Impulsköpte just en beggad sänksåg av märket Holzher för 372 pix inkl frakt. Verkar idag mest göra stora maskiner, men Googlade lite och såg nån hosta om att elhandverktygen köptes upp av Festo för något decennium sedan för att slippa konkurrensen.
Nån som vet något om dem? Årets fynd d^_^b eller Bruksbo? q(;^
p
Nån som vet något om dem? Årets fynd d^_^b eller Bruksbo? q(;^
Fungerar den och du har skena (eller passar den till festools skena?) är det utan tvekan årets fynd. Köptes mycket riktigt upp av festool, och en del av dagens festoolmaskiner är helt enkelt gamla holzhermaskiner, eller utvecklingar av gamla holzhermaskiner. Jag har kört mycket med en gammal holzher elhyvel, som förutom att den var tung (pga att det var en gammal modell) var utmärkt, och byggd med högsta precision.
Ta gärna en bild på sänksågen, jag har aldrig sett holzhers variant.
Ta gärna en bild på sänksågen, jag har aldrig sett holzhers variant.
Alltså, jag är ju ingen sänksågskille egentligen så jag vet knappt vad jag köpt. Är det inte en sänksåg så fräs till så får jag ta på dumstruten. Här är en bild.
Såg något om att skenorna ska vara kompatibla med någon av de andra, Mafell eller Festo, men jag har ingen skena (än), får tills vidare kolla med min kompis som har en Festool-skena (med TS55:a) om de trivs ihop.
Såg något om att skenorna ska vara kompatibla med någon av de andra, Mafell eller Festo, men jag har ingen skena (än), får tills vidare kolla med min kompis som har en Festool-skena (med TS55:a) om de trivs ihop.
Redigerat:
Ja just det, apropå sänksågar: Folk pratar alltid om att Festo(ol)s patent på sänksågen nyligen gått ut, men den här är ju inte direkt från i förrgår. Visserligen köptes de upp av Festo, betyder det att Holzher hade patentet från början och att detta är the original sänksåg? Eller tillverkade Holzher sänksågar på licens från Festo? Jag fattar inte riktigt måste jag säga....
Lite OT kanske, och givetvis helt meningslöst, men jag undrar i alla fall hur det ligger till.
Lite OT kanske, och givetvis helt meningslöst, men jag undrar i alla fall hur det ligger till.
Klicka här för att svara