lite till på Makitan, den är i mina ögon totalt överlägsen Metabosågen.
Tokv41: Från en diskbänk.. Diskbänken under får inte repas så grovt så frågan är om det finns något bra tillbehör till Fein vilken jag har? Helst skulle det vart ett blad med slät botten men ev ett skär någon mm högre upp om Ni förstår vad jag menar?
GSM-Peter: [citat] Tack Matti Men kontaktlim är ju lite knepigt då man inte kan centrera om det torkat... och har det inte torkat så sitter det ju inte bra eller?? ?? Mvh Peter
snickarboden: En kul grej som man kan göra med ELU's och DW's lilla fräsbord är att helt enkelt skruva fast det så man fräser horisontellt. Höjdjusteringen löses med att skjuta fräsen på stängerna. /Kent
PeterJeffrey: [citat] Hehe ja jag kom på det senare.. men nu äre för sent o ändra sig ;)
CISCO 74: Man behöver inte köpa allt hyr en kvalitetsmaskin dvs en fein såg finns hos de flesta uthyrare. Så blir resultatet bra.
altren: Rörtången fixade biffen! Skruvarna satt så hårt att de gick av en bit under skallen, men det blir bara till att spackla igen så får de sitta kvar inne i väggen som ett minne :). Återigen stort tack för all hjälp! Det här forumet är ju smått fantastiskt d^_^b.
K_arlstrom: Hmm kan nog vara sant, får köpa och testa ! Först se hur det går med motorns egna koppling/växellåda och blir det inte bra får jag åka på skroten och köpa en från en AC :) Tack för alla synpunkter och tips !
Ergo: Jag tänker mig en glashällsskrapa, i alla fall en skrapa med tunnt blad.
Dudeish: [citat] Det är butiken som gör det, plombering av "påsen" och så skriver de något formulär. Du får då tillbaka moms på flygplatsen när du lämnar landet.
nooy: Jag har en AEG WB-2. Riktigt bra! Kostar tyvärr ca 700kr Den jula säljer är skit!!! Köpte en och den klara inte ens 1st skruv! [bild]