B
wagis
skruv är något annat. varför jag säger så om spikpistol är att oftast går det snabbara att ta fram hammare och spik än.
1. ta fram patronpistol, jävlar, patron har pyst ut, byta patron.
2. kånka fram tryckluftmaskin och slang och pistol.
vad spara när man bara ska dra i 10-20 spik??

FredrikR skrev:
550 spik eller 40000st spik? :)
550st spik kändes som lite tunnt att rekommendera nåt på, men har den gått 40000 så äre ju viss skillnad ;)
ok, ska reda ut detta, köpe pistolen av svågern efter jobbet med deras husbygge, uppskattningsvis 40000 spik / pistol, 300kvm trästomme med panel. Har dragit in 700 spik nu på 4 dagar på 1 patron och still going, hoppas det blir lite klarare. Kan i vilket fall som helst rekomendera senco och paslode som bra kandidater till pistoleriet.......

skönt att spika uppåt med en knapptryckning =)

/martin

B
skönt dra i en 150mm spik me hammare. använder även större

Har precis börjat använda min Makita GN900SE, 7.2V Li-Ion och bör väl eg inte yttra mig så mycket om hur den är i jämförelse med andra märken.

Men något att tänka på vid nyköp är ju att den här maskinen är så pass ny i jämförelse med t.ex Paslode att tillbehör som extra fot mm inte kommit till den ännu.
(förhoppningsvis kommer det när modellen släppts i SE)

T.ex saknar jag möjligheten att köpa till separat fot för panelspikning, något jag inte tänkte på vid köpet men som förvisso säkert löser sig ändå.

Du får ju med gas i spikpaketen. I vissa av de seriösa leverantörernas. Då kostar gasen näst intill ingenting jämfört med lös gas och spik av annat märke.

henrik79 skrev:
Du får ju med gas i spikpaketen. I vissa av de seriösa leverantörernas. Då kostar gasen näst intill ingenting jämfört med lös gas och spik av annat märke.
Spiken blir dyrare då, antar jag?
Annars verkar de dumt av leverantörerna att skicka med gas samtidigt som de säljer lösa gasflaskor. :)

B
ni gör precis som ni vill. men skulle personligen bara satsa på luftdriven spikpistol eller hammare.
och gillar personligen hammare bättre. för man krävs mindre förarbete då.

Nog kan jag hålla med om att traditionell hammare inte går att konkurrera ut.

Däremot anser åtminstone jag att det är ordentligt mycket smidigare med den gasdrivna jämfört med luftdrivna.
Brukar låna farsgubbens dyckert pistol när det skall spikas lister och jag för min del har alltid ogillat att gå 2 vändor till verkstan och hämta kompressorn, slangen och väskan med pistolen varje gång den skall användas.

Sedan dessutom trilskas med slangen hela tiden.
Nu är det bara att plocka fram väskan och se till att Gas & batteri finns i den, får plats med minst 4 patroner och 2 batterin i väskan som kommer med makitan.

Jag resonerade även som så att en hyfsad luftdriven går loss på minst 2500kr, och sedan skall en smidig men kompetent kompressor dessutom inhandlas för nån tusenlapp. Då är vi snart uppe i samma prisklass som en gaspikka.

Visst kommer det kosta mer framöver pga det uppenbara gasbehovet, men då kan vi ju säga att det som avgör är vad man själv känner inför behov/smidighet/tidsåtgång/lathet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.