13 573 läst ·
43 svar
14k läst
43 svar
Makita handöverfräs, vilken modell?
Låter klokt tycker jag. Själv har jag aldrig riktigt kommit överens med att köra de stora på frihand. Visst är de stabila och ibland gör storleken att man faktiskt får bättre sikt till det man jobbar med, men likväl är de stora och framför allt tunga.
Jo, har själv en 1010 och en 1400 (och någon annan billig). Man vill gärna ha en stor för att kunna köra 12 mm stål, och man vill gärna ha en liten så länge man slipper använda 12 mm stål utanför fräsbordet.phl skrev:
--- Mats ---
1400:an ser jag lite som en mellanfräs, den ligger ju effekt-, storleks- och viktmässigt någonstans mellan en mindre 8mm-fräs och en stor stöddig fräs på runt 2000W som DW625/T11 etc. Kanske det är en vinnare om man bara vill ha en fräs? När man vill man det? 
Det viktiga för mig var att komma till 12 mm stål, därav 1400an. Den är inte värre än att den går att köra utanför fräsbordet, men jag tror inte jag gjort det mer än max två gånger på två års tid (vilket därmed är alla tillfällen jag behövt 12 mm men inte kunna använda fräsbordet).phl skrev:
Min bild är att den riktigt stora effekten behövs inte, det är 12 mm och stabilitet som behövs (eller en vertikalfräs, förr eller senare, den är jag nämligen riktigt intresserad av...).
Har redan två gånger valt bort 2000 och dess uppföljare, första gången när jag köpte 1010, andra gången när jag köpte 1400an, båda gångerna funderade jag och kom fram till att jag hellre tog den mindre.
Enda läget jag kan se att jag kan ha valt fel är om 1400 inte klarar stål till luckor som jag vill använda. Jag har redan kört den med 40 mm notfräs, så det finns inte många saker den inte räcker till.
--- Mats ---
Jag har genomgått samma process som du och kommit fram till att man måste ha två fräsar. Då jag redan skaffat några 12 mm stål ville jag börja med en större fräs och bordsmontera den. Allt väl så långt, fräsen CO:s stora, fungerar väldigt bra för de pengarna men saknar möjlighet till justering från ovansidan av bordet.Pepparkaka skrev:Det stämmer - det medföjer både mm- och tum-hylsor. Vid en närmare koll visade det sig att det bara var till den mindre Makita-fräsen, medan det till den större kostar en dryg 50-lapp (precis som myrstack skrev ovan) att komplettera med en "Collet Reduction Sleeve - 1/2" - 8mm" (vad det nu kan heta på svenska).
När det gäller märke läste jag tidigare att någon här på forumet hade köpt en Bosch från England, och på den kunde inte hylsan bytas ut till en mm-hylsa. Alltså faller Bosch bort.
Även till DeWalt DW625EK ([länk]) går det att köpa till en mm-hylsa, men där kostar den närmare 300 kr. Inga jättepengar, men i alla fall några hundralappar.
När jag nu gick igenom fräsarna på Axminster har även Trend T5EK/MK2 v2 ([länk]) och Trend T4 ([länk]) både mm och tum-hylsor. Alltså även Trend skulle kunna vara ett alternativ.
Nu till frågan... Jag antar att du har bra koll på fräsar, som om du stod inför valet av en mindre och smidare fräs eller en större och starkare - vilken skulle du välja?
Ytterligare en fråga - Makita, DeWalt eller Trend - vilket är att föredra?
Men att ha en stor bordsmonterad fräs snarare ökar behovet av en mindre och smidigare fräs iom att det 1) får dig att inse att det är jättekul/praktiskt/bra att fräsa och 2) opraktiskt/tråkigt/dåligt att behöva demontera fräsen från bordet när det ska frihandsfräsas. 3) I många situationer är det oxå väldigt otympligt att använda en 6,5 kg fräs på fri hand (händer, kräver två händer).
Efter att ha scannat blocket efter något smidigare av god kvalité (elu, liten bosch m.m.) utan resultat så har jag nu bestämt mig för trend T4 som verkar vara den bästa kompromissen för under 1kkr. Det blir en sådan vid nästa beställning från axminster.
Lyfter tråden igen, jag står i liknande val och kval av vad som skall beställas för att ersätta de billiga co-tech jag har i dagsläge.
När vi nu allt eftersom börjat byta ut de gamla verktygen mot bättre har det mest blivit makita då vi bägge gillar känslan av deras verktyg.
Skulle så klart gärna köpa en Festool, efter vad jag läst om dem här på forumet, men efter alla verktygsköp på senare tid börjar fru Clain hålla i plånboken hårdare och hårdare..
De kommande behoven för mig framöver är att kunna tillverka t.ex fönsterkarmar, golvsocklar och foder, samt eventuella speglar till spegelpaneler, har precis som styrman planer på ett "bibliotek" framöver.
Gissar på att det är en 12mm monterad i fräsbord som är den rätta vägen att gå om jag skall gå efter era erfarenheter.
Jag har faktiskt funderat på en Makita 3612C 110V 1850W 1/2in Plunge Router från Toolstop, men nu när jag läste att sidoanslaget är rentav skräp har jag funderat på att leta efter en annan modell.
Finns det någon nyare modell med bättre anhåll, t.ex: Makita RP2301FCX 1/2" Router ?
Å andra sidan, om 3612an är tung att arbeta med på frihand och därav blir monterad i ett fräsbord så kanske ett vettigt anhåll till fräsbordet är viktigare?!?
Alla förslag tas emot.
När vi nu allt eftersom börjat byta ut de gamla verktygen mot bättre har det mest blivit makita då vi bägge gillar känslan av deras verktyg.
Skulle så klart gärna köpa en Festool, efter vad jag läst om dem här på forumet, men efter alla verktygsköp på senare tid börjar fru Clain hålla i plånboken hårdare och hårdare..
De kommande behoven för mig framöver är att kunna tillverka t.ex fönsterkarmar, golvsocklar och foder, samt eventuella speglar till spegelpaneler, har precis som styrman planer på ett "bibliotek" framöver.
Gissar på att det är en 12mm monterad i fräsbord som är den rätta vägen att gå om jag skall gå efter era erfarenheter.
geschwint skrev:Hejsan, jag har ett par Makitafräsar, 3612C samt RP1110C. Båda är helt suvve. Tysta och bra precision till ett ok pris. God kvalitet. Har du bra pris på dessa så är de helt ok.
Skall du sedan göra mer med dom så är RP1110C kompatibel med Trend tillbehör.
Båda har konstantelektronik som gör sitt jobb bra. Speciellt den stora är grym på stora fräsar.
Det finns dock en stor nackdel på båda; sidoanslaget... under all kritik. Inte för att jag vill byta bort fräsarna för det utan för att man får tänka till lite då anslaget skall användas. Fräser man oftast med kopierring, kullagrat eller med andra typer av mallar så är det ju inga problem.
Jag har faktiskt funderat på en Makita 3612C 110V 1850W 1/2in Plunge Router från Toolstop, men nu när jag läste att sidoanslaget är rentav skräp har jag funderat på att leta efter en annan modell.
Finns det någon nyare modell med bättre anhåll, t.ex: Makita RP2301FCX 1/2" Router ?
Å andra sidan, om 3612an är tung att arbeta med på frihand och därav blir monterad i ett fräsbord så kanske ett vettigt anhåll till fräsbordet är viktigare?!?
Alla förslag tas emot.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Om det är fräsbord som gäller spelar knappast sidoanhållet för friåkning någon roll. Beroende på volymerna, kraven och ambitionerna låter det lite på dig som att vertikalfräs lika gärna kunde stå på inköpslistan som bordsmonterad handöverfräs.
När det gäller montering i bord är det kanske inte så mycket fräsens kvalitet - bortsett från själva precisionen på axeln - som är det viktigaste utan möjligheterna till byte av stål samt hur höjdjusteringen fungerar. Lika viktigt som vilken fräs det blir är alltså vilket bord det blir, hemmabygge eller köpebord. Och om handöverfräsar är en djungel så är fräsbord en kontinent (Nordamerika) av variationer.
När det gäller montering i bord är det kanske inte så mycket fräsens kvalitet - bortsett från själva precisionen på axeln - som är det viktigaste utan möjligheterna till byte av stål samt hur höjdjusteringen fungerar. Lika viktigt som vilken fräs det blir är alltså vilket bord det blir, hemmabygge eller köpebord. Och om handöverfräsar är en djungel så är fräsbord en kontinent (Nordamerika) av variationer.
Blev en "Handöverfräs Cotech" från Clasohlson nu.
Ska nu bara försöka bygga ett eget bord att montera den i..
Ska nu bara försöka bygga ett eget bord att montera den i..
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det finns en del roligt att göra då. Kan rekommendera Bill Hyltons Router Magic, jag köpte den begagnad på Amazon.co.uk.
Återkom gärna med bilder.
Återkom gärna med bilder.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag har den också, men den handlar mer om hur man använder fräsbordet. Jag tyckte det var mer matnyttigt i RM, som t.ex. hur man gör insatsplattor att hänga fräsen i i bordet och fräser ut det så det blir hundraprocentigt. Efter RM är Router Tableboken inte så himla rolig tycker jag, det mest matnyttiga sakerna finns nog ändå i RM.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden