3 265 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Köpråd Gersåg 3-4000:- ?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Jag skulle kort och gott behöva tips på vad jag skall kika på för gersåg i prisklassen 3000-4000kr?
Jag har några grundkrav:
Skall kunna kapa 300mm
Skall kunna gera minst 45mm i 45 gradera lutning
Har egentligen inget emot att köpa utomlands, är intresserad av alla förslag, mycket tacksam för tankar och funderingar samt länkar!
Jag har några grundkrav:
Skall kunna kapa 300mm
Skall kunna gera minst 45mm i 45 gradera lutning
Har egentligen inget emot att köpa utomlands, är intresserad av alla förslag, mycket tacksam för tankar och funderingar samt länkar!
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Men GCM 8 S kapar väl inte 300mm? Förstått att den gerar 45mm och inte de angivna 42 men hur är det med bredden? Antog att den gick bort och då känns min fråga relevant för det enda man ser rekommenderat i olika trådar är ju just GCM 8 S.
Det stämmer faktiskt som du säger.. enligt deras sida säger de "Kapbredder upp till 270 mm".. :O
Märkligt, jag kunde ge mig f*n på att den tog 300..
Det kanske är som med deras geringsmått på 42?
Jag vet att jag har kapat 290 med min i alla fall..
My bad om den inte fixar 300, isf har jag inget bra svar
Märkligt, jag kunde ge mig f*n på att den tog 300..
Det kanske är som med deras geringsmått på 42?
Jag vet att jag har kapat 290 med min i alla fall..
My bad om den inte fixar 300, isf har jag inget bra svar
GCM8S fixar inte 300 mm. Det vet jag för det har jag provat när jag skulle kapa några hyllplan som var just så breda. Problemet går dock att lösa genom att lägga en spillbit av lämpligt skivmaterial på sågbordet så att hyllplanet kommer upp en bit - då går det att kapa 300 mm.
Den effektiva kaphöjden blir förstås lägre med denna lösning, så är det frågan om tjockare material kan det smyga sig på det hållet istället. Om jag minns rätt använde jag en 22 mm skiva som "mellanlägg", vilket innebär att den effektiva kaphöjden begränsas till strax under 40 mm.
Sultanen, nu vet jag inte varför 300 mm är viktigt för dig, men handlar det om några enstaka hyllplan som i mitt fall är problemet hanterbart.
Den effektiva kaphöjden blir förstås lägre med denna lösning, så är det frågan om tjockare material kan det smyga sig på det hållet istället. Om jag minns rätt använde jag en 22 mm skiva som "mellanlägg", vilket innebär att den effektiva kaphöjden begränsas till strax under 40 mm.
Sultanen, nu vet jag inte varför 300 mm är viktigt för dig, men handlar det om några enstaka hyllplan som i mitt fall är problemet hanterbart.
Är det åxå inte så att om man nu vill börja snickra lite möbler i mdf så blir nog mycket sågande med bords o sänksåg.
Handlar det om 1000tals bitar av 300mm hyllplan så hade jag definitivt skaffat en dedikerad såg för just detta.
Själv har jag aldrig saknat att 8an inte i normalläget fixar 300mm, en gång dock så räckte den inte till för att såga 45grader på en 220mm planka. Då vart det fogsvansen den sista centimetern.
Men uppenbarligen är 300mm gränsen väldigt viktig för TS så då tycker jag han kan fortsätta o titta i alla gersågstrådar för att hitta en lämplig såg.
Handlar det om 1000tals bitar av 300mm hyllplan så hade jag definitivt skaffat en dedikerad såg för just detta.
Själv har jag aldrig saknat att 8an inte i normalläget fixar 300mm, en gång dock så räckte den inte till för att såga 45grader på en 220mm planka. Då vart det fogsvansen den sista centimetern.
Men uppenbarligen är 300mm gränsen väldigt viktig för TS så då tycker jag han kan fortsätta o titta i alla gersågstrådar för att hitta en lämplig såg.
Makita LS1013 har i princip slumpats bort hos Axminster och många av de andra engelska handlarna. Det är en stor, tung och klumpig såg om man ämnar asa runt den. Spelar storleken mindre roll så är det en tokigt bra såg för de låga pengarna som den sålts för. Sågen uppfyller de krav på kapmått du angett.
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Den Makitan låter väldigt intressant! Har du något ytterligare tips på sidor där man kan hitta den? Hittat ett par till bra pris men det är inte inom EU så det blir tull på varan då vilket inte känns så lockande.phl skrev:Makita LS1013 har i princip slumpats bort hos Axminster och många av de andra engelska handlarna. Det är en stor, tung och klumpig såg om man ämnar asa runt den. Spelar storleken mindre roll så är det en tokigt bra såg för de låga pengarna som den sålts för. Sågen uppfyller de krav på kapmått du angett.
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Någon som är bättre än mig på att söka fram återförsäljare som kan hjälpa mig att hitta en Makita LS1013 till vettigt pris? Jag vet inte riktigt var jag skall leta..
Importera en GCM10S kanske?
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Hej!
Var inne på Bauhaus Bäckebol (i GBG) i går och de hade Metabo KGF 254 för 2995 kr, kändes helt OK kvalitetsmässigt, data nedan (på Tyska):
Schnittbreite 90°/45° 305 mm/205 mm
Schnitttiefe 90°/45° 90 mm/47 mm
Leerlaufdrehzahl 4.500 min-1
Sägeblattdurchmesser 254 x 30 mm
Drehteller links/rechts 47°/47°
Sägekopf links/rechts 45°/0°
Netzspannung 230 V
Nennaufnahmeleistung 1.800 W
Gewicht 17,5 kg
Känns som ett kap i den priskklassen.
Mvh,
Anders
Var inne på Bauhaus Bäckebol (i GBG) i går och de hade Metabo KGF 254 för 2995 kr, kändes helt OK kvalitetsmässigt, data nedan (på Tyska):
Schnittbreite 90°/45° 305 mm/205 mm
Schnitttiefe 90°/45° 90 mm/47 mm
Leerlaufdrehzahl 4.500 min-1
Sägeblattdurchmesser 254 x 30 mm
Drehteller links/rechts 47°/47°
Sägekopf links/rechts 45°/0°
Netzspannung 230 V
Nennaufnahmeleistung 1.800 W
Gewicht 17,5 kg
Känns som ett kap i den priskklassen.
Mvh,
Anders
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Och här är länken till Toolab (3295 kr) ifall du vill kolla och inte bor nära GBG:
https://toolab.nordicshops.com/product.html/kgs-254-metabo-kap--och-gersag
Sedan heter den visst KGS 254........
Mvh,
Anders
https://toolab.nordicshops.com/product.html/kgs-254-metabo-kap--och-gersag
Sedan heter den visst KGS 254........
Mvh,
Anders
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Den där metabo sågen låter faktiskt som något jag kan tänka mig att köpa, skall ner till Wheels on Wings i Varberg i helgen, kan ju åka förbi Göteborg på vägen och kika på sågen. Är du säker på att det var 254an? Den finns inte på deras hemsida, det gör däremot Metabo 216.
-Jonas
-Jonas